• Zusannah

Sänk abortgränsen!

Fram till vecka 22 får man - med särskilt tillstånd efter v 18 - göra abort i Sverige. Samtidigt har man också i Sverige räddat för tidigt födda barn som var födda i vecka 22, en del som fötts så tidigt överlevde helt utan men.

På samma sjukhus kan ett läkarteam utföra en abort på ett foster i 22:e veckan, samtidigt som ett annat läkarteam sätter in alla resurser för att rädda en lika gammal prematur bebis...

Info härifrån FL:
    Vecka 18:
    Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället.

Vecka 19:
    Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Vecka 21:
    Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller.

Vecka 23:
    Barnet reagerar på olika sorters ljud som musik och röster. Barnet ligger ofta och suger på sin tumme.

Älskar mina barn!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-09 19:05
    Jag ska bara förtydliga min trådstart så att verkligen ingen ska känna sig kränkt eller upprörd...

-Jag är alltså INTE emot fri abort!!
    -Jag tycker INTE att de som begått abort är dumma eller onda eller något annat!!
    -Jag har INTE som syfte att provocera någon och jag lovar att svara så gott jag kan på frågor och synpunkter! Känner du dig provocerad så be mig förtydliga i stället för att bli upprörd!
    -Så SNÄLLA FL kan jag få ha min tråd ifred den här gången tack??????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-11 22:41
    Om nån undrar varför jag inte svarat på frågor beror det på att jag är bortrest, men jag kollar min inbox så ni får gärna inboxa era frågor till mig. Jag hinner inte gå igenom hela tråden just nu.

Tack för alla kommentarer, roligt att det blev en debatt! Såna här frågor pratas det för lite om tycker jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 19:54
    En sak som jag ofta funderat på är när fostret blir ett barn.

Ofta ställer jag också den frågan till abortmotståndare. NÄR är det INTE ok att döda ett foster, och varför? Varför är det t.ex mer OK i vecka 18, än i vecka 25?
    Ett vanligt svar är att barnet efter vecka 22-23 kan överleva utanför livmodern. Men jag undrar fortfarande varför just förmågan att andas själv är det enda kriteriet som avgör om ett foster är ett foster eller ett barn?

Alla är ju överens om att man inte får döda spädbarn. Inte bara för att det är förbjudet i lagen, men också av moraliska/etiska skäl. Spädbarn ska man ta hand om, det är djupt rotat i oss.

Men ett spädbarn är outvecklat. Synen är inte helt utvecklad, hjärnan är inte helt utvecklad (den blir färdigutvecklad i 25-årsåldern enligt ny forskning).
    Spädbarnet är helt beroende av andra, helt osjälvständigt. Det kan inte överleva på egen hand.

Är skillnaden egentligen SÅ väldigt stor mellan ett spädbarn och ett foster i vecka 20, bara för att fostret inte kan andas själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 14:52
    Svar angående problemet med "alla illegala aborter" som folk skulle "tvingas göra" om abortgränsen sänktes några veckor (enligt en vad några har befarat här i tråden):

Jag tror inte att illegala aborter skulle bli samma problem idag som det var förr i tiden, innan abort legaliserades.

Skillnaden är att det på den tiden var fullständigt otänkbart att en ogift kvinna blev gravid. Hon kunde mista sitt jobb, bli utstött ur familjen, förlora sina vänner och sin sociala status, aldrig bli gift osv osv.

Samtidigt var samhällets skyddsnät inte heller lika utbyggda, och att bli mamma var en dyr historia. Inga barnbidrag, ingen gratis sjukvård.
    En ogift kvinna kunde knappast klara att försörja sig och barnet på egen hand. Dagis fanns ju inte, så jobba kunde hon inte heller.

Många tvingades nog att ta den oerhörda risken (och kostnaden!) att göra illegal abort just av de skälen.

Idag har vi en helt annan situation. Idag finns bidrag och föräldrapenning, dagis och fri sjukvård. Dessutom är det ingen som tittar snett på ensamstående mammor (eller för den delen ogifta föräldrar. ) Unga mammor som tvingas hoppa av skolan för att föda barn kan lätt fullfölja sin utbildning när barnet fyllt ett år och börjat på dagis.

