agnus castus, munkpeppar
Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?
Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?
Ja, det är åt helvete detta med att VETA att något inte stämmer och samtidigt veta att man inte kommer att få hjälp ändå förrän det gått ett år av försök med att skaffa barn. Jag slutade med p-piller i februari och nu känns det bara som att det är nedräkning till februari igen, som att det inte ens finns en enda chans att bli med barn innan dess... Så sorgligt. 
MEN positivt är att jag enbart "spottade" en dag innan mens denna gång. Förra månaden hade jag men på +9, men började få spottings på +3. Så något att glädjas över i alla fall. Jag skulle vara glad bara jag kom upp i 11 dagar. Då skulle det kännas som en chans i alla fall.
Vad gäller progesteronkräm så vet jag inte om det är något jag törs experimentera med själv. Har du researchat det? Hittat nån bra sida?
Eftersom det bara är 4½ månad sen jag slutade med p-piller så antar jag att jag har 1½ månad kvar av "chans" att det är strul efter p-pillren också... BM har sagt att det kan ta upp till 6 månader innan allt är normalt igen. Får vara glad att jag har egen ÄL i alla fall...
Tydligen ska det inte vara någon fara med att använda det eftersom tillskott av progesteron inte är farligt på något sätt. Har inte adressen dit på denna datorn. Men det var någon här på familjeliv som skrev om att hon hade använt den krämen när hon blev gravid, men hon hade fått missfall och fått rådet av läkaren att fortsätta använda krämen tills hon blir gravid igen och sedan om hon blir gravid ta vaggisar. Det extra progesteronet man får i sig är inte mkt, men det kan göra att mensen kommer senare.
Hej!
Antar det är denna du menar DevilsDaughter:
http://www.hormoni.se/pms_och_barnloshet.php
Jag hann att ta den efter äl (viktigt at man vet att äl är över innan man tar den)
mensen blev 3 dagar sen men jag vet inte om det är ac som gjort det eller krämen?
Blir man gravid är det viktigt att fortsätta smörja sej i 3 mån (tror jag det var)
men det är det värt och krämen är dryg!
Helt ofarligt är det.
Kram
Ja! Det är den jag menar! Ska man börja dagen efter ÄL då? Man kan ju använda ÄL-test för att vara säker. Hur länge ska man smörja? Tills man får mensen? Kan det bli så att mensen inte kommer pga krämen? Så att man måste sluta med krämen för att mensen ska komma.
Jag vill inte verka misstroende, men vilka källor finns det till att progesteron är ofarligt? Jag vet att det säljs "over the counter" i en del länder, men jag vill inte messa upp min cykel mer... Jag är alltså inte orolig på ett "hälsoplan" utan för att min cykel ska strula eller så.
Men Bossan, du kombinerade alltså progesteron och AC? Och hade problem med lutealfasen?
Då man söker på engelska sidor som handlar om problem med lutealfasen blir man ju alldeles deprimerad. Får försöka komma över det dock. Har suttit halva morgonen och läst tyvärr... :(
Hittade dock detta på en sida: "With regards to Agnus Castus (Vitex) - I have 3 Vitex babies! and I swear by the stuff. What it does is to shorten your follicular phase (the part of the cycle before ovulation) - so technically can work to shorten your cycle and promote ovulation. 2400mg of extract should sort you out but it often takes 3mths to take effect. Also, it's worth checking your luteal phase (second half of cycle) isn't a bit wonky (often is after the pill), it's worth taking Vitamin B6 (100mg) anyway as that ensures the luteal phase is long enough for the egg to implant (10days usually)."
www.healthypages.co.uk/forum/archive/index.php
Så, positivt att det kan kan ta upp till tre månader innan AC har effekt. Men hon tog över 2000mg... Nån här som tagit två tabletter (1000mg) per dag?
Det kan i så fall vara nästa steg för mig innan jag testar progesteronkräm?
Hur lång var din lutealfas innan? Allt under 10 tycks ju vara "problem", men en del säger att 12 dagar eller under kan orsaka problem...
Har du märkt andra förändringar? Alltså biverkningar? Och bara för att förtydliga: du kombinerade AC med progesteron?
Så här hittade jag på ännu en sida om AC: "Have patience when taking chasteberry to improve fertility or combat PMS symptoms. It usually takes from 3 to 6 months for the full effect of the supplement to be realized.
aaaa: Jag har ätit AC sen jag startade tråden (fast har hoppat över 1 månad) och min "follikerfas" har inte blivit kortare. Men då har jag iofs bara ätit en tablett om dagen mellan mens och ÄL. Har också provat att kombinera med vitamin B6, men det har inte heller haft någon effekt.
Bossan:Tack, då vet jag lite mer. Har bestämt nu att köpa den till nästa försök om de inte blir något denna gången. Ska köra AC hela denna cykeln, funkar det inte så lägger jag av med AC sen.