• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Kramizzar

Hur kan livet ändras så fort, var in på kontroll efter en liten blödning för ca två veckor sedan,allt såg bra ut. Vid rutin koll i går går allt snett,foten känns och det blir ilfart till Uppsala. Så här ligger jag nu i v 23+0 i dag, fått kortison och väntar på att tiden ska gå. Enligt läkaren här så är det omöjligt att foten och hinner känts då trappen är 1 cm utanför cerklaget men är dock öppen ca 2 cm nanför cerklaget. Får hela tiden frågor om jag har sammandragningar men jag har ju aldrig känns dem vid någon grav. Vet inte hur det ska kännas. Hur kan läkare berömma så olika, vem ska man tro på. Pratas även om ev hemgång. Hjälp bor ca 75 mil här ifrån, långt om något händer. Är livrädd och orolig. Behöver bara få veta av er om det kan gå bra trots att trappen är bara en cm utanför cerklager och jag är öppen innanför. Tar en dag i sänder och hoppas ärtan stannar några veckor till.

• Dags for en liten
    Kramizzar skrev 2012-06-30 14:50:32 följande:
    Hur kan livet ändras så fort, var in på kontroll efter en liten blödning för ca två veckor sedan,allt såg bra ut. Vid rutin koll i går går allt snett,foten känns och det blir ilfart till Uppsala. Så här ligger jag nu i v 23+0 i dag, fått kortison och väntar på att tiden ska gå. Enligt läkaren här så är det omöjligt att foten och hinner känts då trappen är 1 cm utanför cerklaget men är dock öppen ca 2 cm nanför cerklaget. Får hela tiden frågor om jag har sammandragningar men jag har ju aldrig känns dem vid någon grav. Vet inte hur det ska kännas. Hur kan läkare berömma så olika, vem ska man tro på. Pratas även om ev hemgång. Hjälp bor ca 75 mil här ifrån, långt om något händer. Är livrädd och orolig. Behöver bara få veta av er om det kan gå bra trots att trappen är bara en cm utanför cerklager och jag är öppen innanför. Tar en dag i sänder och hoppas ärtan stannar några veckor till.
    Har ingen erfarenhet av det som du går igenom. Vad menade de med att de kände foten?
    Hoppas att allt gått bra för dig.
  • Trassel

Grattis till nya bäbisar i tråden!!

Kramizzar, med vila och sängläge så borde det gå men att skicka hem dej nu låter ju lite knas? Vill de inte ha koll?

Tänkte på er som undrar ifall det går fort från cerklageklipp tills förlossningen sätter igång.
    Med Sander klipptes cerklaget 35+3 och förlossningen drog igång 39+3... gick och var öppen 2 cm i nästan fyra veckor. Sega hinnor. Vattnet knakade igång kl 19.00 då och Sander är född 03.39. Kände inga värkar förens runt 23tiden men åkte in såfort vattnet gick eftersom jag skulle ha penicillindropp.

Med Alve klipptes cerklaget 36+0 och förlossningen satte igång 37+3 så där gick det snabbare. Dock hade jag en drös mer komplikationer grav.diabetes, grav.klåda och gbs + lite andra bakterier. Denna gången åkte vi in också när jag kände att det kändes lite annorlunda. Var inne vid 5tiden på morgonen. Ctg visade inga värkar alls men jag var öppen 4 cm. Skulle ju ha penicillindropp nu med men vid kl 7 fick jag första värken som gick över i krystvärk och kl 07.33 är Alve född. Så det gick galet snabbt.  
    pga av försvagningen så känner jag värkarbetet dåligt eller tom har knappt nått så med min erfarenhet så skulle jag säg aatt åk om det är nått som känns annorlunda! 

Gabriel f/d 25/8-07, Sander f 4/12-08 och Alve f 29/1-12
  • Minys

Tusen tack alla! :)

Vi mår så bra och har aldrig varit så lycklig, har en sån snäll liten tös! :)  

Amere skrev 2012-06-29 16:40:42 följande:
    Stort, stort grattis!!!!

