• DevilsDaughter

agnus castus, munkpeppar

Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?

• Svar på tråden agnus castus, munkpeppar
  • helena29
    Ohana 84 skrev 2010-06-29 12:56:10 följande:
    Såg det du skrev om äl-sekret.. jag har nämligt heller aldrig märkt av det, och har funderat mkt på det så jag mejlade barnmorskorna här på "expert" forumet på FL.
    Min fråga var ungefär "måste man verkligen ha äl-sekret för att kunna bli gravid?"

Och till svar fick jag:
    Hej!
    Bra fråga! Svaret är nej.
    Viktigast är att ha regelbundna samlag så att spermier finns redo när ägget släpper.
    Lycka till!
    /Therese

Så då kändes det lite lugnare!! ;)
    Vad bra!! Lugnare... Frågan är vad som menas med regelbundna samlag? Räcker var tredje dag? Har fått till svar att spermier lever 3-6 dagar....?
  • helena29
    DevilsDaughter skrev 2010-06-29 12:06:00 följande:
    Ja, det är så jag känner, ibland som mensvärk och ibland som ömhet, som om man fått ett slag där och så gör det ont när vi har sex.. Svårt att ha sex vid ÄL.. Brukar också ha lite tunnare/vattniga flytningar vid ÄL, men aldrig dessa äggviteliknande som alla pratar om. Vi är på 8:e försöket nu, jag tar tabletterna. Du då? Du kanske har ÄL nu då!
    Jag tar också tabletterna... Har du ÄL varje månad? Jag är ju bara på första försöket än...men man är ju otålig och vill att det ska funka med en gång!
  • DevilsDaughter

Jag vet inte om jag har ÄL varje månad. Enligt ÄL-testen så verkar det så, men jag har bara stegring under några få timmar dagen innan ÄL, så det är lätt för mig att missa. Det kan tex bli så att testet är nästan positivt, dvs att teststrecket är liite svagare än kontrollstrecket och när jag testar 4 timmar senare så är det helt negativt igen, de gånger det har blivit så har jag antagit att jag helt enkelt missat stegringen. För de gånger jag får positivt brukar det ske på eftermiddagen, och så är testet negativt samma morgon och morgonen efter. Men nu ska vi ha uppehåll med ÄL-testen, känner att jag vet ungefär när ÄL inträffar och eftersom jag oftast känner av det så kan man ju sexa extra mkt då och om jag inte känner av det sexa ungefär varannan dag. Varannan- var tredje dag är nog lagom om man inte har någon aning alls om när ÄL är.

• helena29
    DevilsDaughter skrev 2010-06-29 15:05:52 följande:
    Nu ser jag :)! Häftigt med pluss så tidigt!
    Va?! Har du fått plus!!! Grattis!
  • helena29
    DevilsDaughter skrev 2010-06-29 16:03:10 följande:
    Nee, hehe. oops, skrev i fel tråd ju!
    Ojdå, sorry....om du tog illa upp. Tyckte bara det var lite lustigt....Trodde inte du var nära BIM?
    Nu mår jag illa, har yrsel och ont i magen! Hmmm.....?
  • Aimie

Hej på er! Har ju ätiti pergotime under de senaste 3 månaderna men så fick ja nu göra ett uppehåll då kliniken har sommarstängt.... å köpte hem ac och har sen dag3 ätit 2000mg varje dag MEN igår på dag 12 så fick jag en blödning(!) Är det någon här inne som har varit med om nåt liknande?

Tacksam för svar!

~2010 SKA bli vårt år~
  • DevilsDaughter

Klart jag inte tog ill upp! Det var ju jag som skrev fel, hehe.
    Vad skumt! Kan ju vara värmen också, jag kände så nu i flera dagar och trodde de va gravtecken, men fick ju mensen för nårra dar sen så det va de tyvärr inte. Men du kan ju testa med gravtest om du vill, du kan ju ha haft ÄL i början av juni när du slutade med p-piller. Eller så har du kanske ÄL nu och att det är det du känner av.

Förväntansfull 82: Har din mens varit regelbunden innan? Kan ju vara en ÄL-blödning om blödningen inte var alltför stor, testar du med ÄL-test?

• Aimie
    DevilsDaughter skrev 2010-06-29 18:28:00 följande:

Klart jag inte tog ill upp! Det var ju jag som skrev fel, hehe.
    Vad skumt! Kan ju vara värmen också, jag kände så nu i flera dagar och trodde de va gravtecken, men fick ju mensen för nårra dar sen så det va de tyvärr inte. Men du kan ju testa med gravtest om du vill, du kan ju ha haft ÄL i början av juni när du slutade med p-piller. Eller så har du kanske ÄL nu och att det är det du känner av.

Förväntansfull 82: Har din mens varit regelbunden innan? Kan ju vara en ÄL-blödning om blödningen inte var alltför stor, testar du med ÄL-test?

Jag hade regelbunden mens med mellanblödningar efter att ja hade slutat med p-piller men det va ju för ett år sen nu,,,å ja blöder fortf. visst inte jättemängd men det är klarrött å syns varje gång ja går på toa...suck fattar inte vad de e som sker...
    ~2010 SKA bli vårt år~
Svar på tråden agnus castus, munkpeppar