• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor
    Amere skrev 2012-05-03 17:15:23 följande:

Hej på er!

Jag har läst i denna långa tråd lite från och till under min graviditet. Jag fick cerclage i v12 och arbetade och levde som vanligt fram till v.22. Då hade tappen blivit ännu mer förkortad och jag har försökt ta det lugnt sedan dess, är i vecka 28 nu...

Tänkte höra vad ni har för erfarenheter av försäkringar, om man kan ta en graviditetsförsäkring trots att man har cerclage (då menar jag inte gratisvarianterna utan de som täcker om barnet tex kommer för tidigt och behöver vistas på sjukhus). Är det någon av er som tagit en sådan försäkring och sedan utnyttjat den, vilket försäkringsbolag var det i sådant fall? Är det några försäkringsbolag som inte vill försäkra en om man har cerclage?

Ja, det var inga problem. Hade Folksam.
  • Amere
    Minys skrev 2012-05-04 15:24:51 följande:
    Fick åka hem under förutsättning att jag åker in om jag känner av någon förändring.... Mina sammandragningar för inte ont utan magen blir stenhård och det stramar men de är ju helt normalt att få dem bara dem inte ändrar karaktär... Ja det är svårt att avgöra men jag känner bara jag går några meter hur hon trycker neråt. Sen har ju min lilla tjurskalle vänt sig med huvudet neråt så det trycker på extra.... Hur mår du i övrigt? Vad är din historia? :)
    Min historia är att jag gjort två koniseringar (opererat livmodertappen pga cellförändringar) sedan fått 3 missfall i rad. Nu fick jag som sagt cerclage i v12 för första gången och fick väldigt olika bud från de olika läkare jag träffade om hur pass aktiv jag kunde vara efteråt. En tyckte att jag absolut skulle jobba och gärna träna, medan en annan tyckte att jag borde ta det väldigt lugnt. I v22 hade dock tappen krympt, och jag är sjukskriven sedan dess. I efterhand kan jag tycka att jag inte tog det tillräckligt lugnt innan. Men det är svårt när man inte märker något direkt själv och har  lite problem med att ta det lugnt dessutom...
  • violatricolor
    Amere skrev 2012-05-04 19:43:36 följande:
    Min historia är att jag gjort två koniseringar (opererat livmodertappen pga cellförändringar) sedan fått 3 missfall i rad. Nu fick jag som sagt cerclage i v12 för första gången och fick väldigt olika bud från de olika läkare jag träffade om hur pass aktiv jag kunde vara efteråt. En tyckte att jag absolut skulle jobba och gärna träna, medan en annan tyckte att jag borde ta det väldigt lugnt. I v22 hade dock tappen krympt, och jag är sjukskriven sedan dess. I efterhand kan jag tycka att jag inte tog det tillräckligt lugnt innan. Men det är svårt när man inte märker något direkt själv och har  lite problem med att ta det lugnt dessutom...
    Det där att det var olika bud om hur aktiv man kan vara var lite jobbigt tycker jag. En del är ju i princip sängliggande och lyfter inget som är tyngre än ett kilo medan andra lever som vanligt. Min läkare sa att jag inte skulle träna, det var det enda.... Men sen sa han att jag skulle vila om jag hade ont eller sammandragningar och det hade jag en del så därför blev jag sjukskriven. Bad, sex, hushållsarbete, långpromenader sa han inget alls om men när jag berättade att jag tog det lugnt med hushållsarbete och långpromenader så tyckte han att det var bra. Bad och sex undvek jag men det var inget jag talade med läkaren om. Sen skulle jag helst inte vara helt stilla pga risken för blodproppar så därför gjorde jag något ärende så ofta som det kändes ok (ca varannan dag). Undrar varför jag fick så lite råd och restriktioner men jag tror det beror på att vetenskapen inte har så mycket att säga om det hela. Det var inte det att läkaren var okunnig eller så, han är väldigt insatt i det, som jag förstod det.
  • Lanie

jag fick inte så mkt restriktioner jag heller, min första läkare tyckte tom att jag kunde gå till jobbet dagen efter insättandet. Jag hade fixat så jag kunde jobba hemifrån, då jag har 6 mil enkel resa till jobbet med tåg och buss och resorna stressade mig mer än själva jobbet (jobbar på kontor) o när jagsa att jag skulle jobba hemifrån så tyckte min läkare att jag var lite dum, det var bättre och gå till jobbet än sitta hemma och fundera på allt som kunde hända.. jag bytte läkare då jag inte kände mig trygg med henne och den jag fick sen var helt underbar.. hon tyckte att jag skulle ta det väldigt lugnt.. när vi hade gått så långt och sätta in cerklaget så tyckte hon det var bättre att ta det för lugnt än och stimma iväg för mkt.. nu hade jag ju ont av cerklaget hela tiden när jag satt så jag kunde inte sitta på en stol hemma och jobba åtta timmar om dagen, utan jag låg i soffan och jobbade fyra timmar om dagen.. och det funkade fint.

