• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Nenan
    Dallis skrev 2010-03-08 01:35:18 följande:
    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"
    Hej!
    Läst här på tråden ett tag och tänkt att jag inte är en sådan som skriver. Men känner att det skulle vara skönt att ventilera med likasinnade.
    Kort om mig, gravid i vecka 26. Fick planerat cervix cerclage vid 12 fullgågna veckor. Min cervixinsuffience beror på tre tidigare koniseringar som följd av cervixcancer som upptäcktes under min senaste graviditet.
    Jobbar som sjuksköterska på avdelning så sjukskriven sedan cerclaget. Ligger mest hela dagarna.
    Rädsla, ångest och oro kantar dagarna. Man får ta var dag som den kommer och hoppas jag kan gå över nyår. Gick in i graviditeten med 1.5cm cervix, har som längst efter cerclage haft 4cm, men nu har det börjat kortas ner igen.

Nu sedan i torsdags lidit av extrem envis hosta som dottern släpat hem från dagis. Gör ju inte oron bättre.  
  • waris

Skönt o vara hemma o att det hade lugnat sig!
    Bunkra med böcker eller bra filmer så går dagarna fort... typ... , allt är relativt
    Här lunkar det på, längtar till Torsdag, inskrivning o sen dras karusellen igång antar jag =) Är ju som sagt redan hemma pga annan åkomma(som jag hoppas blir bra snart!!) så jag har redan gått in i "soft-mode".

Kommer ju inte ihåg, men kan man höra hjärtljuden i v12? hoppas på det...

kram{#emotions_dlg.flower} 

• Novia

LindaochThomas. Du gjorde mig orolig som inte skrivit nåt tidigare. Skönt att du fått komma hem.

Nenan, Välkommen. Egentligen är int ejag heller nån skrivare. Läste länge i tråden innan jag kände att jag också var tvungen skriva, det känns väldigt skönt att man inte är "ensam" om sin situation. Alla vänner  i min närhet blir gravida och föder stora friska barn på löpande band och kan därför inte sätta sig in i min situation på samma sätt som jag känner att ni kan. När har du Bf? Vi borde ha rätt så nära varandra du och jag. Jag är i vecka 25+5 idag.
    Ring till dr och be om hosmedicin, det gjorde jag för min hosta retade fram sammandragningar så jag fick ligga och oroa mig.

Waris, här får vi inte lyssna på hjärtljuden förrän efter Rul, min BM säger att det är så osäkert att man hittar några i v12 så därför får man inte lyssna på inskrivningen. Men jag vet att det är vissa som får göra det på inskrivningen på andra MVC :) 

• Nenan
    Novia skrev 2013-11-18 12:08:13 följande:
    LindaochThomas. Du gjorde mig orolig som inte skrivit nåt tidigare. Skönt att du fått komma hem.

Nenan, Välkommen. Egentligen är int ejag heller nån skrivare. Läste länge i tråden innan jag kände att jag också var tvungen skriva, det känns väldigt skönt att man inte är "ensam" om sin situation. Alla vänner  i min närhet blir gravida och föder stora friska barn på löpande band och kan därför inte sätta sig in i min situation på samma sätt som jag känner att ni kan. När har du Bf? Vi borde ha rätt så nära varandra du och jag. Jag är i vecka 25+5 idag.
    Ring till dr och be om hosmedicin, det gjorde jag för min hosta retade fram sammandragningar så jag fick ligga och oroa mig.

Waris, här får vi inte lyssna på hjärtljuden förrän efter Rul, min BM säger att det är så osäkert att man hittar några i v12 så därför får man inte lyssna på inskrivningen. Men jag vet att det är vissa som får göra det på inskrivningen på andra MVC :) 
    Oj ja då ligger vi nära varandra. Har Bf 26/2 så är 25+4 idag.
    Jo känner lika. Verkar som att alla runt om än har så "enkla" graviditeter. Där bärande och förlossning aldrig är något problem. Folk klagar mer på överburenhet osv... Hade offrat en hand eller två för att få gå över ist för att ha det som det är nu.

Jo var förbi på spec MVC i fredags och fick Mollipect. Kör nu, Mollipet, Alvedon, grönt te med honung. Men inte är det riktigt bra ändå. Har fått lite ökade sammandragningar, cirka 10 om dagen, men inga som gör ont.
    Påverkades din tapp av hostan Novia? 
  • Novia

Vet ej om tappen påverkats, ska på koll på torsdag. 10 sammandragningar om dagen är ungefär vad jag med har, mina gör inte heller ont men jag gillar dom inte alls. Detta är mitt tredje barn och hade inga sammandragningar alls förrän jag skulle föda. Så jag tycker det är otäckt fastän jag vet att det är normalt.

• waris

Inskrivningen gick bra! samma bm som förra ggn. Ska ringa spec mvc imorgon och boka tid för koll o op.tid. Personligen brottas jag även med fvp/kubtest, vet inte hur jag ska göra. I nyk får man fvp om man vill. Men risken för missfall ökar ju med upp till 1%, sambon tkr det är onödigt o tycker inte det är nödvändigt... Jobbigt läge, måste tänkas på. Har jordens växtvärk i magen nu, stramar o drar. Lika bra o rulla in sig runt den lilla kaminen jag har brevid mig o försöka sova lite. Kram på er!

• Dags for en liten

Vill bara lugna er som ar hosta.
    Jag opererades akut då jag var öppen två cen. Efter operationen låg jag kvar på sjukhuset i en vecka. Ett par dagar efter operationen blev jag jättesjuk och hade världens hosta.
    Det påverkade inte ceverix alls trots att cerklaget var nyinsatt.

I de allra flesta fall går det bra när man ar cerklage och ordinerad vila. Försök hitta lugn i det. Jag kan idag känna mig lite snuvas på graviditeten på grund av all oro.
    Mitt cerklage klipptes i vecka 36+ nånting. 37+0 gick vattnet. 37+2 kom min dotter.
    Jag håller tummarna för er allihop! Lycka till.

• SaraDK

lindaothomas: Har inte kikat in på ett tag, men såg nu att jag missat lite som hänt...
    Vad skönt att blödningen slutat! Inte långt till v 30 nu!

Vad skönt att det ser bra ut för alla här!

• lindaothomas

Sara dk.
    Jätteskönt att blödningen slutat.
    Värre är att ja inte får röra mig ur fläcken! Ja går i taket snart..... Måste prata med läkaren hur de ska bli framöver. Kommer inte palla 2.5 månad till helt sängliggandes o inte röra mig alls ..... :( enbart toa och snabb dusch. Detta är hemskt!! :( känner mig så deppig!

Hur mår du Sara?
    Kram