minys: Jag hade en hel del sammandragningar, men i början fattade jag inte att det var sammandragningar. Magen blev hård en kort stund, på vänster sida så jag trodde alltid att det var bebis som knökade på den sidan, men tydligen kan man ha sammandragningar på bara ena sidan.. De gjorde aldrig ont o var inte så långa. Det var först när jag hade tre starka sammandragningar på 10 minuter när jag var i v 25 som jag blev orolig. Vi åkte in och då hade jag fått funneling. det konstaterades sen att jag hade fått en infektion i livmodern, som var boven i dramat, men de hann och stoppa det då.. förstår att man oroar sig för allt. Sammandragningar är ju inte farliga så länge de inte påverkar tappen. Det är väl mest om de ändrar karaktär. De kommer oftare, de gör ondare som du ska vara uppmärksam.. för då kan något vara på gång...
slapparen: Cerklaget brast inte för mig. För mig satte det igång med värkar och en sparsam blödning. Vi åkte in och läkaren klippte bort cerklaget och då var jag öppen åtta cm. Drygt två timmar efter att cerklaget var klippt föddes Thea. Mitt vatten gick inte förrän precis innan hon föddes... tror tom att de stack hål på hinnorna.. har jag för mig..