amere: täntke på det också, att det är bra o tänka ut vilken försäkring man vill ha även när bebis är född också.. jag valde ju folksam, men tog länsförsäkringar på barnförsäkringen sen då vi har alla våra försäkringar där och då sa hon jag pratade med att om jag hade haft deras gravidförsäkring så hade de dragit av det värdet på barnfösäkringen sen så jag inte hade behövt betala hela barnförsäkringen.. bara en liten parantes... hade nog valt folksams ändå då den började gälla från tidigare vecka, nu har du ju ändå kommit förbi den veckan så nu gäller ju alla gravidförsäkringar om ngt skulle hända.. så det är ett litet tips, för jag antar att det inte bara är länsförsäkringar som har det erbjudandet

• snöboll1

Hoppar in i er tråd med några frågor...
    Efter två sena missfall kan det bli aktuellt med cerklage. Jag har dock fått intrycket att detta inte alls är så vanligt i detta landsting och börjar fundera på om läkarna egentligen är vana att göra detta och om man kan lita på att det blir bra.... På vilka sjukhus har ni fått era cerklage? band eller stygn? i vilken vecka?

• brylepudding

Hej!

Jag har också lite frågor om cerklage men framförallt abdominellt cerklage. Jag har skrivit ett eget inlägg men inte fått något svar än så frågar här också, hoppas att det går bra. 

1. Med ett vanligt cerklage kan väl tappen skadas om man har för mycket sammandragningar, eller har jag missuppfattat det hela då? 

2. Vad händer om man har ett abdominellt cerklage och har mycket sammandragningar, hur påverkas kroppen då? 

3. Slutligen så skulle jag behöva prata med en läkare som har erfarenhet av abdominella cerklage. Min läkare hade mest erfarenhet av vanliga cerklage så hon kunde inte riktigt svara på mina frågor och hon visste inte vem jag skulle vända mig till då hon trodde att det inte var så många som hade så stor erfarenhet av dessa. Ni som har fått ett abdominellt cerklage, har ni haft bra läkare? Vem och vart i landet var det?

Tack så mycket för hjälpen på förhand... 

• brylepudding
    snöboll1 skrev 2012-05-06 21:43:27 följande:
    Hoppar in i er tråd med några frågor...
    Efter två sena missfall kan det bli aktuellt med cerklage. Jag har dock fått intrycket att detta inte alls är så vanligt i detta landsting och börjar fundera på om läkarna egentligen är vana att göra detta och om man kan lita på att det blir bra.... På vilka sjukhus har ni fått era cerklage? band eller stygn? i vilken vecka?
    Jag skulle också vilja ha svar på snöboll1s frågor, vart har ni fått era cerklage? Band eller stygn?
  • Lanie

brylepudding och snöboll1

Jag har inte så mkt kunskap om abnomiellt cerklage. vi har en tjej i tråden som har det, men sen hennes lilla bebis kom så har hon inte varit så aktiv här. Hon heter iaf Mischooo om du skulle vilja skicka ett privat meddelande till henne

JAg fick mitt insatt i Kalmar.  Ett band som sattes fast runt tappen så gott det gick, jag hade väldigt ärrig tapp så det var lite knöligt...fick cerklaget i v 13+2

• Trassel

Brylepudding

Hej! Är inte så aktiv här längre men kikar in då och då! Har haft två cerklage 2008 och 2011/12.

Fråga 1
     De satt med band och stygn och sattes planerat båda gångerna runt v 13. Hade en hel del sd men första gången påverkades aldrig tappen. Jag var hemma, vilade och var sjukskriven och tog det väldigt lugnt. Andra gången var det svårare att at det lugnt med en treåring hemma, bandet skar in lite på ena sidan men från det de upptäckte det tills dess det klipptes var det oförändrat och höll ändå.

På fråga 2 så har jag inga egna erfarenheter men de som haft ett abdominellt så vad jag minns hade inte sd någon större påverkan heller. Du kan läsa lite här också:  
    http://finnjonna.blogspot.se/

fråga 3
    Jonna ( ovan) bodde i Norrköping då så om du hör av dej till henne så vet hon säkert vem du kan vända dej till där i krokarna.
     Här i Jönköping känner jag inte till vem som sätter abdominellt cerklage men jag vet vilka de två läkarna är som sätter vanligt cerklage.      

Gabriel f/d 25/8-07, Sander f 4/12-08 och Alve f 29/1-12
  • brylepudding

Lanie: Höll ditt band bra? 
    Tack, har pratat med henne i min andra tråd.

Trassel: Kändes det när det skar in?
    Tack för tipset, har mailat henne tidigare