• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Kaffemajja

Hej igen! Jag fick mitt i v16. Var jättenervös!!! Fick komma till operation vid 8 på morgonen. Blev väl omhändertagen av Danni Hanna som skulle sätta bandet. Blev sövd strax efter 8, tror jag var inne på uppvaket strax före 9. Där vill de gärna att man ska gå upp och kissa för att se att allt funkar efter narkosen. Jag blödde en hel del så det var lite läskigt!. Efter det fick jag komma till gynavdelningen. Där låg jag med brikanyldropp fram till sena kvällen. För att motverka sammandragningar..... Fick åka hem efter ronden dagen efter. Fick träffa en doktor som gav mig lite förhållningsorder. Inga bad, inget sex, inte lyfta tungt. Är väldigt viktigt att vila mycket de första två veckorna så cerklaget hinner "sätta sig" ordentligt. Jag kände av mitt cerklage ganska mycket fram till v28-29 ung. Inte att det gjorde ont men jag tyckte det kändes obehagligt att sitta för länge o.s.v. Kändes att det var någonting där som inte hör dit. Efter v 29 har jag inte känt så mycket alls. Men livmodertappen sitter så högt upp nu så jag tror det är därför. Ända gången jag känner något är när bebisen trycker ner huvudet mot tappen. Det är inte skönt!!!! På det stora hela har det funkat jättebra. Blir du det minsta orolig ring in och prata med antingen gynavdelningen fram till v20 och efter det förlossningen. Jag har hela tiden fått tänka att de är där för min skull, att jag inte är jobbig som är orolig! Ibland har jag bara ringt för att fråga om råd, men de har alltid velat att jag ska komma in för kontroll. Det har blivit många vändor till förlossningen, men oj vad skönt det är att gå hem och veta att allt är bra! Det kommer gå hur bra som helst för dig. Passa på att fråga mycket när du ändå är inlagd vid operationen! Lycka till nu! Kramar Kaffemajja

• lindaothomas

Tack känner mig lite lugnare nu.
    Men alltså blöder man efter cerklaget?
    Gjorde du det länge?
    Hur mycket pratar vi? Usch så obehagligt! Är så rädd att nått ska hända våran lilla...
    Usch.... Hoppas verkligen allt går vägen!

• slapparen

Förstår din oro.

Ja, man kan blöda efter cerklaget. De drar ju åt ett band kring tappen och ibland syr de även i tappen. Jag blödde inte mycket alls.

Lycka till!

• lindaothomas

Okej :/ känner att ja fått så dålig info :( vet inte mycket alls om operation utan mera vara om att ja ska vila efteråt. Är så rädd att nått ska gå fel... :/

Hoppas verkligen allt går vägen :( är så rädd!! :/

• giggle

Jag satte cerclaget vecka 14. Jag blev inte sövd eftersom det påverkar barnet utan jag fick en ryggbedövning som gjorde att jag blev helt bedövad från midjan och ner. Detta påverkar inte barnet utan bara mina nerver.
    Det var jobbigt att vara vaken och känna hur de höll på att jobba även om det liksom inte alls kändes i kroppen. Men jag ville ju inte att barnet oxå skulle bli sövt och groggy och enligt mina läkare på SÖS så sövde man bara i sista hand.
    Cerclaget sätts genom att man syr in en tråd/band i livmodertappen (tänk dig som ett snöre i midjan på en mjukisbyxa, om du förstår). Det var lite svårt att få dit det på mig så det tog kanske 25-30 min (min tapp var då under 19 mm). Normalt sett tar det 10-15 min.
    Jag blödde lite efteråt i någon vecka, men blodet var bara färskt i 1-2 dagar sen var det måttliga mängder med rester.

