• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

mischooo: kan bara beklaga:( skönt att du kommit så långt nu trots att du har så ont...bara 23 dagar kvar till snitt:)

jahopp då sitter man här en natt till....ena katten väckte mig o ville dricka vatten( ur kökskran) sen ville han ut:/
    det är ju märkligt det här egentligen..har bf om 23 dagar men ändå känns det nästan som övertid nu...idag kommer lilleman hem o så ska vi åka till min mamma på middag....allt är klart för lillan o komma, varför kommer hon inte då??!! 

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-12-04 05:28:35 följande:
    mischooo: kan bara beklaga:( skönt att du kommit så långt nu trots att du har så ont...bara 23 dagar kvar till snitt:)

jahopp då sitter man här en natt till....ena katten väckte mig o ville dricka vatten( ur kökskran) sen ville han ut:/
    det är ju märkligt det här egentligen..har bf om 23 dagar men ändå känns det nästan som övertid nu...idag kommer lilleman hem o så ska vi åka till min mamma på middag....allt är klart för lillan o komma, varför kommer hon inte då??!! 

tack snälla, ja bara 23 dagar....

Tror jag lider av depression.... har inte sovit något på hela natten,,,, är rädd att det kanske kommer leda till förlossningsdepression,,,  
  • mamma mys

mischooo: prata med din bm om depression..kanske kan du få nån att prata med....är ju inte ovanligt att man känner sig deprimerad när man är sjukskriven så länge o har så mkt förbud vad man får göra o ska mest bara vila, när livet blir så begränsat.. jag har också kännt mig så o funderat över förlossningsdepression, men efter att jag blivit av med cerklaget alla gångerna så har man fått nåt slags lyckorus..o som många med normala graviditeter som knappt haft några krämpor istället känner sig begränsade med en baby så känner vi slapptappar ofta en befrielse att ha bebisen utanför kroppen istället.... så har jag kännt iaf, men känner du att du vill prata med nån proffisionell så är det ju aldrig fel att göra det i förebyggande syfte... 

• MiScHoOo

Har försökt att prata med läkaren om det för att få snittet i v 36 men han ville ta en nu ställning min bm vet att jag mår inte bra. Men deras mål att jag får en frisk barn som slipper neo. Fast min bm är glad att jag har kommit så långt och säger till mig det gör inget om barnet kommer nu. Har massa sammandragningar som är tätta. Ska försöka sova lite. Min man vaknade och hjälpte mig till sovrummet och gav mig bricanyl. Hoppas jag somnar snart

• MiScHoOo

Måste bara fråga. Är det farligt för mitt barn om jag har regelbundna värk och ont i ryggen om jag inte åker in?

• mamma mys

mischooo: farligt för barnet är det ju oftast inte, men är det regelbundet eller inte ska du ju åka in iom att du har cerklage...är det igång o det inte går att stoppa så måste de ju snitta nu... hur har du det nu??

• MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-12-04 19:30:48 följande:
    mischooo: farligt för barnet är det ju oftast inte, men är det regelbundet eller inte ska du ju åka in iom att du har cerklage...är det igång o det inte går att stoppa så måste de ju snitta nu... hur har du det nu??

tack för att du frågar. Jag hade jätte ont och tog bricanyl. Sov efter 10 vaknade kl 14. Vaknade av smärta i magen och ryggen. låg kvar tills mannen kom hem vid 16. sedan har jag legat i soffan och fått mat serverad. Smärtan finns men inte lika starkt.

Jag är orolig för cerklaget och är rädd att bli inlagd. då blir jag knäckt, vågade inte ringa förlossningen fast jag hade telefonen i handen. Jag måste alltid åka in. Har tid hos bm på tisdag hoppas jag står ut till dess.  
  • Trassel
    MiScHoOo skrev 2011-12-04 09:44:57 följande:
    Måste bara fråga. Är det farligt för mitt barn om jag har regelbundna värk och ont i ryggen om jag inte åker in?
    Nej det är nog inte farligt men det är ju asjobbigt för dej! Det är ju jättesvårt att bedömma och eftersom du har ont i övrigt kan det ju vara svårt att känna vad det är som gör ont som skulle kunna påverka om du förstår. Åk in om du känner att du måste helt enkelt! Om tabletterna tar ner smärtan så är det ju bra. Riktiga värkar biter dom ju inte på.

Jag håller på att bli tokig här med. Nu har jag , oavbrutet, mer eller mindre varit förkyld sen mitten på oktober och idag tog det fart igen. Snyter ut hjärnan snart känns det som och bihålorna är svullna. Inte konstigt att mitt blodsocker är påverkat  kanske.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • MiScHoOo
    Trassel skrev 2011-12-04 22:40:18 följande:
    Nej det är nog inte farligt men det är ju asjobbigt för dej! Det är ju jättesvårt att bedömma och eftersom du har ont i övrigt kan det ju vara svårt att känna vad det är som gör ont som skulle kunna påverka om du förstår. Åk in om du känner att du måste helt enkelt! Om tabletterna tar ner smärtan så är det ju bra. Riktiga värkar biter dom ju inte på.

Jag håller på att bli tokig här med. Nu har jag , oavbrutet, mer eller mindre varit förkyld sen mitten på oktober och idag tog det fart igen. Snyter ut hjärnan snart känns det som och bihålorna är svullna. Inte konstigt att mitt blodsocker är påverkat  kanske.

tack snälla för svaret. Nu behöver jag inte noija.. Hade värk var 10min men tab hjälpte dämpa de värsta och i efter middagen va det lugnare och nu börjar det igen. Men när smärtan blir som då tänker jag ta bricanyl igen...

Jag hade också jobbig förkylning som du har. mitt råd till dig ligg med huvudet högt. Smörj näsan med olja om dem är torra. krya på dig 
  • MiScHoOo

Måste fråga er igen....... Detta är ohållbart. Jag har fortfarande inte sovit sedan igår. Tror ni eller tycker ni jag ska ringa läkaren och be om tidigare snitt. Upplever jag kan försöka kämpa en vecka till med sömnlöshet och mediciner. Mer än så fungerar så hamnar jag på psyket och jag menar allvar. Skit rädd att jag redan lider av en depression.