• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Minys
    Lanie skrev 2012-06-20 19:28:54 följande:
    Minys: Vad spännande! Tänk att du kommit så här långt! På mig satte förlossningen igång innan cerklaget var borttaget. Skulle ta bort det i v 36+6, men förlossningen satte igång 36+4. När jag kom in på förlossningen kl 12:30 tog de bort cerklaget 12:55 och då var jag åtta cm öppen! Thea föddes sen 15.09. Hon kom på självaste mors dag förra året, en mycket bättre mors dag present gick inte och få :) Vill bara önska er lycka till!

Ja! Verkligen jättespännande, vad snabbt och smidigt det gick! Går omkring här hemma med tryckkänsla och molvärk och sammandragningar, så får se när det kommer i gång :)

• nyasha

Brylepudding;

Fruktansvärt att du ska ha förlorat två barn. jag förstår din oro över kommande graviditeter. När vi blev gravida med vår son så vågade jag inte tro, trots cerklgae, att jag faktiskt skulle få behålla honom. Inte ens när han fötts. Första dagarna var jag övertygad oma tt han skulle gå bort. Är lika orolig nu. Tro det blir så när man gått igenom sorgen och smärtan att förlora en liten. Var bor du någonstans? Jag har kontakt med spec mvc i Malmö trots att jag bor 11 mil därifrån och jag vet att min läkare där även har en patient fr Halmstad, dvs nästan 20 mil bort.

Minys;

Vad spännande! Då kan bebisen komma när som helst. De tog mitt cerklage i v 37+2 och sonen föddes fem dagar senare. Var öppen 2 cm dagen efter att de tagit cerklaget.

• Dags for en liten

Minys: Åh vad spännande. Vilken vecka satte de in ditt akut cerclage?
    Lycka till!!

Brylepudding: då förstår jag =) 

• Minys
    nyasha skrev 2012-06-21 08:29:37 följande:

Brylepudding;

Fruktansvärt att du ska ha förlorat två barn. jag förstår din oro över kommande graviditeter. När vi blev gravida med vår son så vågade jag inte tro, trots cerklgae, att jag faktiskt skulle få behålla honom. Inte ens när han fötts. Första dagarna var jag övertygad oma tt han skulle gå bort. Är lika orolig nu. Tro det blir så när man gått igenom sorgen och smärtan att förlora en liten. Var bor du någonstans? Jag har kontakt med spec mvc i Malmö trots att jag bor 11 mil därifrån och jag vet att min läkare där även har en patient fr Halmstad, dvs nästan 20 mil bort.

Minys;

Vad spännande! Då kan bebisen komma när som helst. De tog mitt cerklage i v 37+2 och sonen föddes fem dagar senare. Var öppen 2 cm dagen efter att de tagit cerklaget.

Ja, jag går o väntar på att det ska hända något :) Hur började det för dig? Värkar? Vattenavgång? :)
    Dags for en liten skrev 2012-06-21 09:05:35 följande:
    Minys: Åh vad spännande. Vilken vecka satte de in ditt akut cerclage?
    Lycka till!!

Brylepudding: då förstår jag =) 
    Ja jättespännande! I v 25+2 Så dom är mäkta förvånade att jag har tagit mig så här långt, men jag är glad =)

• brylepudding

nyasha: Jag förstår din oro, jag skulle nog känna likadant. Jag bor i Norrbotten.

Minys: Lycka till!

Ni som har fått progesteron, vilka veckor använde ni det? Alltså, från och med - till och med vecka xx? 

• Dags for en liten

Minys: Hur kommer det sig att de är så förvånade? Jag satte in mitt akuta cerclage 20+4 och läkarna har gett mig känslan att jag skulle kunna gå till 36+0. Blir lite nervös nu...
    Min tapp var 22mm efter operationen. En ny mätning ska göras på måndag.

Hur har det gått? Känner du nåt? Kanske blir en midsommarbebis =)

Brylepudding: Från vecka 22+0 och framåt. Tror det blir tiden ut. 

• Minys
    Dags for en liten skrev 2012-06-21 14:20:06 följande:
    Minys: Hur kommer det sig att de är så förvånade? Jag satte in mitt akuta cerclage 20+4 och läkarna har gett mig känslan att jag skulle kunna gå till 36+0. Blir lite nervös nu...
    Min tapp var 22mm efter operationen. En ny mätning ska göras på måndag.

