• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • brylepudding

Nej jag förlorade nyss mitt andra barn, han föddes för tidigt så jag kommer att få ett cerklage när jag blir gravid nästa gång. Det känns dumt att inte ge det om det kan hjälpa om det inte finns några stora bieffekter :S

• Jomajano

Hej måste ge ett litet peppinslag :) för ett halvår sedan var jag aktiv på denna tråden, då min dotter skulle födas, jag blev inlagd i v 23 med en tapp på 1.7 mm sakta men säkert blev den mindre å mindre, i v 26 sattes ett cerclage och jag fick fortsatt vara sängliggande då det i stortsett misslyckades pga att det var för lite tapp kvarka 1 cm.. trots en fruktansvärt jobbig graviditet med mycket Ångest och oro kom vår lilla tjej inte försent v 35+1 det var det ingen som trodde kan jag säga, kämpa på trots att uppförsbacken är förbaskat lång så finns det en ände.... Stor kram!!!

• nyasha

Brylepudding; det gör mig ont att höra att du förlorat din son. Klarade ditt första barn sig?
    Vi förlorade vår dotter två dagar efter att hon fötts i v 23+2. Efter det har vi fått en son med hjälp av cerklage. Fick dock kämpa för cerklaget då man inte sätter det på mitt sjukhus. Men fick hjälp av en annan läkare på annat sjukhus.
    Nu är vi gravida med vårt tredje barn. Cerklage är satt sedan 3,5 veckor tillbaka och BF är beräknat till 16 november.
    Är heltidssjukskriven sedan cerklaget sattes. Har en hel del sammandragningar men inte så att jag behöver medicineras. Nu håller vi bara tummarna att allt går vägen och att bebisen och cerklaget håller sig på plats till i november.

• brylepudding

Nej jag förlorade min dotter i 20+5 och min son föddes 22+4 men han dog efter några timmar.

Det är skönt att höra att det går bra för de flesta. Det är bara svårt att känna att det någonsin kommer att lösa sig för oss. Det är därför jag var så nyfiken på progesteronet, för om det kan hjälpa bara lite, så vore det skönt. 

• Dags for en liten

brylepudding: Åh, jag beklagar. Jag förstår att du vill ta till alla medel vid nästa graviditet.
    Man tycker ju att din läkare borde följa samma spår. Bor du långt från sthlm? Annars kanske du kan få komma till huddinge sjukhus? Man kanske inte får göra så?
    På huddinge är de nämligen jättebra och vana vid såna fall som oss. Känns som att just erfarenheten är guld värd!

Varför fick du inte cerclage andra gången du var gravid? Jag har oxå svårt att lita på att ett litet band runt livmoderhalsen ska hålla. Men det verkar faktiskt som dt gör det. Det kommer att gå bra för er! 

• violatricolor
    brylepudding skrev 2012-06-20 11:46:27 följande:
    Nej jag förlorade min dotter i 20+5 och min son föddes 22+4 men han dog efter några timmar.

Det är skönt att höra att det går bra för de flesta. Det är bara svårt att känna att det någonsin kommer att lösa sig för oss. Det är därför jag var så nyfiken på progesteronet, för om det kan hjälpa bara lite, så vore det skönt. 

Beklagar verkligen!

Vet att det är svårt att tro, även om jag "bara" mist ett barn. Jag trodde inte att vi skulle kunna få levande barn. Trodde kanske chansen var 10 % och att det skulle bli fullgånget vågade jag knappt drömma om... Men efter en operation (borttagande av livmoderskiljevägg) och mha cerklage och vila (inte sängläge) så fick jag en frisk dotter i v 38+3. Behövde aldrig komma till neonatalen ens... Det var en väldigt jobbig graviditet, framförallt oron och den isolering som följer med vilan, men jag visste direkt efter förlossningen att jag vill ha fler barn. Inte just nu men tids nog, för det är så häftigt! Vill bara skänka lite hopp! Kram!
  • brylepudding
    Dags for en liten skrev 2012-06-20 12:20:51 följande:
    brylepudding: Åh, jag beklagar. Jag förstår att du vill ta till alla medel vid nästa graviditet.
    Man tycker ju att din läkare borde följa samma spår. Bor du långt från sthlm? Annars kanske du kan få komma till huddinge sjukhus? Man kanske inte får göra så?
    På huddinge är de nämligen jättebra och vana vid såna fall som oss. Känns som att just erfarenheten är guld värd!

