• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • skaviblifyra

hej jag har en fråga till er som har försvagad livmodertapp. Hur länge har sdr pågått tills ni varit på kontroll och de sett påverkan. Är det en timme, flera timmar eller dagar?
    tack på förhand.

grattis till er som lyckas behålla det lilla livet

• LisaVäntar

Hej! Jag plussade förra veckan och skulle behöva råd från er kunniga! Mitt första barn föddes i vecka 22 efter att jag i vecka 16 börjat blöda och öppna mig inifrån. Strikt sängläge fram till vecka 22, men då gick vattnet och han föddes. Förra grav gick jag på kontroller och tappen höll sig bra, blev som minst 2,5 cm och sen växte det på sig igen fram till vecka 32. Då fick jag lätt mensvärk och en dålig känsla i kroppen, åkte in och hade 6 mm kvar av tappen och funneling. Hann öppna mig 3 cm innan de fick stopp på det och med sängläge och bricanyl stannade hon till vecka 38. Jag är rädd att nästa ska komma tidigt, är det fog för cerklage i era ögon?? Tack!

• giggle

Lisa: det låter ju absolut som att du har försvagad livmodertapp (cervixinsufficiens) och bör ha cerclage och ta progesteronvagiatorer. Ditt problem är ju precis det vi har/har haft!

• LisaVäntar

Tack giggle! Ska träffa min gyn i vecka 9 och kolla så allt ser rätt ut och planera framåt i så fall. Ska be om cerklage och progesteronvag då! Han är vettig och förstår när man är rädd så jag hoppas han håller med!!

• SofieBerglund

Grattis Soullight! Har han fått ett namn än? :)

• lindaothomas

Ja får inte några progesteron vag...
    Frågade läkaren idag. De sa nej!
    Finns inget bevis att de funkar så i Östergötland är de strikt nej... :((( typiskt!

Va inne på vul idag pga blödningar igen. De såg ett liter hjärta slå så de kändes skönt! Man undrar ju bara varför ja blöder hela tiden. :/

• giggle

Linda: det där gör mig sjukt störd eftersom det inte är sant. Finns massa studier i både USA, england och Tyskland som visar att det visst har en positiv inverkan på livmodertappen. Och i svenska läkartidningen står det så här om hur försvagad tapp ska behandlas förebyggande
    "Progesteron. Det finns stark evidens för att profylaktisk behandling med proge­steron vid tidigare anamnes på förtidsbörd och/eller förkortad cervix har effekt jämfört med placebo. Information saknas om optimal dos, administrationssätt, behandlingslängd, vid vilken gestationsålder behandlingen ska påbörjas samt behandling vid flerbörd [10, 15, 43]."

Du hittar det här www.lakartidningen.se/07engine.php

• SofieBerglund

Vad jobbigt Lindaothomas! Men konstigt att de säger nej, kan väl inte bli värre tänker jag...? Varför inte prova?

• giggle

Nä, precis som du säger Sofie så kan det aldrig skada.

Min tapp började inte växa förrän jag började med progesteronvagiatorer ca 2 veckor efter att cerclaget lagts. 1 vecka efter operationen så hade tappen fortsatt minska.

• lindaothomas

Känns hemskt att ni andra får de men inte jag... Fattar inte..
    Känns as jobbigt! :(
    Tänk om de inte går bra för mig pga det.. ;(((

Ska ta upp det med läkaren igen.
    Men de va blankt nej sist iaf.

Hur mår era bebisar?