• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

mischooo: det är ingen fara att du gnäller det har du all rätt att göra..o sömnbrist gör hemska saker med en både fysiskt o psykiskt...tror du mår bättre när du fått sovit ordentligt på natten...o samtidigt tror jag inte du blir inlagd så länge om du skulle bli det..men möjligen till vecka 36 fulla..fast samtidigt så har du ju kommit långt ändå...konstigt det där för om man blir inlagd tidigt så brukar man ju bli utskriven runt vecka 30...men det beror väl på läkaren..

själv är jag rätt nöjd med allt just nu..känns faktiskt helt ok att bebisen är kvar i magen den här vekcan iaf..tror jag;) men är sugen på massa saker som julskinka, drick ypughurt, pucko, o choklad....just nu äter jag pepparkaksdeg;) 

• MiScHoOo

Gnällkärringen är här. Glad och ledsen. Glad lyckades sova fyrs timmar till. Ledsen slemproppen har gått rädd för akut snitt. Läkaren ringde aldrig.... Hur långt tid kvar har jag? Jag slapp sovdoset idag kanske kan få den imorgon

• mamma mys

mischooo: har du pratat med förlossningen??? är ju bättre du åker in i tid än att ditt cerklage blir skadat om du vill ha fler barn o du slipper ur akut snitt... o slipper operera in ett nytt cerklage...hur lång tid man har kvar efter att slemproppen gått är ju väldigt olika..för vissa drar det ju igång efter några timmar för andra dagar eller veckor..slemproppen kan komma i delar o kan även återbildas.. jag själv har aldrig märkt av slemproppen...är ju bättre med en koll för mkt än att allt bara blir kaos o ni måste ta ambulans eller nåt till sjukhuset..

• MiScHoOo

Jag ringer igen efter min man kommer ifrån jobbet. Kanske han kan ta ledigt för hans nattjobb känner hur jag skakar i hela kroppen av oro

• mamma mys

mischooo: jobbar han nu o kommer hem imorgon bitti?? kanske blir du lugnad av att prata med förlossningen.... du har ju kommit långt ändå o det är ju ingen större fara för bebisen om det inte går längre nu... inför snittet förstår jag att du är orolig men det är ju inte så mkt du kan göra det är ju bara att hänga med o lita på att du är i goda händer...ett kejsarsnitt är ju inget ovanligt för läkaren..de gör ju flera snitt om dagen... kramar om..

• MiScHoOo

han hjälper en vän idag och kommer snart och hans jobb börjar kl 23. jag har opererats flera gånger och är orolig att vara vaken,,,

• Becka81

Varit vaken under operation tidigare? Jag var det vid mitt kejsarsnitt och var också rätt orolig innan, men så här i efterhand var det inte värre än att vara vaken när jag fick cerclaget. Den enda skillnaden är ju så klart efteråt eftersom man har ett snitt som måste läkas.

• MiScHoOo
    Becka81 skrev 2011-12-05 20:01:51 följande:
    Varit vaken under operation tidigare? Jag var det vid mitt kejsarsnitt och var också rätt orolig innan, men så här i efterhand var det inte värre än att vara vaken när jag fick cerclaget. Den enda skillnaden är ju så klart efteråt eftersom man har ett snitt som måste läkas.

jag har varit sövd alla gånger, men aldrig snittats eller opererad med ögonen öppna.
  • Becka81

Var du sövd när du fick cerclaget också? När bedövningen väl nått full effekt så känner man ingenting. Man märker att de opererar eftersom man kan känna vissa värmeskillnader och beröring men det är omöjligt att avgöra exakt vad det är som känns och framförallt känns ingen smärta. Det är kanske mer psykiskt det kan vara läskigt eftersom man vet vad de håller på med. Jag försökte ha något att tänka på som distraktion. Jag försökte minnas alla verser till Den blomstertid nu kommer och upprepade dem tills barnet var ute. Sedan räknade jag tills jag var ihopsydd. När jag fick cerclaget räknade jag bland annat skruvar i taket och liknande. De frågade också om jag ville lyssna på musik för att koppla bort vad det var som verkligen hände.

• MiScHoOo

Ja. Jag var sövd med mitt vanliga cerklage och min abdominella. När cerklaget hade spruckit hade bandet redan lämnat stygnen så jag fick inte ont och när läkaren plockade ut den hade jag mest ont i slidan och inte där bandet fanns.