• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • LisaVäntar

Hej! En fråga till alla kunniga kvinnor :)

Min förra graviditet var för jävlig och nu är jag gravid igen och hur orolig som helst. Förra graviditeten började med en vanlig mensblödning, lite mer sparsam. Fick två tidiga vul där man misstänkte att det var vanishing twin och allt var bra till v 12. Få fick jag första riktiga blödningen, på vul kunde man inte se varifrån, men man såg hematom, allt övrigt såg bra ut. Fortsatte med en blödning i veckan med samma svar fram till v 16. Hade då samma sorts blödning, men hade börjat öppna mig inifrån och tappen var förkortad! Låg inne med sängläge, blodstoppande medicin och diverse olika tolkningar på ul. Huvudteorierna var biplacenta som blödde, tvilling som inte kommit ut som den skulle eller en flik av moderkakan lossat. Tappen hoppade upp och ner i längd och jag blödde till och från fram till v 22 då vattnet gick och han föddes :( obduktionen ledde inte till något mer svar.. Till saken hör också att jag är koniserad 2 ggr..

Vad tror ni? Sjuk otur den gången eller kommer det hända igen? (har värdelös dr som vägrar prata med mig..)

• Lanie

lisaväntar: Jag kommer ihåg dig från en tråd då vi båda var sängliggande förra året! Grattis till graviditeten!

För det första, byt läkare! du behöver få någon som du känner dig trygg med! Sen är det faktiskt så att konisering kan leda till försvagad livmoderhals. Jag är koniserad en gång och läkarna tror att jag födde förtidigt pga den, men säkert kan de ju aldrig veta. Det klart att du kan ha haft extrem otur och att det inte händer igen, men risken att föda för tidigt igen när du gjort det en gång tidigare finns ju. Jag skulle överväga att tala med läkare om cerklage eller iaf fler kontroller och mer övervakning. Jag håller tummarna för dig!

• LisaVäntar

Hej igen, då antar jag att det gick bättre för dig? :) grattis!

Jag har tid för vul den 10/4, samma doktor som skrev remiss för utredning precis innan vi blev gravida nu, han är väldigt snäll.. Ska prata med honom om kontroller osv.. Annars tänker jag åka till akuten varannan vecka och FÅ kontroller ändå! Men hoppas verkligen inte att det blir problem denna graviditeten också!! Hur tidigt har ni märkt att det inte har stått rätt till?

• Lanie
    LisaVäntar skrev 2012-04-02 08:22:47 följande:
    Hej igen, då antar jag att det gick bättre för dig? :) grattis!

Jag har tid för vul den 10/4, samma doktor som skrev remiss för utredning precis innan vi blev gravida nu, han är väldigt snäll.. Ska prata med honom om kontroller osv.. Annars tänker jag åka till akuten varannan vecka och FÅ kontroller ändå! Men hoppas verkligen inte att det blir problem denna graviditeten också!! Hur tidigt har ni märkt att det inte har stått rätt till?
    Ja, det gick bra för oss den gången. Låg inlagd i drygt fem veckor. Var sen hemma i ungefär fem veckor innan Thea föddes i v 36+. Hon kom på mors dag förra året så det var en fin present...

Hoppas du får förståelse och hjälp av den läkaren, man behöver det stödet när man haft det jobbigt tidigare. Med tanke på din tidigare historia så borde det inte vara svårt för dig att få extra kontroller och extra stöd.

Jag märkte ju aldrig något med Wilton. Jag fick bara helt plötsligt ont och ett par timmar senare låg jag på förlossningen och var fyra cm öppen. Det gick inte och stoppa förlossningen, utan de bara fördröjde den så länge de kunde, vilket blev ungefär 15 timmar, sen föddes han i v 23+. Han var hos oss i fyra timmar, sen vände han om igen. Så när jag blev gravid igen hade jag blivit lovad ett planerat cerklage i v 13.

Jag håller verkligen tummarna för er den här gången! Jag tänkte så mycket på dig och undrade hur det var med dig...
  • LisaVäntar

Usch, det visste jag inte! (eller hade jag glömt?!), beklagar att det gick så första gången, men skönt att du fick hjälp och ett friskt barn efter det!

Jag hade ju massa blödningar, så de skyller ju på det och kk tyckte därför inte att jag behövde någon extra koll.. Jag är inte helt övertygad och vill verkligen ha koll på tappen så jag hoppas att han kan hjälpa till med det, annars vet jag inte vart jag ska vända mig...

• nyasha

LisaVäntar:
    Var bor du? Jag hade problem med att få cerklage med motiveringen att man på mitt sjukhus inte sätter det förrän efter två sena missfall/prematurbörder. Så jag vände mig direkt till Spec Mvc/kvinnokliniken i Malmö och pratade med dem.
    Du kan ju alltid vända dig till en annan läkare för ett andra utlåtande om den läkaren du har nu inte tycker cerklage är ett alternativ. Skadar inte att få höra vad en annan läkare har att säga.

Nu väntar vi vårt tredje barn (har en ängladotter och en son på snart två år sedan innan) och har fått tid för cerklage 28 maj.

• LisaVäntar

Jag träffade min gyn i veckan och han såg till så jag får komma till spec-MVC. Vi ska lägga upp en plan med kontroller så det känns bra och tryggt för oss så för tillfället känner jag mig nöjd med det.. Skulle det bli några komplikationer med tappen ska jag ringa Malmö, tack för tipset!! Bor bara 8 mil därifrån så är ju inte omöjligt att gå där istället om Kristianstad skulle bråka.. Hur långt har du gått när du får cerklage??

• Lanie

Lisaväntar: härligt att du fått en plan! allt känns mkt lättare när man har någon som förstår oron.

• Smileycat

idag är jag på v 15+ 5, haft jättemkt sammandragningar som gör ont sen igår..
    Så jag väntar nu på min syster som är hemma med sjuka barn så hon kan komma hit o ta iaf en av mina sjuklingar oxå, så ska jag nu in till Danderyds gynakut.. Blä..
    Gör så tokont, molvärk, tryck neråt ont slemmiga flytningar.. vad gör man..  

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Smileycat

Hemma igen och ingen förändring på tappen iaf, men ska köra antibiotikakur i vagiatorform sen skickades prover på odling så får vi se om det blir mer antibiotika sen..
    Ska inte göra "något fysiskt" och hade jag jobbat och inte pluggat så hade jag blivit sjukskriven.. :-/
    Fått hårda order om att be mvc kolla tappen under veckan för att se om alla sammandragningar gjort ngt senare, men det borde lätta efter kuren nu i helgen..
    Sprattel mådde bra och kickade runt som vanligt  fick en liten bild och den låg precis på samma sätt som innan sen har jag en stor moderkaka, fick höra att den var i bakvägg (första "riktiga" UL), men sen när hon kollade tappen med VUL så tyckte hon att den låg även väldigt långt ner  Vill INTE ha som min syster med placenta previa, föreliggande moderkaka.. usch.. Hoppas den flyttar sig uppåt, och det är ju sånt de kollar på RUL ordentligt sen också..
    Det första vi såg var ett tickande hjärta och massa sparkar, alltså jag känner bebis jättehårt o tydligt redan.. Min kompis som var med såg även på utsidan   så tidigt..

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.?°´¯)