• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-12-06 20:57:03 följande:
    Slapptapparnas BFlista  

Vixan BF 28/10 Klipp 11/10 född: 2/11 i V 40+4 

FruHellström BF 4/11 klipp 12/10 född:24/10 

MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10 född:3/11 

Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10 född:11/11 

Mamma mys BF 27/12-11 klipp: 29/11 född:??? 

MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snittas 27 dec 

Silverklar BF 24 jan 2012 5/1    född:??? 

Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari född: 20/10 i v. 25+2 

Trassel BF 15/2 -12  Klipp 19/1  född:???

Jomanjano BF ??? klipp 19/1 född??? 

Violatricolor BF 10/3-12 klipp???  född:??? 

Becka81: BF 20/3-12 klipp???   född??? 

Lill Z  BF 12/5-12 snitt i mitten av april

tog mig friheten att lägga till dig jomanjano:)

o ni andra som vart på kontroller..skönt att ni har haft bra kontroller trots allt....

idag ringde de från dagis..nu har lilleman fått vattkoppor..så hoppas faktiskt lite att bebisen inte kommer nu då det inte är bra om den blir utsatt för vattkoppor som nyfödd...hans pappa har dock sagt att det bara är jag ringer om det skulle bli dax så kommer han o hämtar honom o har honom tills han inte smittar längre...nehe ta o natta barnen nu då... 

Har du inte tänkt att du blir smittad som gravid? Det är jätte farligt för er båda. Kan inte sonen vara hos sin pappa tills han är frisk?K
  • MiScHoOo
    Lill Z skrev 2011-12-06 22:04:35 följande:
    Mischooo: hade pratat igenom precis vad som skulle hända med min läkare. Också vad som skulle ske om något gick fel, men enl honom så går det väldigt sällan fel under ett någorlunda planerat snitt. Litade helt på min läkare där och jag ska absolut vara vaken nästa gång också om det är möjligt. Att vara vaken gjorde att jag kännde att jag "födde" och var helt med när barnet kom ut och fick ha henne i famnen. Jag tror att om du bara kan få prata igenom din räddsla med ngn som du litar på så ska allt bli jätte bra och skulle du hellre vilja bli sövd så måste dem kunna fixa det. Hoppas bara att du slipper känna sådan räddsla och att du kan få uppleva hur fantastiskt det är när du får ut din bebis!!!

Ska på ul i morgon, kolla tapp och bebbe. Så hoppas att allt är bra. Hittar ju alltid ngt att oroa sig för.......     

Tack snälla för svaret. Jag är kanske inte är så rädd för själva snittet. Men rädd för bebisen inte klara sig. Ju närmare jag kommer ju mer kommer gamla minnen tillbaka och lycka till imorgon
  • violatricolor

Mischooo: Förstår att du slutat lita på vad de tror. Det är ju fantastiskt att du gått så långt! Varför trodde de inte att du skulle gå längre?

Hm, till mig sa läkaren förra veckan att hon tyckte att jag bara skulle ta salva. Det var inte så farligt så jag har väntat och hoppats att det skulle gå över men nu borde jag nog behandla med något. Vet ej hur jag ska göra med vagiatorerna. Ska nog ringa bm och fråga imorgon. Canesten köpte jag... Hoppas den ska funka...

• MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-12-06 22:47:52 följande:
    Mischooo: Förstår att du slutat lita på vad de tror. Det är ju fantastiskt att du gått så långt! Varför trodde de inte att du skulle gå längre?

Hm, till mig sa läkaren förra veckan att hon tyckte att jag bara skulle ta salva. Det var inte så farligt så jag har väntat och hoppats att det skulle gå över men nu borde jag nog behandla med något. Vet ej hur jag ska göra med vagiatorerna. Ska nog ringa bm och fråga imorgon. Canesten köpte jag... Hoppas den ska funka...

Vet inte varför det är farligt när man är gravid att ta salvan inne i slidan. Vagitorier ska du ta innan du lägger dig och ta salvan utan på för det kommer klia. Finns en gångs behandling och tre dagars behandling.

Eftersom jag har förlorat så många barn trodde dem inte jag kommer gå så långt som jag har kommit.
  • MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-12-06 22:47:52 följande:

Vet inte varför det är farligt när man är gravid att ta salvan inne i slidan. Vagitorier ska du ta innan du lägger dig och ta salvan utan på för det kommer klia. Finns en gångs behandling och tre dagars behandling.

Eftersom jag har förlorat så många barn trodde dem inte jag kommer gå så långt som jag har kommit.
  • violatricolor

Mischooo: Jo, jag vet. Tycker bara det är lite läskigt att pilla in de där vagiatorerna... Hm kan man få känningar likt uvi när man har svamp? Alltså att det svider när man kissar? Har känts lite skumt ikväll men har inga andra symtom på uvi... Ingen feber, inte mer täta trängningar än vanligt...

• Silverklar

Angående svamp så är det ändrade rekommendationer för pevaryl i FASS sedan juli i år (fick jag veta för några veckor sedan). Tror jag skrev om det då. Kopierat från FASS: Graviditet: Pevaryl ska endast användas under första trimestern av graviditeten efter läkares inrådan. Pevaryl kan användas under andra och tredje trimestern om den potentiella nyttan för modern uppväger de möjliga riskerna för fostret. ..... ..... . .... ... ... På Apoteket där jag tänkt köpa pevaryl (efter läkaren på KS nämnt det) rekommenderade de mig att köpa canesten istället. .... Läkaren på SÖS som jag nämnde det hela för visste inte heller om att det var ändrat i FASS. Så det verkar inte ha fått så stor genomslagskraft hos läkarkåren, kanske för att det trots allt står att det "kan" användas även fortsättningsvis...

• Silverklar

mischooo: inte jag heller till för några veckor sedan. Och inte så konstigt eftersom inte ens läkarna på SpecMVC på vare sig KS eller SÖS (som jag träffade) visste om det...

• violatricolor

Silverklar: Tack för info om Pevaryl. Läste något om det (men mindre utförligt) förra veckan också så jag köpte Canesten. Har hört att den ska vara mer skonsam också men vet inte om det stämmer. Får kanske åka in och kolla uvi imorgon ändå. Synd att jag ibte fick de symtomen igår istället. Var ju hos läkaren imorse så det känns lite dumt att komma dit imorgon igen... Men men... Det säkra för det osäkra...