När åkte du in till sjukhuset? Jag har inte fött barn tidigare men jag är lite fundersam på om förloppet kommer att gå snabbare när man haft cerclage och förkortad tapp? Jag har väl en timmes bilväg till sjukhuset ungefär... De skall dock inte ta bort cerclaget förrän v37+3 är det tänkt 

Värkarna började som onda sammandragningar som jag ignorerade för jag trodde att det just bara var onda sammandragningar (har haft mycket under grav, kände ingen skillnad) kl 16.30 på tisdag och höll sig oregelbundna till onsdag morgon 06.00 då vaknade jag av att '' nu är det nog dags '' ... klev upp och ringde förlossningen och fick rådet att äta frukost och ta det lugnt och sen komma in. 09.00 var jag 5 cm öppen när jag kom in med 3 min mellan värkarna. Men det är ju olika för alla hur brottom det är! Men det känner du, och som sagt ring in och rådfråga! Själva öppningsarbetet från 0-5 cm tror jag nog går fortare för oss!

Ester03 skrev 2012-06-29 22:11:44 följande:
    Grattis Minys!

Jag undrar också hur lång tid det kommer ta tills förlossningen startar efter att man tagit bort cerklaget planerat, och ifall förloppet går snabbare då. Vad säger ni som har erfarenheter? Jag har ännu inte fått tid för att ta bort cerklaget, men jag har hört att det ska bli av runt vecka 37 (är i vecka 32 nu).

Min läkare sa till mig när han drog cerklaget i 35+2 att han trodde några dagar max en vecka. Och han hade rätt! Fråga läkaren som drar cerclaget, dom ser hur det ser ut.
     Det varierar från sjukhus till sjukhus med dom brukar dra mellan 36+0-37+0 om det inte uppstår något som för mig att min hals nästan var utplånad eller att man får värkar, då tar dom bort det tidigare så det inte slits sönder. 

• Kramizzar
    Dags for en liten skrev 2012-07-03 11:24:26 följande:
    Har ingen erfarenhet av det som du går igenom. Vad menade de med att de kände foten?
    Hoppas att allt gått bra för dig.

Hejsan, har nu fått tillgång till en dator så jag kan skriva. Läkaren kände foten nere i livmoderhalsen och hinnan buktade ut utanför tappen. Cerklaget sitter längst ner och håller i hop än så länge. Läkaren jag träffade på lördagen måste ha fått sin utbildning via flingpaketet. Blev kvar på sjukhuset och fick i går flytta närmare hem.

Dock så hade jag synbara sammandragningar  i går (men jag känner dem ej) tappen har krymt ytterligare (är mindre än 1cm, vet ej hur stor) och jag ligger nu med värkhämmande dropp. Vill så att ärtan ska stanna kvar där inne.

Finns det någon här med erfarenhet av att föda i v 23-24? Är i dag i v 23+5.

Inser att det kommer att bli många veckor på lassarettet men för min lilla ärta gör jag vad som helst, även om jag saknar storebror oehört mycket.  
  • Lanie

kramizzar: håller tummarna att ärtan stannar inne många veckor till! Wilton föddes i v 23+5 och det gick inte så bra, så jag hoppas verkligen att ärtan håller sig inne! Vistelse på sjukhus under lång tid är verkligen en pina, men samtidigt, så är det det bästa stället du kan vara på! kämpa på! ta en dag i taget

• nyasha

Kramizzar; hur går det för dig och din lilla ärta? Tänker mycket på er och håller alla tummar och tår för er.

• Baby Doll

Hej allihopa! På måndag ska jag till spec.mödravården, ska då fråga om cerklage, har fött prematurt tidigare och är super orolig nu då jag fått sammandragningar redan. Är i vecka 12+... Hur har ni det? Hu långt gågna var ni då ni fick cerklage? Och varför fick ni det? Hur gick/går det? Hur sätter dom in det? Förlåt, många frågor.... :/ Är bara så himla orolig... www.mybabydolls.blogg.se

4 barn i åldrarna 2-4 och gravid- www.mybabydolls.blogg.se
  • Kramizzar
    nyasha skrev 2012-07-11 10:22:07 följande:
    Kramizzar; hur går det för dig och din lilla ärta? Tänker mycket på er och håller alla tummar och tår för er.

Hejsan

Tar en dag i taget, ärtan har inte kommit än 24 +4 i dag. Varje dag är värdefull. Cerklaget sitter än men ärtan ligger med fötterna nedåt och sparkar, vilket inte är bra. Hinnblåsan har även varit ute men som tur är inte spruckit.