• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor
    vixan skrev 2012-02-25 19:47:37 följande:
    Vi har försökt undvika allt det där men vi har ju en äldre tjej på 4 år som drog hem en förkylning så liten blev förkyld trots allt. Kräksjukan drabbar sällan spädbarn och isafall välidgt mild form. Förkylning och flunsan kan bebis få så va varsam de 3 första månaderna. 
    Efter 3 månader har de lite bättre immunförsvar va?

Att jag tänkte några veckor var precis som du skriver att när mars är slut så har nog influensan lugnat ner sig.
  • Becka81

Skulle nog inte ha något emot om det sätter igång snart, men när dottern har vattkoppor har jag svårt att sova eftersom hon hon är så orolig på nätterna och inte kan sova och då duger bara jag. Inbillar mig att min kropp behöver få ta det lite mer lugnt på nätterna om oxytocinet ska bli högt och göra någon skillnad. Har också läst att bebisar är skyddade från vattkoppor när de är små men känns ändå tryggast om man ser att det börjar läka ut först, just nu bara eskalerar det. Vi kommer nog också vara noga så att bebisen inte blr smittad av andra i början. Ha handsprit på toaletten och undvika folksamlingar så gott det går. Ett tips är att ha handsprit i skötväskan. Är man i affären eller åker buss och tar på saker som andra kan ha tagit i med skitiga händer eller pengar för den delen så kan det vara bra att sprita lite innan man tar i barnet. Min läkare har inte pratat någonting om ev. Kommande snitt.

• Becka81

Inatt trodde jag att det kanske var dags för förlossning men icke. Hade fyra värkar med en timmes mellanrum och sedan tre stycken under en halvtimme. Funderade på om jag skulle väcka min man men, sen så slutade det bara. Imorse hade jag ökade flytningar och tarmarna har varit i farten. Hoppas det inte dröjer alltför länge nu. Undra hur länge värkarna kan sätta igång under nattenoch sedan avta innan man kan anse att förlossningen verkligen startar och man måste åka in.

• Lill Z

Hej allihop! Hur går det för er? Fick en uvi och fick ligga på sjukhuset ca 1 v. Sen hem med penicillin, bricanyl och order att vila. Sammandragningarna kommer och går och är ibland smärtsamma, men är väl kanske såjag får ha det nu. Hur har ni haft det med era sd? Är iaf i 30+4 nu. Hoppas att ni alla har det bra och att ni som nu är nära målet snart når dit .

• Becka81

Vad skönt att du fått komma hem nu. Typiskt det där med sammandragningar. När man inte vill ha dem så kommer de och när man vill ha dem lyser de med sin frånvaro. Är mycket sparsamt för min del, kommer lite ibland men inte smärtsamma, vill inget annat än att det ska sätta igång med förlossning. Försöker röra mig en del och sitta lite framåtlutad ibland i hopp om att trycket ska starta lite värkar, men ingen lycka än. Hur ligger bebisen då, har den börjat sjunka ner eller fixera sig? Har varit lite dött här i tråden ett tag så vet inte hur det är med Viola.

• Becka81

Grattis Viola, vad härligt att din lilla tös har kommit till världen. :) du skriver att allt gick brA, vad skönt att höra. Hur kändes det att vara med om ett snitt, kändes det lika bra som det gick?

• Lill Z

Becka: du kan få lite sd av mig...för mina kommer nu igen . Trist att behöva vänta...men min dr säger att det är vanligt att det är så. Viola: stort grattis!!! Vad skönt att allt gått bra! Har fått sådana problem med mina tarmar, går så sakta och gör ont...tror ju nästan att det är värkar....men har ju ingen sd samtidigt. Något ni känner igen???

• Becka81

Lill Z: ja snälla skicka hit dina sd. Är ju förvisso bara 37+6 nu men orkar verkligen inte gå och väntar bebis längre. Känner med händerna hur magen drar ihop sig ibland och att den kan vara hård i någon minut, men det gör aldrig ont. Känns konstigt att säga,men just nu så välkomnar jag faktiskt lite smärta så att jag vet at det är på gång. Slemproppen gick för två veckor sedan och bebisen har ju sjunkit ner riktigt djupt. När mina förlossningsvärkar satte igång införa graviditeten så trodde jag faktiskt att det var tarmarna som orsakade det onda. Jag hade som du kanske har nu en del problem med dem eftersom jag inte fick röra mig den sista veckan. Nu tar jag lactulos varje dag och även om tarmarna kanske inte är fullt som de brukar så funkar det helt ok faktiskt. Finns ju även andra varianter förutom lactulos, men de är för verkningslösa på mig.