Cerclage?
Första gången jag ade cerklage 2008 så sattes det med hjälp av ryggbedövning, funkade bra för mej. Jag är gärna "med på" vad som händer. Denna gång var det också ryggbedövning men det var för att jag ville annars söver de likagärna. Bricanyldropp fick jag inte varken förebyggande eller efter. Sammandragningarna har jag upplevt kommit efter cerklagesättandet så lite retar nog bandet men för mej har de aldrig itills påverkat tappen och det ar vart på en okj nivå. Först gången var tappen 4 cm oc oförändrad tills efter klippet. Denna gång något kortare förmodligen lite påverkad av ärrbildning. Först gången så gick det ungfär 4 v mellan de planerade tappmätningarna denna gången glesare men jag får åka in och kolla precis när jag vill om jag känner mej orolig eller om något känns konstigt. Jag känner ju igen mej lite sen sist och kanske är lite lugnad av det men jag känner mej absolut inte säker.
Blödit ytterst sparsamt efter cerklagesättandet så det där kan nog vara lite olika säkert. Blöder du en del så släpper de nog inte hem dej eller om det är något som inte känns bra.
Jag har också varit sjukskriven direkt efter insättandet och kommer inte jobba alls. Likadant var det förra gången men jag har ett väldigt krävande jobb. Söker HP eller vad det nu heter nuförtiden runt v 30.
Hade jag haft ett jobb som jag på deltid kunnat jobba hemifrån så hade npg det funkat för mej.
Pratade med min handläggare på FK häromdagen faktiskt och berättade lite om vad cerklage innebar och hon var väldigt intresserad och sa att att sjukskrivningen inte skulle vara nått som de tänkte ifrågasätta alls. Så det är ju bra att man kan hjälpa till att informera! Hoppas det hjälper nån annan nu!
Hur ser man på blödningarna då? De kan väl starta ett sent mf/förlossning? Eller gäller det inte de blödningar man har direkt efter insättningen?
Jag ska få narkos. Detta försäkrade jag mig om eftersom jag har fått ryggbedövning två gånger tidigare och det har inte varit bra. Verkar vara svårt att lägga den rätt. Konstigt för jag är normalviktig och har ganska tydlig ryggrad.... Jag kan tänka mig att ge det en tredje chans någon gång i samband med förlossning eller snitt men här verkar narkos vara det vanligaste när de sätter in cerklaget.
Så du har inte heller haft så täta kontroller. Nej, man kanske klarar sig på det... Jag får ju antagligen ett återbesök efter cerklaget och det känns viktigast.
Intressant att du varit sjukskriven och jag förstår att det är för att du har ett fysiskt ansträngande jobb! Jag är student och oroar mig mest över promenader till och från hållplatsen (åker kollektivt) samt för allt bärande av böcker, matlådor, material.
Har ni andra här fått restriktioner? Jag har inte fått några förutom att jag inte ska träna för hårt men jag får gärna promenera och röra på mig. Sex och orgasmer har de inte sagt något om men jag undviker det ändå. Vill absolut inte få sammandragningar.... Och jag bär inte tungt men säkert ett par kilo i väskan ibland.