• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lill Z

Becka: tar redan laktulos dagligen....har gjort ganska länge nu. Det har funkat bra ända tills nu. Vet inte om det är min sista penicillin kur som ställt till det. Verkar som om tarmarna slutar funka helt 2-3 dagar för att sedan vända och göra så att jag får bo på toa ett dygn. Dessutom när jag då får mina sd känns det som om magen ska sprängas. Ja, ja så länge allt går bra ska jah försöka att inte klaga....för mycket . En och en halv vecka tills vi ska bestämma snitt datum, fattar det knappt!! Hoppas att dina sd kommer igång på allvar snart, så du slipper vänta längre . Du får helt enkelt putsa lite fönster el ngt sånt.

• Becka81

Lill Z: usch vad jobbigt, men vet hur det kan vara. Får se till att dricka mycket vatten? Inatt trodde jag det var dags för mig igen. Hade ont i ländryggena i över en timme samt lite sammandragningar. Somnade ifrån det hela och nästa gång jag vaknade var det borta. Vart lite trött i ländryggen och haft någon sammandragning nu på morgonen. Hoppas så att det ska tillta nu under förmiddagen. Vad spännande att snart bestämma snitteatum och ha ett mål och att verkligen veta vilket datum bebisen kommer. :)

• violatricolor

Tack!

Snittet gick jättebra! Det var så bra personal och det förlöpte fullständigt normalt. Hade ångest innan, det är ju en stor operation, men, som sagt, det var aldrig någon fara med någon av oss!

Jag har lite för lite mjölk ännu och tilläggsmatar. Någon med liknande erfarenhet? Kan det ordna sig så småningom?

• violatricolor

Becka: Just det, jag oroade mig ju och och tyckte det var skönt när de var klara men det var också roligt och spännande att vara med om!

• Becka81

Viola: du kanske skulle testa en bröstpump att använda i början. Använder du den som komplement så bör det stimulera mjölkproduktion. Däremot kan du amma innan du använder den så att du vet att om mjölken tar slut för stunden så har iaf bebisen fått det du har. Nät jag födde för tidigt använde jag pump för att hålla igång produktionen tills min dotter var tillräckligt stark för att amma. Fanns de som inte pumpade alls och då fanns det inte så mycket mjölk till barnet när det väl kunde amma. Pumpade var tredje/fjärde timme dygnet runt i början.

• Trassel

Stimulera extra och pumpa gärna. Har ingen erfarenhet av att ha för lite men det har varit lite trögt de första dagarna. Jag körd emed amningsteet, fänkål,anis, kummin, lika delar av det. Och pratade med min granne som hade det lite så också och hon hade hört att det var bra att äta mycket järnrik mat bra för mjölkproduktionen. Värt att testa i alla fall!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och
  • Trassel

och du, lugn och ro och ingen stress heller!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-03-06 23:34:58 följande:
    Stimulera extra och pumpa gärna. Har ingen erfarenhet av att ha för lite men det har varit lite trögt de första dagarna. Jag körd emed amningsteet, fänkål,anis, kummin, lika delar av det. Och pratade med min granne som hade det lite så också och hon hade hört att det var bra att äta mycket järnrik mat bra för mjölkproduktionen. Värt att testa i alla fall!
    Hur vet man eg om (när) man har tillräckligt?

Ska tänka på det där med järnet!

Ja, försöker att inte stressa...

Så svårt att veta hur man ska göra med tillägget. Å ena sidan kanske det stör amningen (har man ju hört), å andra sidan måste hon ju bli mätt. Ska bli skönt att träffa bvc-sköterskan på måndag. Hoppas att hon kan hjälpa oss att sätta upp en "plan"... 
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-03-06 17:00:26 följande:
    Viola: du kanske skulle testa en bröstpump att använda i början. Använder du den som komplement så bör det stimulera mjölkproduktion. Däremot kan du amma innan du använder den så att du vet att om mjölken tar slut för stunden så har iaf bebisen fått det du har. Nät jag födde för tidigt använde jag pump för att hålla igång produktionen tills min dotter var tillräckligt stark för att amma. Fanns de som inte pumpade alls och då fanns det inte så mycket mjölk till barnet när det väl kunde amma. Pumpade var tredje/fjärde timme dygnet runt i början.
    Ska höra vad de säger på sjukhuset idag när vi vägt henne. Får kanske pumpa... 

• Becka81

Är så trött på att vara gravid nu. Ibland får jag ont i ländryggen och sammandragningar och varje gång blir jag lika hoppfull sedan avtar allt och så sitter jag här i soffan och känner mig besviken. Det här känns riktigt långtråkigt