Jag tror faktiskt inte illegala aborter skulle bli ett problem i dagens Sverige ÄVEN om abortgränsen sänktes några veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 18:31
    Här är lite länkar till en dokumentär om fostrets utveckling, flera har efterfrågat dem. Dokumentären (eller en mycket lik den) sändes på SVT för något år sedan (tror jag):

www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php
    www.ehd.org/movies.php

OBS att sajten jag länkar till inte tar ställning i abortfrågan.
  • Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • siamusen
    Plutteli skrev 2010-03-11 19:34:39 följande:
    Om jag tolkade det meningsutbytet rätt så handlade faktiskt om min åsikt att min dotter inte var en bebis när hon befann sig i min mage och att jag och sambon därför hade andra ord för henne än "vår bebis" eller "vårt barn". Att hon var vår bebis började vi säga runt v. 38...
    Jaha. Då hänger jag inte med alls för det är ju fullständigt normalt. Det kan man ju fraga vilken utbildad gynekolog som helst om.
  • mieitte

@shadilly:

Tyvärr kan jag inte säga att jag känner Top Offic, så får du förklara mig vidare vad begreppet innehåller ?

• Plutteli
    siamusen skrev 2010-03-11 19:45:51 följande:
    Jaha. Då hänger jag inte med alls för det är ju fullständigt normalt. Det kan man ju fraga vilken utbildad gynekolog som helst om.
    Ja, men tydligen är det att förtränga sin graviditet och jadajada att inte kalla fostret för sin bebis från dag ett. Som jag skrev tidigare: Vi kallade vår dotter för vårt lilla pyr eftersom vi tyckte det var sött och mindre kliniskt än att säga "vårt embryo/foster", och en bebis blev hon i våra ögon ca 2 veckor innan BF, fast hon föddes inte fören 2 dagar innan BF så rent medicinskt var vi ju lite tidigt ute
  • siamusen
    Plutteli skrev 2010-03-11 19:57:50 följande:
    Ja, men tydligen är det att förtränga sin graviditet och jadajada att inte kalla fostret för sin bebis från dag ett. Som jag skrev tidigare: Vi kallade vår dotter för vårt lilla pyr eftersom vi tyckte det var sött och mindre kliniskt än att säga "vårt embryo/foster", och en bebis blev hon i våra ögon ca 2 veckor innan BF, fast hon föddes inte fören 2 dagar innan BF så rent medicinskt var vi ju lite tidigt ute
    Våra har hetat "Den". Möjligen "Han" ibland men tror jag bara gâllt för barn nr3.
  • Plutteli

En sak jag inte begriper mig på är att så gott som varenda en som hoppar in i tråden och propagerar för sänkt abortgräns gör det med argumentet att man minsan inte ska få komma på i v. 22 att man inte vill ha barn trots allt och liknande åsikter. Har verkligen alla abortmotståndare helt missat att sena aborter bara får göras med speciellt tillstånd, för att inte tala om att det är så pass få aborter per år som görs efter v. 12 att det knappt är ett problem i vilket fall. Är det värt att göra ett sådant väsen pga 300 aborter om året, varav majoriteten görs på foster till kvinnor med svåra sociala problem (dvs. missbrukare) eller pga sjukdommar?

• HäxanSurtant3
    Shadilly skrev 2010-03-11 19:41:31 följande:
    men om man anser att det är olämpligt att en läkarstudent uttalar sig på ett visst sätt betyder det ju inte automatiskt att det bryter mot FLs regler. 
    nej men det finns inga som helst regler som säger att inte en läkarstuderande får tycka illa om aborter, tycka folk som slarvar med P-skydd är oaktsamma om de sedan gör abort (moralen att de borde ha skyddat sig innan). Det är fullt tillåtet med dessa åsikter. Det finns inget som reglerar åsikter inom sjukvårdem. Det är åsiktsfrihet där. Men i förhållande till sina patienter så har man en yrkeskodex där man så klart inte delger dem sina privata åsikter.

Ingen här på FL är min patient. Och kommer antagligen heller aldrig bli...dessutom är jag privatperson här. Är det svårt förstå?

