• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Becka81

Viola: åh vad härligt att den lille börjat lägga på sig lite, måste kännas som en lättnad? Även små framsteg är bra framsteg? Bra ändå med extra koller för säkerhets skull.

• Becka81

Visst är det bra med ett öppet sinne inför vad man ska ha för smärtlindring. EDA idag är ju inte lika kraftig som andra ryggbedövningar så man kan ju fortfarande vara uppe och röra på sig. När jag fått ryggbedövning vid ks och cerclage så har det funkat bra och inte hållet i sig särskilt länge. Så de oddsen känns ju rätt okay, men man vet ju aldrig. Men hoppas ändå att jag ska stå ut med endast lustgas och avslappning.

• violatricolor
    Becka81 skrev 2012-01-17 12:11:50 följande:
    Viola: åh vad härligt att den lille börjat lägga på sig lite, måste kännas som en lättnad? Även små framsteg är bra framsteg? Bra ändå med extra koller för säkerhets skull.
    Tack, ja, det var verkligen en lättnad att se att den fortfarande växer!
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-01-17 11:21:14 följande:
    Jo! Det gjorde SKITONT i ca 30 sek så det var helt överkomligt! Min ischasnerv låg i kläm så det lindrade det faktiskt. Jag vill inte ha eda för det sitter i så otroligt länge på mej och jag känner att det är mycket bättre att vara upp och vara rörlig, sitta på pilatesboll eller dylikt, för att få barnet att sjunka ner snabbare.

Viola, nejmen vad bra!!! minus 28% var nog en lite för stor avvikelse då kanske?
    Läkaren trodde väl att han som mätt förra gången mätt lite i underkant medan han själv (idag) kanske mätt lite i överkant så sanningen ligger kanske någonstans mittemellan. Det finns ju alltid en felmarginal med de där måtten...
  • Trassel

Becka,
    Ryggbedövningen jag fått vid cerklageinsättningen har hållt i sig i 6-7 timmar och då har de inte ens lagt en kraftig så på mej tar dom så in i norden.
    Får man till andningen bra så tycker jag att den håller för mycket. I slutet förra gången så övade jag andning på alla sammandragningar jag fick! Nu har jag slarvat. Hopas kunna köra på "rutin" (dagens understatement...)

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012
  • Lill Z

Violatricolor: vad skönt att % minskat. Mina gick också upp och ner, men slutade på -16% såg jag i mina papper nu som jag lyckats gräva fram.

Ja, det där med smärtlindring är trixit...med vår första ängla son sökte jag också för en ganska stor blödning i v 23, men man hittade inget fel så jag blev hemskickad.Så när den förlossningen satte igång fattade jag först ingenting...hade inte så ont förrän krystvärkarna for på mig och då var det ju lite försent..

Andra änglasonen (v 25) låg jag inlaggd för mitt psykes skull....men då det visade sig att mitt psyke hade rätt var jag redn öppen 3 cm, Då (där jag bor ) blir man skickad till lund i ambulans och när jag väl kom dit blev det lustgas då allt annat var försent. Tyckte att det + en jäkligt bra barnmorska funkade bra. Tog ett litet tag innan min kropp var med på vad som hände, men när man sen jobbade med förlosningen (eller hur man ska förklara) gick det ändå ok.

Mitt lilla troll i magen älskar att ligga som en banan nere i magen och boxa mot cerklaget...kan ju göra rätt ont. Har era små också gjort det? Blir ju lite orolig att cerklaget ska bli påverkat.  

• violatricolor

Lill Z: Ja, jag får nog räkna med måtten kommer att gå lite upp och ner. Det finns ju alltid en felmarginal i de där mätningarna. Men det viktigaste är att bebisen växer och verkar må bra.

Min bebis sparkar mot livmodertappen ibland. Såg det på en tappmätning bland annat. Men jag har aldrig känt att det gör ont för varje spark. Däremot kan jag ha lite småont en hel dag ibland och det har nog med bebisens läge och cerklaget och göra, tror jag...

• violatricolor

Jag har också haft problem med sådan ryggbedövning som man får vid operation men kan tänka mig att prova igen om det blir snitt och läkaren tycker det är lämpligt. Annars, vid en vaginalförlossning, så vill jag egentligen ha så lite medicinsk smärtlindring som möjligt men jag ska försöka förhålla mig öppen och allt beror på hur förlossningen förlöper. EDA läggs inte lika djupt som spinalbedövning, sa en narkosläkare till mig en gång, så det kan ju hända att jag inte skulle reagera på samma sätt.

• Becka81

Trassel: oj det var länge Bedövningen satt i. Vad har du gjort för att andningen ska fungera bra, rytmen?

• Trassel

Nu sist vid cerklaget så sa narkosläkaren att han la en väldigt lätt bedövning men det satt ju som tusan ändå. Vissa saker behöver jag hästdoser av och vissa saker tydligen mycket mindre

Becka,
    Jag tränade i flera år något som heter Nia, det är en blandning mellan kampsport, yoga, fridans och lite mer. Mycket fokus där ligger på att man ska andas med sina rörelser oavset om det är meditativt eller i kamp, man använder andningen. Så lite av det sitter i och det handlar ju mykcet om att ha fokus och fokusera på andningen och jobba med det onda. Det som gör ont betyder ju att det går framåt så försöker att gå ner i värkarna och ta en i taget. Ja , hitta en rytm helt enkelt!

Imorn 9.30 är det cerklagklipp! ÄNTLIGEN! Vad skönt det ska bli att bli av med det!!!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och Snodden i magen BF 15/2 2012