Minys: Så här ser min historia ut. I min förra graviditet hade jag ett antal större blödningar i början av graviditeten, men de hittade först ingen anledning till detta. I vecka 19 kunde de kostatera att jag hade en försvagad livmoderhals och att jag reda då var öppen 2 cm helt utan sammandragningar. Jag blev inlagd på sjukhus (KS Solna) med strikt sängläge (med duschning i liggande ställning etc.). Första veckan diskuterades cerklage, men av någon anledning fick jag inget då. I vecka 25 fick jag sedan veta att jag dagen efter skulle ner på op för att få ett cerklage. Eftersom det gjordes så sent så satt det ganska ytligt och jag hade i princip samma restriktioner efteråt.
Jag fick en hel del mediciner t.ex. Adalat förebyggande mot sammandragningar och Brikanylsprutor när magen hårdnade och det kunde vara sammandragningar. Läkaren verkade förvånad att det höll sig så länge och runt vecka 26-27 tyckte han att jag var "överburen" och ville skicka hem mig. Jag lyckades dock hålla mig kvar på sjukhuset till vecka 32 med hjälp av barnmorskor och barnläkare som var av annan uppfattning. Jag blev hemskickad i rullstol (hade då ingen bostad i Stockholm men lyckades låna en lägenhet). En dryg vecka senare gick vattnet och jag åkte in på förlossningen och cerklaget togs bort. Eftersom jag inte hade några värkar fick jag efter ett dygn åka upp på samma avdelning där jag legat i flera månader och fick veta att jag skulle igångsättas några dagar senare. Dagen innan igångsattningen fick jag dock en blödning som var tecken på att förlossningen var på gång och jag skickades ner igen till förlossningen. Jag var då öppen 4 cm, fortfarande utan värkar. Med värkstimulerande dropp satte förlossningen igång och sonen föddes i vecka 34+2. Vi fick stanna på neo i fyra veckor. Han var stabil, behövde inte kuvös utan endast värmebädd, men var för svag för att äta så det blev över 3 veckor med sondmatning innan jag ens kunde pröva amning. Jag är nu gravid i vecka 30 med tvillingar och fick cerklage i vecka 15. Cerklaget sitter fortfarande bra. Jag har en del sammandragningar nu så jag håller mig vilande så mycket som möjligt och tar progesteron för att fördröja förlossningen så länge som möjligt.
Din situation verkar jobbig, men jag tror inte att du behöver oroa dig för just cerklaget. För att sätta ett sådant krävs en specilist på området, men att ta bort det kan nog vilken gynekolog/förlossningsläkare som helst göra snabbt. Kanske att det tar längre tid om det sitter fast bra, men i ditt fall verkar det ju sitta löst. Om du mår riktigt dåligt borde du ju bli inlagd och få vård tycker jag, men så länge barnet mår bra och vattnet inte har gått (dvs att det blir en infektionsrisk) så är det ju bäst för barnet att få stanna kvar i livmodern ett tag till. Lycka till!