Jag fick inget bricanyl efter operationen och låg bara kvar en natt. Sen var jag mer eller mindre helt sängliggande till vecka 30 (då började jag röra på mig lite, men inget ansträngande alls och bara 1-2 ggr i veckan)

Det gjorde inte ont när jag fått cerclaget men jag kände det till och från hela graviditeten. Det kunde hugga och sticka där det satt (förmodligen när tappen påverkades på ett eller annat vis. Vet att jag hade mycket stickningar en vecka när den växt på sig mycket). Jag började med progesteronvagiatorer ca 10 dagar efter operationen och tog det fram till vecka 34. Det var först när jag började med dem som tappen började växa ( första mätningen efter operationen hade tappen krympt ytterligare men direkt när jag börjat med progesteron så växte tappen som till slut var 4 cm)

Min son föddes vecka 38+6, ganska precis 2 veckor efter att cerclaget klippts. Och nu ligger han 7 veckor gammal och trynar här i sängen bredvid mig medan jag pumpar bröstmjölk som jag ska donera till bröstmjölkscentralen. Det är extrem brist i hela landet och det känns jätteviktigt för mig att donera, speciellt som att jag själv hade stor risk att få en prematur.
    Hoppas ni andra cerclageare oxå överväger det när ni kommit igång med mjölken sen. Det är jobbigt, men någon måste ju göra det. Man får bara donera de 3 första månaderna.

Det kommer att gå bra ska du se. Mitt råd är att vara noggrann med sängvilan (ligg/halvligg med benen i högläge, se till att inte påfresta tappen med tryck rakt uppifrån (alltså stående eller sittande rakt upp). Se till att få progesteron och var noga med underlivs- och handhygienen. Köp handsprit.

• Kaffemajja

Här i Norrköping syr de inte i tappen utan knyter det runt tappen. Jag blödde ungefär två dagar sedan försvann det. Är helt normalt att blöda lite eftersom att de har varit inne o "grejat" . På mig var det ganska svårt att nå tappen ordentligt men de fick dit det bra! Jag skulle också bara få ryggbedövning men det bestämdes på operationsbordet att det blev nakos. Det är en väldigt lätt nakos så det påverkar inte barnet, så det behöver du inte vara nervös för! De menade på att det är bättre för både patienten och för operationsteamet att patienten sover, kan vara ganska psykiskt jobbigt att vara vaken. Allt kommer gå toppen för dig....visst var det Carl-Magnus som skulle sätta dit det? Han har ju rykte om sig att vara bäst. Jag har träffat honom många gånger under den här resan och jag litar fullt på honom! Lycka till nu!! Kramar

• Kaffemajja

Glömde skriva att när de satte bandet var min tapp 3 cm. Sedan v 20 ung har den varit 5 cm. Känns som att bandet hjälper till att avlasta livmodern då jag knappt haft några sammandragningar alls den här graviditeten. Det har jag haft med båda mina andra. Jag har inte använt progesteron. Om du får mycket sammandragningar längre fram får du nog brikanyl utskrivet.

• lindaothomas

Giggle:
    skönt att din lilla bebis mår bra! Roligt att höra!

Ja blir sövd och de känns skönt! Läbbigt att vara vid medvetande :/
    Är rädd att ja ska ha ont efteråt men de kanske inte är så farligt.. Hoppas de!

Progesteron får vi inte i Östergötland.
    De vill inte ge ut de. Det finns för lite bevis att de skulle funka. Så hoppas de går ändå!

Min läkare säger att ja inte ska vara sängliggandes hela tiden för de va verkligen inte bra... :/ men blir ju skraj hur ja ska göra när alla säger så olika... :(
    Låg du och åt med menar du?
    Min rygg pallar inte de tror ja.
    Stog du inget alls? Inte ens laga mat?

Va tvättar du underlivet med?
    Bara vatten? Eller vad kör du med?
    Menar du mera än dags hygienen alltså oftare än 1 ggr per dag duscha?

Tack för att ni ställer upp o svarar på alla frågor :)

• lindaothomas

Kaffemaja:
    Trodde de va Karl-Magnus men tydligen sätter han inte cerklage längre. Utan de gör de yngre och bättre förmågor sa han :)
    Tanja eller Nadja tror ja Hon heter?
    Lite osäker. Kan berätta efteråt!

