• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor
    Lill Z skrev 2012-04-24 17:33:33 följande:
    Hej allihopa! Vill bara berätta att den 16/4 föddes en liten flicka med planerat snitt. Hon vägde 2690 g och var 49 cm. Allt gick jätte bra, och dem klippte cerklaget precis innan snittet lades. Just nu försöker vi hitta vända tillbaka dygnet då lilln är en riktig natt uggla.
    Å, grattis! Vad roligt!

Vad gör ni för att vända dygnet?

Min tjej har inte så mycket dygnsrytm än och hon är åtta veckor imorgon. Vi har visserligen försökt skilja på dag och natt (ljudnivå, ljus, aktivitet) men vi har inte gjort så mycket i övrigt då det känts för tidigt. Men vad kan man göra?
  • vixan
    nyasha skrev 2012-04-12 09:52:25 följande:

LisaVäntar:
    Var bor du? Jag hade problem med att få cerklage med motiveringen att man på mitt sjukhus inte sätter det förrän efter två sena missfall/prematurbörder. Så jag vände mig direkt till Spec Mvc/kvinnokliniken i Malmö och pratade med dem.
    Du kan ju alltid vända dig till en annan läkare för ett andra utlåtande om den läkaren du har nu inte tycker cerklage är ett alternativ. Skadar inte att få höra vad en annan läkare har att säga.

Nu väntar vi vårt tredje barn (har en ängladotter och en son på snart två år sedan innan) och har fått tid för cerklage 28 maj.

Då är du i trygga händer förmodar att du har dr olofsson.
  • MiScHoOo
    Lill Z skrev 2012-04-24 17:33:33 följande:
    Hej allihopa! Vill bara berätta att den 16/4 föddes en liten flicka med planerat snitt. Hon vägde 2690 g och var 49 cm. Allt gick jätte bra, och dem klippte cerklaget precis innan snittet lades. Just nu försöker vi hitta vända tillbaka dygnet då lilln är en riktig natt uggla.

Stort grattis. Vad glad jag blev för din skull. Nu får du njuta.
  • Amere

Hej på er!

Jag har läst i denna långa tråd lite från och till under min graviditet. Jag fick cerclage i v12 och arbetade och levde som vanligt fram till v.22. Då hade tappen blivit ännu mer förkortad och jag har försökt ta det lugnt sedan dess, är i vecka 28 nu...

Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av försäkringar, om man kan ta en graviditetsförsäkring trots att man har cerclage (då menar jag inte gratisvarianterna utan de som täcker om barnet tex kommer för tidigt och behöver vistas på sjukhus). Är det någon av er som tagit en sådan försäkring och sedan utnyttjat den, vilket försäkringsbolag var det i sådant fall? Är det några försäkringsbolag som inte vill försäkra en om man har cerclage?

• Lanie

Amere: Välkommen hit och jag håller tummarna att allt ska gå bra! Jag tecknade en gravidförsäkring, folksams valde jag då den började och gälla från v 22. Jag har för mig att jag skrev i ansökan att jag hade cerklage och nu när jag läser igenom försäkringspapprerna så fanns det inga begränsningar vad gäller cerklage.. Nu behövde jag aldrig använda den så jag vet inte vad utfallet skulle blivit om det hade hänt något.. men det kändes iaf skönt att ha någon form av skydd...

• Minys

Är i 28+5 idag och bebis ännu kvar!

På kollen i förrgår var tappen 29 mm men funnelingen var tyvärr 20 mm så jag 9 mm kvar...... shit!!

Får panik..... man hinner tänka så mycket, man vill ju att hon ska stanna iaf till till v32...

Hoppas det visar bättre på måndag när jag ska tillbaka....      

• Amere

Laine: Tack för svaret, det lutar åt att jag också tar en försäkring hos Folksam...känns bättre än att inte ha någon alls.

Minys: Då är du exakt en vecka längre än mig i graviditeten! Hoppas att det går bra på Måndag. De tyckte i alla fall att du skulle åka hem från sjukhuset?

Själv tycker jag att det är väldigt svårt att avgöra vad jag klarar av att göra eller inte, hur pass "vilande" jag skall vara eftersom jag känner mig helt normal i kroppen. Tycker också att det är svårt att avgöra vad som är en sammandragning. Ibland känns magen lite spänd/stramar kanske är det en sammandragning då, men det är väldigt diffust...

• Minys

Fick åka hem under förutsättning att jag åker in om jag känner av någon förändring.... Mina sammandragningar för inte ont utan magen blir stenhård och det stramar men de är ju helt normalt att få dem bara dem inte ändrar karaktär... Ja det är svårt att avgöra men jag känner bara jag går några meter hur hon trycker neråt. Sen har ju min lilla tjurskalle vänt sig med huvudet neråt så det trycker på extra.... Hur mår du i övrigt? Vad är din historia? :)

• Minys

Läste ditt inlägg ovan ... Är de ditt första cerklage? Jag försäkrade mig innan mitt cerklage eftersom de var akut insatt