• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Kaffemajja

Lindaothomas: jag bor i Norrköping och är jättenöjd med sjukvården på vrinnevi! Så fort jag är orolig över något eller får ont är det bara att ringa till förlossningen och komma in på koll. När jag inte var så långt gången ringde jag till kök eller gynavdelningen där jag låg efter operationen. Har inte fått progesteron men har heller inte frågat om det. Var jätterädd när jag började den här resan att inte bli tagen på allvar av läkarna men har bara träffat läkare som har varit väldigt stöttande och omtänksamma. Hoppas du också kommer att känna dig väl omhändertagen! Var inne på koll idag då jag har haft mycket tryck nedåt. Fick träffa en jättegullig läkare som tog sig gott om tid att undersöka och svara på lite frågor. Allt ser bra ut, 5 cm helt sluten tapp. Hurra!! Har du fått någon läkarutbildning än? Jag var på en första koll i v8

• Kaffemajja

Inte läkarutbildning heller.......har du fått någon läkartid än? Skriver på min IPad så det blir visst lite tokigt

• lindaothomas
    Kaffemajja skrev 2013-07-29 22:37:40 följande:
    Inte läkarutbildning heller.......har du fått någon läkartid än? Skriver på min IPad så det blir visst lite tokigt
    ja går hos Karl-magnus ekström (ekstrand) osäker vilket han heter.
    tycker han är jättebra hittills.. de va hos honom vi fick utredningen då allt hände..
    så han har lovat mig all hjälp!  så fort det är något så ska ja ringa in eller komma in akut!
    vilken läkare har du?
    igår fick ja träffa nån jenny va hon mera hette kommer ja inte ihåg men fy fasen vilken känslokall typ.
    helt ointresserad av mig. gjorde bara undersökningen och skicka hem mig... inte ett dugg intreserad och hjälpsam... :(  att alla kan vara så olika.. ja har haft väldig otur.. 
    har träffat en tanja eller tanya med som va väldigt rar då ja väl kom in... verkligen omtänksam och hjälpande!

vilken vecka är du i nu?
    ja är i 8+6.. ja ska på info samtal inför cerklaget den 12/8
    när fick du ditt cerklage?
    ja ska få mitt i ca v 14. antagligen i början på sep eller nått dåikring :)

du ska inte be om progesteron heller?
    är lite nervös o skraj inför allt som ska hända framöver... och livrädd att nått ska hända igen:.... :(
    men de e ju bara att hoppas allt allt går vägen denna gång.. 
    så vi får vårat älskade barn... Hjärta

kram Linda

• Kaffemajja

Jag har träffat ganska många olika eftersom jag åker in titt som tätt för extra koller. Mest har jag gått hos Danni Hanna, var även han som satte cerklagetråden på mig. Nu har han semester så nu har jag Agneta Werner och Carl-Magnus. Jag fick mitt cerklage i v16. Fick stanna över natten för att se att jag mådde bra. Jag kommer nog inte fråga om progesteron eftersom min tapp fortfarande är lång och sluten och jag redan kommit till 29+0. Har redan en tjej på 5 år så jag har fått mycket hjälp av min och min sambos familj så jag har kunnat vila mycket. Visst har det varit segt ibland att inte få göra så mycket men det har funkat bra ändå! Vet du vem som ska sätta ditt cerklage?

• lindaothomas

Ja tror att Karl-Magnus ska sätta cerklaget..
    Men är inte helt säker. Ja ska fråga honom då vi ska dit..

Hur ofta går du på koll?
    Vilar du hela dagarna?
    100% sjukskriven?

Agneta Werner och dani Hanna har ja aldrig träffat. Men de kanske jobbar mera på den sidan. Ja har ju mest varit på själva kk nu senast.. Efter allt hände då i mars.

Karl-Magnus e väl lite mera specificerad på förlossning och den sidan va ja förstått..