Varför fick du inte cerclage andra gången du var gravid? Jag har oxå svårt att lita på att ett litet band runt livmoderhalsen ska hålla. Men det verkar faktiskt som dt gör det. Det kommer att gå bra för er! 
    Dags för en liten: Jag beklagar din sorg också, kom på nyss att jag glömde skriva det tidigare. Skäms Skyller på att jag var lite deppig i morse, all hyfs försvann ut genom fönstret.
    Jo, jag bor ganska långt från Stockholm. Min läkare är jättebra annars och jag trivs med henne, men här använder man det inte i det syftet pga av biverkningar på fostret. Minns inte exakt vad hon sa men just då lät det ju vettigt att strunta i det i så fall. Men jag är ändå inte säker, om det är så att det kan hjälpa barnet att överleva och biverkningarna är små/inte måste uppstå...

Dotterns förlossning startades antagligen av GBS, då man hittade GBS i både hennes lungor och i moderkakan så man trodde väl främst att det var skälet, även om cerklage var på tal då jag låg inne den gången (alltså innan hon föddes). Men nu när även sonen föddes för tidigt och ungefär i samma veckor så misstänker man en svag livmoderhals.

violatricolor skrev 2012-06-20 12:56:08 följande:
    Beklagar verkligen!

Vet att det är svårt att tro, även om jag "bara" mist ett barn. Jag trodde inte att vi skulle kunna få levande barn. Trodde kanske chansen var 10 % och att det skulle bli fullgånget vågade jag knappt drömma om... Men efter en operation (borttagande av livmoderskiljevägg) och mha cerklage och vila (inte sängläge) så fick jag en frisk dotter i v 38+3. Behövde aldrig komma till neonatalen ens... Det var en väldigt jobbig graviditet, framförallt oron och den isolering som följer med vilan, men jag visste direkt efter förlossningen att jag vill ha fler barn. Inte just nu men tids nog, för det är så häftigt! Vill bara skänka lite hopp! Kram!
    Tack så mycket båda två. Jag beklagar ditt förlorade barn.

Jo, jag försöker tänka att om jag bara kan gå gravid några veckor till så kanske han/hon överlever i alla fall, även om det blir en tidig förlossning igen. Jag känner igen mig i att inte ens kunna drömma om att få gå fullgången men det vore häftigt att få känna och uppleva Glad

• Dags for en liten

brylepudding: Jag har inte förlorat något barn. Det gick att stoppa mitt öppnande med ett akut cerclage. Så du har absolut inget att be om ursäkt för!
    Fick vänta i nästan 2dygn innan operationen för att se om förlossningen kom igång eller inte.
    Känn lite dumt på ett sätt, jag vet att det allra vanligaste är att man förlorar första barnet när man har en slapp livmodershals. Men jag är självklart otroligt tacksam för att det gick att stoppa.
    Nu e min tapp 22mm lång, så förhoppningsvis kommer jag vara gravid länge till.

Usch, kan inte alls sätta mig in i din situation. =( 

Gällande progrsesteronet tror jag min läkare sa att det inte skulle påverka barnet direkt. 

• Minys

Hej alla! Efter att ha gått med förvärkar, ryggont och sammandragningar i över en vecka var jag på min kontroll idag, livmoderhalsen helt utplånad nästan, bara 2 mm kvar. Och bebis otroligt långt ner (dem kände huvudet). Men jag fick guldmedalj för att jag har klarat mig så här länge Inte illa för ett akutcerklage!

Så dom har dragit mitt cerklage idag 35+2 för att undvika att det skär in och sliter sönder något! Med tanke på hur ont jag har.

Lillan är beräknad att väga ca 2600 gr. Så det är inte illa för dunderklumpen det heller! 

Åhhh vad nervös jag är, tänk att man ska bli mamma närsomhelst!

Hur länge har ni gått efter cerklage klippet innan ni födde och var ni utplånade när det drogs, eller hur mycket hade ni kvar??   Hur började förlossningen??     

• Lanie

Minys: Vad spännande! Tänk att du kommit så här långt! På mig satte förlossningen igång innan cerklaget var borttaget. Skulle ta bort det i v 36+6, men förlossningen satte igång 36+4. När jag kom in på förlossningen kl 12:30 tog de bort cerklaget 12:55 och då var jag åtta cm öppen! Thea föddes sen 15.09. Hon kom på självaste mors dag förra året, en mycket bättre mors dag present gick inte och få :) Vill bara önska er lycka till!