• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel

viola, tycker du gott kan kolla! En vanlig undersökning ska inte reta nämnvärt så det är nog ingen fara så!

Förresten, har nihär i tråden koll på ifall ni har GBS?

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-02-23 23:46:31 följande:
    viola, tycker du gott kan kolla! En vanlig undersökning ska inte reta nämnvärt så det är nog ingen fara så!

Förresten, har nihär i tråden koll på ifall ni har GBS?
    Kan ju ringa och prata med barnmorskorna i alla fall. Jag måste verka knäpp men jag är verkligen skiträdd för att komma in sent. Jag är kontrollmänniska i normala fall men när det gäller graviditeten har det blivit extremt. Vill verkligen att det ska gå så lugnt till som möjligt. Jag fattar att jag antagligen kommer att märka när jag närmar mig 4-5 cm eftersom jag hade ordentliga värkar i flera timmar innan vi åkte in förra graviditeten och då var jag öppen 5 cm men jag känner mig ändå inte trygg och säker alls...

Jag tror de kollade GBS efter förra förlossningen och då hade jag det inte, tror jag... Men jag är väldigt osäker...
  • Becka81

Känns nästan lite läskigt att läsa det du skriver Trassel om att du inte kände så mycket. Är rädd att jag inte själv ska fatta att jag behöver åka in eftersom jag inte kände de värkar som CTG registrerade. Fattar det inte riktigt ens om jag känner på magen eftersom jag tycker den kan vara hård rätt ofta utan att jag känner något annat. Inatt har jag börjat haft lite molande värk i ryggslutet som jag inte kännt av lite mycket innan. Vad var det som gjorde att du åkte in Trassel om du inte kännt så mycket? Hur har det gått för dig Viola?

• violatricolor

Becka: Känner som du ofta att magen är hård och vet inte om det är sammandragningar eller vad det är. Kan också känna att det spänner. Ringde fl igår och berättade att jag haft mkt sd och flytningar och nu även hade molvärk men jag skulle avvakta och det kändes bättre efter ett tag. Idag är det ganska lugnt med sd... Ursäkta men jag minns inte, hade du värkarbete förra gången?

• Becka81

Har också ringt fl idag, mest för molvärken i ryggslutet inatt. Hon sa att jag mycket väl kunde ha öppnat mig men att så länge jag inte har värkar som jag känner så är det inte särskilt troligt att barnet är på väg ut eftersom det är så stort nu. Känner inte av så mycket sd nu. I förra gjorde jag det inte heller förrän natten innan dottern föddes och då trodde jag det var tarmarna som spökade. Och hon har säkert rätt oddsen för att barnet skulle tränga ner utan att man känner det är väl inte så höga. Hon trodde de skulle bli regelbundna innan jag behöver åka in. Men tänk om det går så snabbt att man inte hinner få epidural, jag är nämligen lite inne på det. Hon trodde inte att jag skulle gå tiden ut iaf pga molvärken, så nu tar jag en natt i taget och ser om det ska komma igång. Trist bara att dottern har vattkoppor just nu.

• violatricolor

Becka:

Antagligen hade hon rätt i att man nog märker om bebisen börjar tränga ner. Hoppas det...

Intressant att hon trodde att du inte skulle gå tiden ut pga molvärken. Vad hoppas du själv? Vill du att det sätter igång så snart som möjligt?

Vad jobbigt för henne med vattkoppor. Är du orolig att bebisen ska bli smittad om den föds nu?

Det går verkligen mycket nu. Det är många influensafall i år och det sägs att den inte nått sin topp ännu och så kräksjuka och vattkoppor. Vi har diskuterat en del hur vi ska minska risken att nyfödingen blir smittad men man kan ju inte isolera sig hur mycket som helst, då blir man ju knäpp och jag har ju redan varit så isolerad under graviditeten. Det vi tänker är väl att be folk vara noga med handhygienen när de kommer hit, inte låta skol- och förskolebarn komma hit de första veckorna och undvika folksamlingar så gott det går...

Nu är det 9 dagar kvar till snittet. Ska bli intressant att se om det startar innan eller inte.

Nu vill ju du föda vaginalt denna gång men har din läkare sagt något om hur många snott du kan göra? jag frågade min läkare om detta och han hade ju inget tydligt svar på det förutom att risken för allvarliga komplikationer ökar för varje snitt och att man kanske åtminstone ska fundera innan man skaffar barn efter att ha gjort två snitt men jag känner ju personer som gjort i alla fall tre...

• vixan
    violatricolor skrev 2012-02-25 19:21:07 följande:
    Becka:

Antagligen hade hon rätt i att man nog märker om bebisen börjar tränga ner. Hoppas det...

Intressant att hon trodde att du inte skulle gå tiden ut pga molvärken. Vad hoppas du själv? Vill du att det sätter igång så snart som möjligt?

Vad jobbigt för henne med vattkoppor. Är du orolig att bebisen ska bli smittad om den föds nu?

Det går verkligen mycket nu. Det är många influensafall i år och det sägs att den inte nått sin topp ännu och så kräksjuka och vattkoppor. Vi har diskuterat en del hur vi ska minska risken att nyfödingen blir smittad men man kan ju inte isolera sig hur mycket som helst, då blir man ju knäpp och jag har ju redan varit så isolerad under graviditeten. Det vi tänker är väl att be folk vara noga med handhygienen när de kommer hit, inte låta skol- och förskolebarn komma hit de första veckorna och undvika folksamlingar så gott det går...

Nu är det 9 dagar kvar till snittet. Ska bli intressant att se om det startar innan eller inte.

Nu vill ju du föda vaginalt denna gång men har din läkare sagt något om hur många snott du kan göra? jag frågade min läkare om detta och han hade ju inget tydligt svar på det förutom att risken för allvarliga komplikationer ökar för varje snitt och att man kanske åtminstone ska fundera innan man skaffar barn efter att ha gjort två snitt men jag känner ju personer som gjort i alla fall tre...

Om mamman haft vattkoppor har bebisen skydd fram till att den är 6månader. =) Försår er oro jag lever i den och långtar tills mars är slut för då ska sjukdomarna lugnat ner sig.
  • violatricolor
    vixan skrev 2012-02-25 19:35:40 följande:
    Om mamman haft vattkoppor har bebisen skydd fram till att den är 6månader. =) Försår er oro jag lever i den och långtar tills mars är slut för då ska sjukdomarna lugnat ner sig.
    Aha! Tack! Jag har haft vattkoppor, dock en mycket lindrig variant, typ 5 koppor... Jag tänkte att det var något sånt! Men influensan då? Den ska man kanske akta sig lite för? Och kräksjukan?
  • violatricolor
    vixan skrev 2012-02-25 19:35:40 följande:
    Hur har ni gjort med besök, kollektivtrafik, folksamlingar etc?
  • vixan

Vi har försökt undvika allt det där men vi har ju en äldre tjej på 4 år som drog hem en förkylning så liten blev förkyld trots allt. Kräksjukan drabbar sällan spädbarn och isafall välidgt mild form. Förkylning och flunsan kan bebis få så va varsam de 3 första månaderna.