Amere skrev 2012-05-04 19:43:36 följande:
Min historia är att jag gjort två koniseringar (opererat livmodertappen pga cellförändringar) sedan fått 3 missfall i rad. Nu fick jag som sagt cerclage i v12 för första gången och fick väldigt olika bud från de olika läkare jag träffade om hur pass aktiv jag kunde vara efteråt. En tyckte att jag absolut skulle jobba och gärna träna, medan en annan tyckte att jag borde ta det väldigt lugnt. I v22 hade dock tappen krympt, och jag är sjukskriven sedan dess. I efterhand kan jag tycka att jag inte tog det tillräckligt lugnt innan. Men det är svårt när man inte märker något direkt själv och har lite problem med att ta det lugnt dessutom...
Det där att det var olika bud om hur aktiv man kan vara var lite jobbigt tycker jag. En del är ju i princip sängliggande och lyfter inget som är tyngre än ett kilo medan andra lever som vanligt. Min läkare sa att jag inte skulle träna, det var det enda.... Men sen sa han att jag skulle vila om jag hade ont eller sammandragningar och det hade jag en del så därför blev jag sjukskriven. Bad, sex, hushållsarbete, långpromenader sa han inget alls om men när jag berättade att jag tog det lugnt med hushållsarbete och långpromenader så tyckte han att det var bra. Bad och sex undvek jag men det var inget jag talade med läkaren om. Sen skulle jag helst inte vara helt stilla pga risken för blodproppar så därför gjorde jag något ärende så ofta som det kändes ok (ca varannan dag). Undrar varför jag fick så lite råd och restriktioner men jag tror det beror på att vetenskapen inte har så mycket att säga om det hela. Det var inte det att läkaren var okunnig eller så, han är väldigt insatt i det, som jag förstod det.