Hur har det gått? Känner du nåt? Kanske blir en midsommarbebis =)

Brylepudding: Från vecka 22+0 och framåt. Tror det blir tiden ut. 

När jag kom in i 24+6 var jag 2-3 cm öppen och hade buktande hinnblåsa och dom fick knappt dit akut cerklaget. Men dom lyckades.... tappen efter op var 29 mm sen har den hållt sig så men med mycket funneling... Min läkare i på NUS trodde jag skulle hålla mig till v28 och sen ändrade sig till v32! Men utsikterna är ju olika för alla. Men för mig har det varit så mycket påverkan. Men nu de senaste 2 veckorna som tappen har börjat utplåna sig och längden var igår vid cerklageklippet nere på 2 mm.

Hur långt gången är du nu och hur känns det? 
  • Dags for en liten
    Minys skrev 2012-06-21 14:45:18 följande:
    När jag kom in i 24+6 var jag 2-3 cm öppen och hade buktande hinnblåsa och dom fick knappt dit akut cerklaget. Men dom lyckades.... tappen efter op var 29 mm sen har den hållt sig så men med mycket funneling... Min läkare i på NUS trodde jag skulle hålla mig till v28 och sen ändrade sig till v32! Men utsikterna är ju olika för alla. Men för mig har det varit så mycket påverkan. Men nu de senaste 2 veckorna som tappen har börjat utplåna sig och längden var igår vid cerklageklippet nere på 2 mm.

Hur långt gången är du nu och hur känns det? 
    Jag var oxå öppen 2cm med buktande hinnblåsa när de opererade mig (vecka 20+5).
    Vad menar du med mycket påverkan? Sammandragningar? Har du då bara haft onda sammandragningar?

Är i vecka 25+2 idag. Och är extremt orolig för att föda tidigt.
    Min läkare verkar vara väldigt lugn och sa senast i måndags att om det har hållt så här länge så ska det inte vara någon större risk att föda extremt tidigt (för mig innan vecka 32).Jag har inte lyckats få henne att säga någon speciell vecka.
    Jag känner inte av cerclaget alls och har få sammandragningar. Men oron finns fortfarande där som sagt. 
  • Minys
    Dags for en liten skrev 2012-06-21 14:59:10 följande:
    Jag var oxå öppen 2cm med buktande hinnblåsa när de opererade mig (vecka 20+5).
    Vad menar du med mycket påverkan? Sammandragningar? Har du då bara haft onda sammandragningar?

Är i vecka 25+2 idag. Och är extremt orolig för att föda tidigt.
    Min läkare verkar vara väldigt lugn och sa senast i måndags att om det har hållt så här länge så ska det inte vara någon större risk att föda extremt tidigt (för mig innan vecka 32).Jag har inte lyckats få henne att säga någon speciell vecka.
    Jag känner inte av cerclaget alls och har få sammandragningar. Men oron finns fortfarande där som sagt. 

Okej men då är det ju liknande, nej inte sammandragningar, hade jag ca 3 st per dag fram till v 30 sen började det öka (men det är ju normalt) och förvärkar. Men man måste ju också ta hänsyn till att man är normal kvinna också :)

Nej men min tapp har haft så mkt funneling. 15-23 mm funneling efter cerklaget, resten av min 29mm långa tapp var  behållet och slutet ner mot cerklaget, resten funneling..

Har du haft någon funneling?? 

Jag förstår det, är ju ganska ovanligt med cerklage och man har inte så många att prata om det med om! Och man har ju en ständig oro, men det ända man kan göra är att vila,vila,vila! Och tänka positivt. Men du har ju ändå hållt dig i snart 6 veckor sen cerklaget. Så förstår att dom är positiva, det är ju toppen bra och har du inga symptom på något annat, så tycker jag inte alls att du behöver oroa dig... men som sagt det GÖR man ändå!

Jag fick ju mitt ganska sent! När jag hade haft mitt 6 veckor var jag ju i v31 och då började läkarna förstå att ''tjurskallen'' stannar nog inne =)     

Jag oroar mig ännu, även fast jag vet att min bebis är stor och klarar sig mer än väl. Man är inte mer än mamma! :)