• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    Trassel skrev 2011-12-07 22:09:26 följande:
    MiScHoOo,

Du kan säkert kolla upp det i samband med att du gör något annat prov. Värt att kolla. En del får det fast det knappt syns. Sander blev hemskickad i våras från dagis för de var övertygade ( förskollärare är nästintill proffs på barn och sjukdomar. ) om att han hade fått vattkoppor. Han hade lite röda prickar som blev lite utslag, aldrig blåsor och två dagar senare så var de försvunna. Han har utsatts för vattkoppor efter det men inte fått det än så vi får väl se. Höstblåsorna han hade nu i höstas var däremot hemska! Fast han hade bara i munnen , nån enstaka på handen som knappt syntes så det kan vara lurigt.

Tack för rådet. Värd att kolla upp. Skönt att han hade inte hemska vattenkoppor. Mina syskon fick det efter vi var på besök i Tyskland och när vi kom hem va blåsorna stora och kliade. Hade över hela kroppen. Synd om mina syskon. Men verken jag eller en annan blev smittade
  • Becka81

Då har jag kommit fram till den stora dagen. 25+2 dagen då jag födde min dotter. Längre än så här har jag aldrig kommit i en graviditet. Hoppas jag får gå många veckor till. Nu känns varje dag som en bonus. Samtidigt börjar jag nog bli lite feg med vad jag får göra eftersom det känns lite som om jag lever på lånad tid just nu. Är rätt trött idag. Min tjej somnade först vid nio efter att ha varit smått hysterisk i perioder och inte ville sova. Blev inte bättre av att farmor som hämtade på dagis inte hade tid att stanna och leka och att min man inte kom hem från jobbet eftersom de hade en middag. Att vara begränsad med cerclage och ha en trotsig 2,5-åring är inte det lättaste alla gånger.

• Becka81

Casiopeia: välkommen hit. Ser att vi är rätt lika i graviditetslängd, skiljer bara tre dagar. Får se vem av oss som blir först. Hur ser din historia ut? Jag har cervix insuficiens, precis som min mor. Födde i 25+2 förra graviditeten så var därför jag fick cerclage den här gången, kommer få det om jag blir gravid fler gånger också. Hur känns det att ha liggläge?

• mamma mys

becka..grattis..hoppas på många veckor till:)

mischooo: jag har aldrig haft några utslag av vattkoppor..så jag testade på sjukhuset o det visade att jag haft vattkoppor...

casiopeia: välkommen till tråden..lägg gärna till dig i bf listan...o grattis till graviditeten..håller tummarna på många veckor till.. 

• MiScHoOo
    Becka81 skrev 2011-12-08 08:23:20 följande:
    Casiopeia: välkommen hit. Ser att vi är rätt lika i graviditetslängd, skiljer bara tre dagar. Får se vem av oss som blir först. Hur ser din historia ut? Jag har cervix insuficiens, precis som min mor. Födde i 25+2 förra graviditeten så var därför jag fick cerclage den här gången, kommer få det om jag blir gravid fler gånger också. Hur känns det att ha liggläge?

Förstår exakt vad du menar. Lycka till och njut för varje dag. Nu har jag gått hela 15 veckor längre än vad jag har drömt om. Stort grattis
  • MiScHoOo
    mamma mys skrev 2011-12-08 08:35:56 följande:
    becka..grattis..hoppas på många veckor till:)

mischooo: jag har aldrig haft några utslag av vattkoppor..så jag testade på sjukhuset o det visade att jag haft vattkoppor...

casiopeia: välkommen till tråden..lägg gärna till dig i bf listan...o grattis till graviditeten..håller tummarna på många veckor till.. 

Det ska jag kolla upp. Slipper vara orolig jämt i onödan
  • MiScHoOo

Idag är jag så besviken på mig själv...

Jag var på väla och det är ett stort köpcentrum. Trodde vi kunde gå in i olika affärer och valde att köpa mina vitaminer först. Jag kände mig svimfärdig så jag låg på soffan utanför Apoteket och yr blev jag, kallsvettig och svårt att andas.

Dem ringde efter en vakt och han ringde en ambulans, det skulle dröja innan ambulansen så vakten körde mig i rullstol till bilen. Ringer förlossningen och hon undrade om jag kan vänta och jag väntade 15 min och sedan bröt linjen. Kom hem och när jag ringde hemifrån till förlossning tyckte hon jag skulle avvakta.

Ringde obstretisk mottagning och barnmorskan sa att jag skulle avgöra om jag ville in och att jag inte behöver ringa innan jag åker till förlossningen. Som ni alla vet är jag rädd att bli inlagd så nu ska jag försöka sova lite.

Det trycket jätte mycket på bandet nu så jag vet inte var jag ska ta mig till.

• Casipoeia
    Becka81 skrev 2011-12-08 08:23:20 följande:
    Tack så mycket  Glad
    Jag hoppas på att du blir före eftersom du är längre gången än mig, men självklart hoppas jag på att ingen ska få barn så hära tidigt.

Okej, samma som jag.
    Min cervix insuficines vet de inte vart de kommer ifrån för ingen i min släkt har de. Jag har bara haft "turen" att få de ändå.

Min historia ser ut som så att för lite mera än ett år sen så förlorade vi våran dotter i v.21+6 i en tyst öppning.
    De var min första graviditet som har gått över 12 fulla veckor (har 2 tidiga mf bakom mig).
    Kom in till förlossningen efter att ha haft onda sammandragningar kanske 5 st på 8 timmar, vissade sig att jag var öppen 4-5 cm med buktande fosterhinna.
    Låg med bricanyl dropp i 28 timmar, men gick inte att stoppa.

De tog alla möjliga prover, men hittade ingenting så då återstod bara cervix insuficines.
    Så cerklage var ett måste om jag vart gravid igen.

Vi kommer inte att skaffa flera barn efter denna graviditet eftersom de har hittills varlig as jobbigt psykiskt för både mig och min sambo med många sjukhus resor.

Jag har haft liggläge nu i 3 veckor redan och de är as jobbigt, ärligt talat.
    Jag får inte göra ett dugg, knappt sitta upp.
    Jag är en ganska aktiv person i hemmet annars med massa energi, så de tär på en att inte kunna hjälpa till med de enklaste uppgifterna.

Men dock så vet vi också att de kommer vara så värt de i slutändan Glad