• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor

Var inne och träffade en läkare idag. Som jag trodde ingen uppenbar svampinfektion eller uvi. Kunde vara svamp ändå så jag kunde prova att behandla. Skicka urinodling... Undrar vad det är som sticker, kliar och svider så egentligen Blir orolig när jag inte får någon förklaring...

Mischooo: Ska du äta mer tillskott då eller?

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-12-07 12:32:00 följande:
    {#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower}  

Vixan BF 28/10 Klipp 11/10 född: 2/11 i V 40+4 
    FruHellström BF 4/11 klipp 12/10 född:24/10 
    MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10 född:3/11 
    Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10 född:11/11 
    Mamma mys BF 27/12-11 klipp: 29/11 född:??? 
    MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snittas 22 dec 
    Silverklar BF 24 jan 2012 5/1    född:??? 
    Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari född: 20/10 i v. 25+2 
    Trassel BF 15/2 -12  Klipp 19/1  född:???
    Jomanjano BF 11/1-12 klipp 19/12 född??? 
    Violatricolor BF 10/3-12 klipp???  född:??? 
    Becka81: BF 20/3-12 klipp???   född??? 
    Lill Z  BF 12/5-12 snitt i mitten av april

mischooo: ändrade snitt datumet för dig:) har pratat med spec.mödravården angående vattkoppor o iom att jag vet att jag haft det(har gjort imuniseringsprov) så är det ingen fara..sätter förlossningen igång så ska sonen hem till sin pappa...

guud vad snön öser ner här...första snön med körkort...delade tankar om att ut o köra i snön...höggravid o första halkan ingen bra kombination....sen visst är det bra att prova på men just den där biten med hög gravid är inte så lockande...
    förkyld har jag också blivit:/
    usch.. skulle behöva städa lite också, men vill också åka o köpa pulkor till barnen....det är ju trots allt snö nu;) 
    tack snälla, skönt att höra ang vattenkoppor, din son är inte välkommen hem till mig ;) bara han är frisk heheh har inte haft vattenkoppor fast vi har haft hemma när jag var yngre och jag blev inte smittad. Grattis till snön och kör sakta. En gång när jag var på jobbet och skulle svänga var det fyllt med snö och under snön va det frysen is så gled bilen mot trottoaren och mot ett träd, så jag bromsade men gör i all världen inte det, då kan du inte kontrollera bilen. Släpp gasen och styr bilen då har du mer koll på allt. Lycka till
    violatricolor skrev 2011-12-07 14:46:13 följande:
    Var inne och träffade en läkare idag. Som jag trodde ingen uppenbar svampinfektion eller uvi. Kunde vara svamp ändå så jag kunde prova att behandla. Skicka urinodling... Undrar vad det är som sticker, kliar och svider så egentligen Blir orolig när jag inte får någon förklaring...

Mischooo: Ska du äta mer tillskott då eller?
    Ja, järnbrist ska jag ha niferex, b12 ska jag ta behepan, för c vitamin brist ska jag ta folacin och dessutom ska jag köpa en vitaminburk för gravida, det skulle jag fråga efter på apoteket. Så himla besviken jag är på mig själv. jag som undvik massa tab tills 2-3 veckor...

skönt att dem skickade odling. Hoppas dem hittar orsaken, jätte jobbigt när man inte vet. håller tummarna för dig   

• Casipoeia

Hej,
    Tänkte kolla om jag får skriva hära med er.
    Jag är en tjej på 22 år med cervix cerklage och väntar mitt andra barn. Är nu i v. 24+4 med beräknat bf den 23/03-12

Är just nu i ordinerat liggläge eftersom tappen har börjat öppnat sig ovanför cerklaget (de har försvunnit runt 7mm) + att jag har sammandragningar lite till och från.
    Går på Bricanyl vid behov Glad

Detta är helt nytt för mig med cerklage och kände att man ville höra sig runt med folk i samma sits eftersom de kan var väldigt jobbigt ibland och få höra era erfarenheter Glad

Hoppas de är okej för er att jag skriver lite här och kanske ställer en fråga eller två nån gång.

• MiScHoOo
    Casipoeia skrev 2011-12-07 20:07:05 följande:
    Hej,
    Tänkte kolla om jag får skriva hära med er.
    Jag är en tjej på 22 år med cervix cerklage och väntar mitt andra barn. Är nu i v. 24+4 med beräknat bf den 23/03-12

Är just nu i ordinerat liggläge eftersom tappen har börjat öppnat sig ovanför cerklaget (de har försvunnit runt 7mm) + att jag har sammandragningar lite till och från.
    Går på Bricanyl vid behov Glad

Detta är helt nytt för mig med cerklage och kände att man ville höra sig runt med folk i samma sits eftersom de kan var väldigt jobbigt ibland och få höra era erfarenheter Glad

Hoppas de är okej för er att jag skriver lite här och kanske ställer en fråga eller två nån gång.
    välkommen till tråden och grattis till graviditeten
  • Trassel

MiScHoOo, Har du kollat ifall du redan är imun mot vattkoppor? Du kan ju haft det ändå fast vääääldigt lindrigt?

Casipoeia, hej och välkommen! Fråga på bara! Här är INGET konstigt!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • violatricolor

Mischooo: Ja, det är lite jobbigt att inte veta vad det är. Förhoppningsvis är det något helt ofarligt... Jag står ut med obehaget bara det inte är något farligt... Blir mycket tabletter för din del då! Men då får du nog ordning på värdena!

Casipoeia: Hej och välkommen! Hoppas tappen håller länge till!

• MiScHoOo
    Trassel skrev 2011-12-07 21:50:53 följande:
    MiScHoOo, Har du kollat ifall du redan är imun mot vattkoppor? Du kan ju haft det ändå fast vääääldigt lindrigt?

Casipoeia, hej och välkommen! Fråga på bara! Här är INGET konstigt!

Jag har faktiskt inte kollat upp det, men min mamma säger hela tiden att jag ska vara försiktig för att jag har inte fått den och när mina syskonbarn hade höstblåsor trodde dem att det var vattenkoppor så va dem inte välkommna hem till mig av min mamma
  • Trassel

MiScHoOo,
    Du kan säkert kolla upp det i samband med att du gör något annat prov. Värt att kolla. En del får det fast det knappt syns. Sander blev hemskickad i våras från dagis för de var övertygade ( förskollärare är nästintill proffs på barn och sjukdomar. ) om att han hade fått vattkoppor. Han hade lite röda prickar som blev lite utslag, aldrig blåsor och två dagar senare så var de försvunna. Han har utsatts för vattkoppor efter det men inte fått det än så vi får väl se. Höstblåsorna han hade nu i höstas var däremot hemska! Fast han hade bara i munnen , nån enstaka på handen som knappt syntes så det kan vara lurigt.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • violatricolor

Mischooo: Håller med Trassel. Du kan nog be din läkare kolla om du är immun. Det är ju intressant ur barnets perspektiv också eftersom om du är immun så överför du antikroppar till barnet som skyddar ett tag efter förlossningen (som jag förstått det). Jag hade en lindrig variant av vattkoppor som barn, 2-3 koppor har mamma och pappa sagt, så det är ju väldigt olika det där.