• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

silverklar: skönt att du kommit så pass långt nu o ja du får nog ta det väldigt lugnt nu några veckor till, men sen får du belöningen..

becka 81: när du sedan snusar bebis så kommer allt vara värt det o konstigt nog så glömmer man bort lite att det är så jobbigt att gå igenom, men som sagt.. allt är värt det när man väl har bebisen hos sig ...

lill z: jag kände också av cerklaget en hel del i början o har inte märkt av det så mkt de andra grvaiditeterna, men nu känner jag inte av det nåt speciellt..men nu siter det iaf där så nu är det bara att fokusera på att ta det lugnt så ska du se att det går bra... 

idag har jag slappat hela dagen..sedan vid 16 skulle vi hämta sonen o fick så jävla ont..det tryckte neråt o gjorde ont under magen o hade massa sd, magen var helt stenhård.... sedan handlade vi när vi sen kom hem igen så la jag mig igen..har inte ont längre men har lite sd då o då...trodde ett tag att jag skulle vara tvungen att åka till förlossningen..nu ligger jag här ensam o kollar på idol, sambon jobbar natt, stora sonen sover över hos en kompis o lilleman har slocknat o ligger i min säng o sover efter avslutad film..blixten mc queen 2..var riktigt mysigt med lite egen tid för bara lillen... 

• Jomajano

Ok ska på sista kontroll på måndag får ta de då.. e det en stor prosedur med klippet?? Mitt cerclage sitter bara i ena sidan tror jag, jag har varit öppen och haft buktande hinnor, ca 2 cm men så stängdes det igen... Läkaren fatta ingenting.. Min tapp e knäpp helt enkelt... Haha skönt att detta snart e över,kram kram

• Lanie
    Jomajano skrev 2011-11-26 09:40:54 följande:
    Ok ska på sista kontroll på måndag får ta de då.. e det en stor prosedur med klippet?? Mitt cerclage sitter bara i ena sidan tror jag, jag har varit öppen och haft buktande hinnor, ca 2 cm men så stängdes det igen... Läkaren fatta ingenting.. Min tapp e knäpp helt enkelt... Haha skönt att detta snart e över,kram kram
    det går fort o klippa cerklaget.. de tar liksom bara tag i tappen och klipper bort det, går på några minuter...
  • Becka81

Hur har ni haft det med viktuppgång nu när ni inte rör er lika mycket som innan pga cerclaget? Jag är normalviktig och har haft en väldigt blygsam viktuppgång till en början. Men huxflux har jag gått upp ett kilo i veckan under tre veckors tid. Har nu gått upp totalt 4 kg och är 23+4. Inte så mycket i det stora hela, men har ju gått så oerhört fort. Hur har ni det?

• Jomajano

Jag har varit strikt sängliggande sen v 23 och trodde att detta skulle bli katarstrofalt just när det kom till vikten men nu e jag i v 34 å har gått upp 5 kilo så det har gått bra.. Förra graviditeten gick jag bara upp 2 men så födde jag i v 30 med.. Det är väl de sista v allt händer :) tror det är väldigt induviduellt..

• mamma mys

jomanjano: klippet går fort o det görs under lustgas rus..men självklart är man nervös o visst jag tycker det känns en del men det beror ju lite på om det vuxit fast lite o hur många band man har o så..men hellre borttaget cerklage när förlossningen sätter igång än att ha det kvar...

becka 81: jag har gått upp 7 kg den här graviditeten..förra graviditeten gick jag upp 20 kg totalt o första graviditeten som var en normal graviditet gick jag upp 18 totalt...

idag har jag vart en sväng till stan o beställt bromsbelägg till bilen..sen ska jag nog lämna in bilen för felsökning så jag vet om det är främre eller bakre lambdasonden eller katalysatorn som behöver bytas..sen får jag se om jag låter dom byta eller om det går att fixa med hjälp av kompisar..vill att det ska vara klart innan bebis kommer så slipper man tänka på det med en liten bebis...nu ska vi försöka komma överens om middagen sedan ska sambon o stora sonen baka lussekatter:) mums:) 

• Lanie

jag hade ju kvar mitt cerklage när förlossningen satte igång, hade ju klipptid två dagar senare. o jag kommer faktiskt inte ihåg att det gjorde så ont. Hade ju värkar samtidigt så var ju uppe i det o det enda jag kommer ihåg som smärtsamt var när de hade tagit bort cerklaget o skulle kolla hur mkt öppen jag var, DET gjorde ONT! Men som sagt kommer inte alls ihåg att jag tyckte det gjorde så ont o ta bort det...

becka: jag gick inte upp så mkt, tror det blev 7-8 kg. hade iofs några kg att ta på när jag blev gravid, hade ju inte gått ner allt från den första graviditeten som slutade i v 24. Jag var ju sängliggande sen v 13 då jag fick cerklaget. Trodde det skulle bli katastrof med vikten då jag bara låg ner hela tiden, men jag tackar nog de där fem veckorna på sjukhus för viktuppgången som aldrig kom. Låg ju 25 mil hemifrån så jag hade ju inte folk som kom med fika o godis så ofta o sjukhusmaten är ju inte så fet o man ´överäter ju inte den heller.

• Trassel
    Jomajano,
     sist jag klippte gick det väldigt smidigt, upp i gynstol, snipp snapp snut så var cerklaget ute, jo det kändes såklart men det vara bara att hålla andan. Tror inte ens de erbjöd mej lustgas och nu pratade vi om att klipp hos min vanliga BM-mottagning och där finns ju ingen lustgas vad jag vet ( det har de säkert nånstans i fall att )

Becka, sist var det 12-13 kg denna gång vet jag inte än faktiskt, vågen har behövt nya batterier i ett halvår och jag har bara vägt mej på inskrivningen. Så det har faktiskt varit helt normalt. Om man är stilla mycket så tappar man ju mycket muskelmassa också så det kan ju spela in på lite mindre viktuppgång.

Mammamys, imponerad av ditt bilfixande. Jag borde här hemma men av ren lathet så får maken ta den biten. Pysslar om bilarna så de mår hyfsat på jobbet i alla fall.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • mamma mys

det där med smärtan beror nog mkt på vilken typ av cerklage man har..alla mina har gjort ont att ta bort...men läkaren sa att det borde kännas lättare denna gång då jag har ett enklare cerklage....återstår att se på tisdag...har haft max lustgas de andra gångerna..

• Jomajano

Ok ja dom sitter väl lite olika.. Mitt sitter jätte långt ut på tappen, jag tror egentligen inte att det fyller nån funktion.. Men don kanske inte vill ta de riktigt än med risk att reta tappen.. Jaja får se vad dom säger, för min del kan det gärna vara dax snart.. Några v tidigt funkar ju... Lite ego men så känns det...