Vart ditt cerklage akut ditsatt eller hur kommer de sig att du fick de i v 16?
    Kram :)

• Kaffemajja

Jag har två veckor mellan varje koll men åker in oftare än så. Nu efter v 30 blir det tre veckor mellan varje. Jag har själv varit med och bestämt hur ofta jag vill komma. Har vilat i stort sett hela dagarna fram tills för två veckor sedan ung. Jag känner när det är dags att lägga sig....får ont i ljumskarna och nedre delen av magen när jag rört mig för mycket. Är tydligen väldigt vanligt att man får ont i ljumskarna när man har cerklage och blir tyngre och större. Har varit 100% sjukskriven sedan v12 då jag hade kraftigt tryck nedåt så jag hade svårt att stå och gå. Har aldrig varit några problem med fk att få igenom sjukskrivning. Mitt cerklage var planerat. Skulle få det i v14-15 men det fanns inga operationstider lediga. Två dagar innan operationen ringde de och flyttade fram operationen ytterligare tre dagar men allt har funkat bra ändå! Nu ska jag till Carl-Magnus igen på torsdag och sedan får vi se när nästa besök blir. Hoppas att du hädanefter bara får träffa läkare som förstår hur jobbigt det här är.Känslokalla personer är det sisa man behöver!! Det gäller ju att man får förtroende för läkarna. Annars blir det ännu jobbigare.... Har som sagt träffat kanske totalt 10 olika läkare och alla har varit suveräna! Kram Kaffemajja

• lindaothomas

Va skönt!
    Förblir spännande att se va de säger sen.
    Längtar!!
    Skönt att du kommit över den mest riskabla tiden. Måste kännas underbart!
    Är detta ditt första cerklage?

Va gör du där emellan besöken?
    Va gör de när du är där? Får du ultraljud eller gör de "bara" undersökning?

1000 frågor :)
    Kram

• Kaffemajja

Ja det är faktiskt jätteskönt att kommit så här långt!! Det här är mitt första cerklage så nu börjar jag slappna av lite, även om det är ganska många veckor kvar. När jag är på kontroll gör de ett vul, ibland försöker de se cerklagetråden men det sitter ganska högt upp så det är svårt. Under dessa veckor har jag plöjt böcker......har haft tur med det fina vädret så jag har legat ute nästan hela dagarna. Om några veckor till kanske jag tar fram barnvagnen o kollar över allt praktiskt. Har inte vågat det än! Allt kommer säkert gå jättebra för dig! Till mig har de sagt att om det går bra att sätta cerklaget så brukar det gå bra. Det är viktigt att man söker direkt om något inte känns bra! Kände mig lite jobbig i början men de har själva sagt att jag hellre ska söka en gång för mycket än för lite!

• lindaothomas
    Kaffemajja skrev 2013-07-30 16:38:52 följande:
    Ja det är faktiskt jätteskönt att kommit så här långt!! Det här är mitt första cerklage så nu börjar jag slappna av lite, även om det är ganska många veckor kvar. När jag är på kontroll gör de ett vul, ibland försöker de se cerklagetråden men det sitter ganska högt upp så det är svårt. Under dessa veckor har jag plöjt böcker......har haft tur med det fina vädret så jag har legat ute nästan hela dagarna. Om några veckor till kanske jag tar fram barnvagnen o kollar över allt praktiskt. Har inte vågat det än! Allt kommer säkert gå jättebra för dig! Till mig har de sagt att om det går bra att sätta cerklaget så brukar det gå bra. Det är viktigt att man söker direkt om något inte känns bra! Kände mig lite jobbig i början men de har själva sagt att jag hellre ska söka en gång för mycket än för lite!
    har du innan detta fått ett sent missfall eller va har hänt dig? berätta bara om du vill..

har ni köpt barnvagn? va är de för sort?

de har sagt till mig oxå att ja ska söka direkt ja känner nått obehag.. minsta lilla!
    de känns ju tryggt att veta även om de känns jobbigt!
    men hellre de än att detta som hände i mars händer igen :(((