Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Cerclage?

MiScHoOo skrev 2011-10-09 14:43:55 följande:
    Varför jag ångrar igångsättningen är för att jag trodde helvetet skulle sluta snabbare och det drog flera timmar innan min älskade dotter kom och lustgasen hjälpte inte förutom att jag blev koko i huvudet. Bad om ketogan spruta och fick ingen och då låg jag på förlossningen och hade skit ont. Min ängla barnmorska på kk avd kom för att titta till mig innan hennes pass var slut och såg hur jag plågades och hon gav mig sprutan och kommer inte ihåg om min dotter kom 30min efter. Skönt att slippa igångsättningen mer. För smärta med den är värre än att vänta på sammandragningarna. Men samtidigt är det tur att det finns hjälp att få med droppet.
    Ok, då förstår jag. Måste varit hemskt att ligga med smärtan så länge. Jag vill helst inte få igångsättning heller just eftersom det kan bli så utdraget och ändå sluta i snitt. Men samtidigt skulle jag vilja ha ett datum....
  • violatricolor
    vixan skrev 2011-10-09 14:53:02 följande:
    Mitt cerklage höll eller det satt på plats men man var tvungen att klippa det. Jag väntade tvillingar varav tvilling 1 kom 
    ut i vecka 19 sen stängde jag mig och fick en tapp på 5 cm så man beslöt att jag skulle få ett akut cerklage. Tvilling etts moderkaka satt kvar och blödde så blödningarna retade förmodligen tappen så efter 4 veckor gick vattnet hos tvilling 2 och man beslöt sig för att sätta igång mig. Jag hade också kraftigt med bakterier. Denna gången fick jag cerklage i v 13 och det har inte varit några komplikationer överhuvudtaget än så länge iallafall. 
    Beklagar förlusten. 

Skönt att det inte varit några komplikationer denna gång.

Har ni andra här i tråden varit sjukskrivna något efter insättningen eller under de mest kritiska veckorna? Det verkar som om jag bara kommer att vara sjukskriven två dagar efter insättningen. Sedan ska jag plugga igen... Det är ju inte så fysiskt ansträngande men det är en liten bit att gå varje dag.
  • violatricolor
    Lanie skrev 2011-10-09 15:09:05 följande:
    viola: min första läkare tyckte jag kunde gå till jobbet dagen efter insättandet. väl på plats på sjukhuset sa den läkaren som satte cerklaget att jag skulle vila en vecka. alltså att jag kunde sjukskriva mig en vecka, den där veckan man får vara sjukskriven utan läkarintyg. jag godtog inte riktigt det heller, så jag låg o grät på uppvaket (inte drama queen alls eller så ) att jag ville ha ett läkarintyg på mer än en vecka. Två veckor hade jag ställt in mig på, men sen när jag väl fick intyget hade de sjukskrivet mig i fyra veckor. hade inga problem med fk, även om läkaren sa att fk aldrig skulle godkänna min sjukskrivning. jag struntade i om den skulle gå igenom eller inte, jag ville bara ha ett intyg så jag slapp o gå till jobbet.
    Ibland behövs lite drama queen.... Skönt att sjukskrivningen gick igenom.

Men du jobbar nu eller?
  • violatricolor
    MiScHoOo skrev 2011-10-09 15:02:10 följande:
    violatricolor vill du föda vaginalt eller vill du ha snitt
    Vaginalt, tror jag. Jag gillar inte ryggbedövning och så verkar man ha så ont så länge efter snitt.
  • violatricolor
    vixan skrev 2011-10-09 15:11:24 följande:
    Jag var sjukskriven från och med v13-37+0.
    Hur fick du det? Har du ett tungt jobb? Eller vad kommer det sig att vissa är sjukskrivna och andra inte?
  • violatricolor
    Lanie skrev 2011-10-09 16:36:25 följande:
    nu är jag mammaledig. Thea är fyra månader. Jag jobbade hemifrån (jobbar på kontor o har långt till jobbet) tanken var att jobba hemifrån heltid, men jag hade ont av cerklaget när jag satt så jag blev sjukskriven på 50 %, resten av tiden låg jag i sängen och jobbade, men sen blev jag ju inlagd i v 25 o sen blev jag helt sjukskriven fram tills hon föddes...
    Ja men det är hon ju ja! Det vet jag ju! Just det ja, du var inlagd också. Ursäkta, jag är lite borta verkar det som...

Håhåjaja.. Får se hur det blir med alla åtaganden man har.... 
    vixan skrev 2011-10-09 16:39:14 följande:
    Nej jag har inget tung jobb men han sjukskriver alla då han tror på att tyngdkraften gör sitt.
     Ok, ja, det verkar vara olika det där.... 

Här verkar de tycka att man ska vara aktiv.... 
  • violatricolor
    MiScHoOo skrev 2011-10-09 18:54:49 följande:
    =) härligt
    Fast jag är rädd att få mitt underliv och sexliv totalförstört Det är dock ett av de mindre bekymren i sammanhanget....
  • violatricolor
    Lanie skrev 2011-10-09 21:29:05 följande:
    viola: jag blödde lite.. timmarna efter insättandet när jag gick på toa var det en hel del, men det minskade snabbt...
    En hel del?! Förvånad
  • violatricolor

Mamma mys och Lanie: Ok, det verkar ju vara normalt att blöda en del efteråt. Bara att ställa in sig på det. Jag hatar att blöda som gravid...

Svar på tråden Cerclage?