• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • slapparen

Från vecka 19 då jag fick cerklaget insatt har jag varit ordinerad sängläge men med påpekan hur viktigt det är att vara uppe också p g a propprisk. Jag har suttit upp när jag ätit och jag har duschat precis som vanligt, varje dag. Går i trappor 2 gånger om dagen, en gång till duschen och så en gång då jag ska upp och sova för natten.

• Minys
    slapparen skrev 2012-04-16 18:52:11 följande:
    Från vecka 19 då jag fick cerklaget insatt har jag varit ordinerad sängläge men med påpekan hur viktigt det är att vara uppe också p g a propprisk. Jag har suttit upp när jag ätit och jag har duschat precis som vanligt, varje dag. Går i trappor 2 gånger om dagen, en gång till duschen och så en gång då jag ska upp och sova för natten.

Skönt att veta... man måste ju få göra de grundläggande sakerna.

• Lanie

minys: vad glad jag blir av och höra att du blivit så väl omhändertagen. Önskar alla hade haft som du... man får ha nya delmål varje dag. För varje dag som går ökar chanserna! Tänk på det de dagar då det är jobbigt. För såna dagar kommer då och då.

Det är bra att göra övningar med benen så motverkar man proppar. Jag fick ett schema av läkarna som jag kunde följa. vicka på tårna, göra benlyft liggande. Olika andningsövningar.

slapparen: Där jag bor tar de bort cerklaget runt v 36+0. Jag hade tid att ta bort det i v 36+6, men lilla stumpan ville komma innan, hon föddes i v 36+4.

• Minys

Hur är det med sammandragningar... Har inte haft det något särskilt under min grav. Slutade med droppet dagen efter cerklaget. Och ni har jag 1 eller 2 per dag. Dom gör inte ont och är korta? Är det normalt? Hade ni det? Tänkte man blir ju orolig för minsta sak.

• slapparen

Lanie: Hur startade det? Blöder man när cerklaget släpper, eller började det med värkar eller vattenavgång?

• Lanie

minys: Jag hade en hel del sammandragningar, men i början fattade jag inte att det var sammandragningar. Magen blev hård en kort stund, på vänster sida så jag trodde alltid att det var bebis som knökade på den sidan, men tydligen kan man ha sammandragningar på bara ena sidan.. De gjorde aldrig ont o var inte så långa. Det var först när jag hade tre starka sammandragningar på 10 minuter när jag var i v 25 som jag blev orolig. Vi åkte in och då hade jag fått funneling. det konstaterades sen att jag hade fått en infektion i livmodern, som var boven i dramat, men de hann och stoppa det då.. förstår att man oroar sig för allt. Sammandragningar är ju inte farliga så länge de inte påverkar tappen. Det är väl mest om de ändrar karaktär. De kommer oftare, de gör ondare som du ska vara uppmärksam.. för då kan något vara på gång...

slapparen: Cerklaget brast inte för mig. För mig satte det igång med värkar och en sparsam blödning. Vi åkte in och läkaren klippte bort cerklaget och då var jag öppen åtta cm. Drygt två timmar efter att cerklaget var klippt föddes Thea. Mitt vatten gick inte förrän precis innan hon föddes... tror tom att de stack hål på hinnorna.. har jag för mig..

• Minys

Tack för svaret. Ja de är väl så. Man får vara uppmärksam. Alla gravida har ju sammandragningar man måste bara hålla koll så dom inte ändras eller kommer tätt. :)

• Minys

Har varit hos läkaren idag tappen var 30 mm behållen och funnelingen var borta! Vila ger resultat och jag är sååååå lättad. Liggläge 2 veckor till iaf så får vi se sen )

• Lill Z

Hej allihopa! Vill bara berätta att den 16/4 föddes en liten flicka med planerat snitt. Hon vägde 2690 g och var 49 cm. Allt gick jätte bra, och dem klippte cerklaget precis innan snittet lades. Just nu försöker vi hitta vända tillbaka dygnet då lilln är en riktig natt uggla.

• Lanie
    Lill Z skrev 2012-04-24 17:33:33 följande:
    Hej allihopa! Vill bara berätta att den 16/4 föddes en liten flicka med planerat snitt. Hon vägde 2690 g och var 49 cm. Allt gick jätte bra, och dem klippte cerklaget precis innan snittet lades. Just nu försöker vi hitta vända tillbaka dygnet då lilln är en riktig natt uggla.
    Grattis till bebis!