Men Carl-Magnus kommer sköta allt efteråt sen alltså träffar och så efteråt som han sagt :) tror de kommer bli bra!

Hur mycket blev du rådd att ligga?
    Min läkare säger att ja inte ska ligga hela tiden. De är inte bra säger han :/
    Men blir så osäker...

Ska dessutom få 1 timmes bricanyl dropp innan op...
    Fick ni/du de oxå?

Tack att du svarar!! :)
    Kram Linda

• SofieBerglund

Det kommer att gå bra Lindaochthomas! Men jag förstår din oro och rädsla, jag var och är fortfarande nojig för allt. Man vill ju så gärna att det ska gå bra och vill göra det bästa för sitt barn. Jag gjorde operationen 2 ggr pga att det första cerclaget inte satte sig, och restruktionerna blev olika.

Op 1: sattes dit i v 14 med ryggmärgsbedövning. Fick det eftersom jag har astma, annars hade jag blivit nedsövd. Ingreppet tog 30 min eftersom min tapp är så mjuk och därför väldigt svårt och sätta dit det. Vanligtvis tar det 10-15 min sa de. Min tapp var då på 30 mm.
    Jag blödde dagen efter och fick därför stanna kvar 2 nätter. Detta gjordes dessutom på valborg så det kändes som ingen läkare hade tid och kolla mig förens den 2 maj. Då kollade de bara ultraljud på magen för att se att bebisen mådde bra. Sen fick jag gå hem.
    Mina restruktioner var att jag inte fick ligga ner hela tiden, tanke på risken med proppar. Men jag skulle vila mycket och inte lyfta tungt. Var ungefär det de sa. Fick inte progesteron.

1 månad efter ingreppet gjordes ett vul för första gången för att se hur det satt, och då såg det att cerclaget satt inte alls. Min tapp var på ca 25 mm. De ville försöka undvika operera igen så nu fick jag Lutinus (progesteron) och komma på kontroll varannan vecka.
    Ca 2 månader höll det sen blev min tapp för påverkad. Min tapp minskade till 16 mm och hade nu en liten funeling. Blev inlagd direkt och operationen gjordes ett par timmar senare.

Op 2: även denna gång blev det ryggmärgsbedövning. Ingreppet tog 1 timme den här gången och de var en annan doktor som gjorde ingreppet men även hon som gjorde det förra gången var med. Så de kämpade verkligen med min tapp som är lika mjuk som en brulépudding (som hon uttryckte sig). Den här gången kom det blod i kanske 3 dagar, sen kunde det vara lite rosa när jag torkade mig i ytterligare 2-3 dagar. Men fick förklarat för mig att det kan samlas på när man ligger ner, inge konstigt med det.
    Men nu blev jag helt sängliggandes, fick bara gå på toaletten. Fick inte ens sitta upp och äta. Var inlagd i 3 veckor. De sista 4 dagarna på sjukan fick jag försiktigt gå till matsalen och sitta upp och äta. Det var så härligt att äntligen röra på sig!
    Undersökning gjordes 1 gång i veckan och min tapp växte på sig och lilleman växer så det knakar. När jag blev hemskickad så var min tapp på hela 25 mm och funelingen var borta!

Nu har jag varit hemma i snart 7 veckor och jag får bara gå på toaletten och sitta upp och äta, sen ligger jag ner hela tiden. Börjar kännas i kroppen kan man säga!
    Är nu i v 32 (31+2) och min tapp är fortfarande oförändrad sen jag blev hemskickad. Tar Lutinus och fragminsprutor varje dag. Fragminsprutorna är blodförtunnande och ska minska risken för proppar.

Ja, så har min resa sett ut än så länge. Nästa vecka är det dags för koll igen, hoppas på att kunna röra på mig snart :)