Det är yttrandefrihet i Sverige och det gäller alla människor.
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • mieitte

Nej, enligt Gudrun Schyman finns det inte ens att tänka på att kvinnan kan bli gravid för då har hon blivit våldtaken elle den vägen. För dagens kvinna klarar av varken  att ta hand om barnen eller hemmet för då skulle det strida mot jämlikhets principer.

• HäxanSurtant3
    Plutteli skrev 2010-03-11 20:02:05 följande:
    En sak jag inte begriper mig på är att så gott som varenda en som hoppar in i tråden och propagerar för sänkt abortgräns gör det med argumentet att man minsan inte ska få komma på i v. 22 att man inte vill ha barn trots allt och liknande åsikter. Har verkligen alla abortmotståndare helt missat att sena aborter bara får göras med speciellt tillstånd, för att inte tala om att det är så pass få aborter per år som görs efter v. 12 att det knappt är ett problem i vilket fall. Är det värt att göra ett sådant väsen pga 300 aborter om året, varav majoriteten görs på foster till kvinnor med svåra sociala problem (dvs. missbrukare) eller pga sjukdommar?
    nej du har helt rätt! det du skriver har jag också skrivit här flera ggr: dagens abortlag är egentligen inget problem eftersom det är så få som utförs sent och då av ,som dus kriver, missbrukande socialt belastande kvinnor som inte har koll...elelr så är det fara för barnet el fostret är inte livsdugligt.

det som är anmärkningsvärt är isåfall tex en bekant jag har som upptcäkte sin graviditet i v 10 oc ville ej behålla pg att hon ahr en termin kvar på sin utbildning plus att hon inte ville "bli tjock" rent allmänt. hennes man vill ha barnet..

Där tyckte de flesta av våra vänner hennes beslut var korkat...

Men hon mådde bäst av en abort och det var ju HENNES val som jag naturligtvis respekterade fullt ut.

Men man an ändå få ha åsikten att abort är ett nödvändigt ont, att alla borde ta sitt yttersta ansvar för att undvika graviditet om man inte önska få barn just då....
    och åsikten att ett embryo och ett foster också är ett liv värda respekt....
    debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Plutteli
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 20:09:08 följande:
    nej du har helt rätt! det du skriver har jag också skrivit här flera ggr: dagens abortlag är egentligen inget problem eftersom det är så få som utförs sent och då av ,som dus kriver, missbrukande socialt belastande kvinnor som inte har koll...elelr så är det fara för barnet el fostret är inte livsdugligt. det som är anmärkningsvärt är isåfall tex en bekant jag har som upptcäkte sin graviditet i v 10 oc ville ej behålla pg att hon ahr en termin kvar på sin utbildning plus att hon inte ville "bli tjock" rent allmänt. hennes man vill ha barnet.. Där tyckte de flesta av våra vänner hennes beslut var korkat... Men hon mådde bäst av en abort och det var ju HENNES val som jag naturligtvis respekterade fullt ut. Men man an ändå få ha åsikten att abort är ett nödvändigt ont, att alla borde ta sitt yttersta ansvar för att undvika graviditet om man inte önska få barn just då.... och åsikten att ett embryo och ett foster också är ett liv värda respekt....
    Javisst kan man tycka det. Jag tycker också man ska göra det man kan för att inte bli gravid om man inte vill ha barn, men är graviditeten redan ett faktum är det bara fånigt att som vissa börja babbla om att barnet ska vara ett straff för ev. slarv, icke fungerande p-medel eller vad som nu ligger bakom. Vill man behålla det blivande barnet trots att det från start var en oönskad graviditet så är det ju skitbra, men vill man inte ska ingen tvinga en heller oavsett orsak till att man inte vill ha fostret kvar. Sen kan jag ju hålla med om att vissa orsaker ringer lite falskt i mitt öra, men det är ändå inte min sak att avgöra...
  • mieitte

Vad jag förstår så är det bara socialfall som man får diskutera på den här

Enligt Gudrun Schyman är allting statslig angelägenhet i en kvinnans liv. Fy i helskotta varenda kvinna som inte har problem med sitt liv och sedan bara ropa på socialen.
    Då är räddningen klarad. Och mannen som hon legad med är inte ens att komma ihåg.
    OCH HON VET EJ ENS OM HON SKA TA ABORT SOM DET ÄR SKRIVET  I SVENSK LAG!

Svar på tråden Sänk abortgränsen!