• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie

Minys: varje gång jag går in och kollar här o ser att du har sista inlägg tror jag det är för att du fått bebis!

• Dags for en liten
    Felicia78 skrev 2012-06-25 21:28:19 följande:
    Dags för en liten:
    tack för svar.
    Vi misste ju en liten tjej i v 20+ 0, pga att förlossningen satte igång. blev sen gravid igen me ytterligare en liten tjej. hon kom ut v 28+ 0 o är en välmående liten tjej på 3 år idag. storasyster är 5,5 år o föddes v 40+5 men nu är vi sugna på ett syskon, men velar fram o tillbaks om vi vågar ge oss in på de eller je  
    Jag beklagar det du varit med om. Förstår att det är blandade känslor inför ett syskon. Men vad jag förstått så går det oftast bra med inplanerade cerclage. Då sätts ju det på när tappen fortfarande är lång och fin.

Vad härligt att höra att din tjej som föddes 28+0 mår bra. =) 
  • Dags for en liten
    Minys skrev 2012-06-26 09:50:03 följande:
    Jo det är en liten tös!! Vad skoj du med!! :) Precis, ser framemot att få uppleva det, även fast man vet hur ont det kommer att göra, eller kan tänka sig iaf.

Precis så hade jag också, var på MVC och tog kissprov för att utesluta uvi en vecka innan jag blev inlagd, för att jag var ''kissnödig'' hela tiden... anade ju inget då.... först veckan efter när trycket blev värre o värre... då åkte jag in.... Vilken tur att du kände på dig något! Är många som inte har haft lika tur som du och jag.

Jo jag var inlagd 8 dagar... de längsta i mitt liv.  Med dropp och sprutor överallt blääää... Hann du få kortison sprutorna för lungmognad?       
    Hur har det gått? Har du fått uppleva smärtan än? 

Ja, det var en extrem tur. Och det var verkligen i grevens tid, en dag senare så hade det nog inte gått att stoppa. Usch!!
    Jag är så himla tacksam till allt. Blir blödig när jag tänker på det. Jag älskar mitt sjukhus, min läkare, alla barnmorskor och mitt cerclage.

Jag hade bara dropp i några dagar. Sen fick jag bricanyl en gång. Kortison har jag inte fått.
    Kan vara ute och cykla helt och hållet, men har fått för mig att kortisonet endast verkar i någon/några veckor.
    Jag ska få det om jag kommer in med sammandragningar eller värkar är det sagt.

• Minys

Hej! Mina värkar började i tisdags kl halv fem på efter middagen. På onsdag 16.24 är vår lilla tjej född exakt en vecka efter cerclaget togs bort 2525gr och 46 cm i v36+2 . Vi mår bra får nog åka hem idag.

• Lanie
    Minys skrev 2012-06-29 09:25:20 följande:
    Hej! Mina värkar började i tisdags kl halv fem på efter middagen. På onsdag 16.24 är vår lilla tjej född exakt en vecka efter cerclaget togs bort 2525gr och 46 cm i v36+2 . Vi mår bra får nog åka hem idag.
    Jippie! Grattis!
  • Amere
    Stort, stort grattis!!!!

När åkte du in till sjukhuset? Jag har inte fött barn tidigare men jag är lite fundersam på om förloppet kommer att gå snabbare när man haft cerclage och förkortad tapp? Jag har väl en timmes bilväg till sjukhuset ungefär... De skall dock inte ta bort cerclaget förrän v37+3 är det tänkt 
  • Dags for en liten
    Åååh vad skönt att allt gått bra. Stort Grattis!!! =)
  • Ester03

Grattis Minys!

Jag undrar också hur lång tid det kommer ta tills förlossningen startar efter att man tagit bort cerklaget planerat, och ifall förloppet går snabbare då. Vad säger ni som har erfarenheter? Jag har ännu inte fått tid för att ta bort cerklaget, men jag har hört att det ska bli av runt vecka 37 (är i vecka 32 nu).