• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-22 14:22:45 följande:
    Läkarna kan säkert hjälpa dig att göra den avvägningen, men förstår helt hur du tänker. Väljer du att undersökas kan du ju alltid stanna kvar på sjukhuset en stund tills det känns säkert att åka hem. Jag har köpt lite kläder till dottern som växer snabbt, presenter till maken som fyller år och så hittade jag två klänningar jag köpte på rea. Brukar inte köpa utan att prova annars, men de var lite vidare med knytband i midjan och sådana modeller brukar kunna sitta rätt smickrande oavsett kroppstyp, dessutom gick de att knäppa upp, bra om man ska amma. :)

Becka81 skrev 2012-02-22 14:22:45 följande:
    Läkarna kan säkert hjälpa dig att göra den avvägningen, men förstår helt hur du tänker. Väljer du att undersökas kan du ju alltid stanna kvar på sjukhuset en stund tills det känns säkert att åka hem. Jag har köpt lite kläder till dottern som växer snabbt, presenter till maken som fyller år och så hittade jag två klänningar jag köpte på rea. Brukar inte köpa utan att prova annars, men de var lite vidare med knytband i midjan och sådana modeller brukar kunna sitta rätt smickrande oavsett kroppstyp, dessutom gick de att knäppa upp, bra om man ska amma. :)

Jo, de kan nog göra den avvägningen men de tycker nog inte det gör så mycket om det startar förstås...

Det låter som om du hittade roliga och bra saker. Praktiskt med klänningar med knäppning! Skönt att vara mer mobil!
  • Becka81

När jag gjorde akut snitt berodde det ju på säte och att jag var 4 cm öppen. Ändå upplevde jag hela tiden att vi hade kontroll över det hela och du har ju dessutom kommit så långt nu att bebisen klarar sig bra. Oj vilka menskänslor jag fick i ryggen helt plötsligt, hehe.

• violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-22 16:26:10 följande:
    När jag gjorde akut snitt berodde det ju på säte och att jag var 4 cm öppen. Ändå upplevde jag hela tiden att vi hade kontroll över det hela och du har ju dessutom kommit så långt nu att bebisen klarar sig bra. Oj vilka menskänslor jag fick i ryggen helt plötsligt, hehe.

Skönt att höra att du ändå upplevde kontroll! Jag fattar väl antagligen om värkarna blir så starka som förra gången men latensfasen är ju inte säkert att jag märker så mycket av mer än diffust, kan ju vara där jag är nu...

En förvärk? Spännande!
  • Becka81

Känner igen mig helt. När vi tog CTG igår så registrerade den lite mindre värkar men jag kände ingenting. Däremot när jag väl tyckte jag upplevde en värk så registrerades inget alls, tycker jag var lite märkligt. Men visst är det väl så att vi inte kommer känna så mycket av latensfasen.

• violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-22 18:19:29 följande:
    Känner igen mig helt. När vi tog CTG igår så registrerade den lite mindre värkar men jag kände ingenting. Däremot när jag väl tyckte jag upplevde en värk så registrerades inget alls, tycker jag var lite märkligt. Men visst är det väl så att vi inte kommer känna så mycket av latensfasen.
    Ja, jag undrar hur pass bra CTG-apparaten registrerar värkar egentligen? Eller är det helt enkelt ibland svårt att veta om man har en värk eller inte?
  • Becka81

Ja, man kan ju undra. Till mig sa de något om att den registrerar så fort magen spänner sig. Så om man till exempel rör på sig lite under registreringen och man då använder magmusklerna så kan den registrera det som värkar. Så då borde de ju vara rätt känsliga och då fattar jag inte varför min upplevda värk inte registrerades.

• Trassel
    violatricolor skrev 2012-02-22 18:55:33 följande:
    Ja, jag undrar hur pass bra CTG-apparaten registrerar värkar egentligen? Eller är det helt enkelt ibland svårt att veta om man har en värk eller inte?

Denna gång såg jag inte det som jag kände som mer värker på ctg:n När jag kom in till förlossningen och bm gjorde en undersökning vid 05.30 var jag öppen 4cm. Det hade ju knappt märkt av och kl 7 var jag helt öppen och det märktes inte särskilt mycket heller.

Förmodligen har man väl som slapptapp en lite lättare latensfas men det är ju inte säkert. 
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-02-23 22:53:58 följande:
    Denna gång såg jag inte det som jag kände som mer värker på ctg:n När jag kom in till förlossningen och bm gjorde en undersökning vid 05.30 var jag öppen 4cm. Det hade ju knappt märkt av och kl 7 var jag helt öppen och det märktes inte särskilt mycket heller.

Förmodligen har man väl som slapptapp en lite lättare latensfas men det är ju inte säkert. 
    Nej, jag tänkte på det också, att dina värkar inte syntes på CTG:n.

Det låter ju logiskt om man har en lättare latensfas om man har livmoderhalsförsvagning. Kanske kan vara så.
  • Trassel
    violatricolor skrev 2012-02-23 23:03:14 följande:
    Nej, jag tänkte på det också, att dina värkar inte syntes på CTG:n.

Det låter ju logiskt om man har en lättare latensfas om man har livmoderhalsförsvagning. Kanske kan vara så.

Tycker jag vi är värda efter påfrestande graviditeter!!
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008 och
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-02-23 23:25:01 följande:
    Tycker jag vi är värda efter påfrestande graviditeter!!
    Ja, så ska man kanske tänka Men jag är rädd att jag inte fattar förrän sent... Tror faktiskt jag ska ringa dagmottagningen det första jag gör imorgon. Jag har haft ganska mycket sammandragningar senaste veckan och även rikligare och slemmigare flytning. Kanske skulle be dem kolla så att jag inte börjat öppna mig i och med att de ska snitta?