• DevilsDaughter

agnus castus, munkpeppar

Någon som vågat sig på agnus castus (munkpeppar)? Funderar att beställa det från nätet.. Någon?

• Svar på tråden agnus castus, munkpeppar
  • aaaa

Om man skulle köra ProgesterAll så står det på hormoni.se att man ska börja på dag 12-14 om man har en normal cykel på cirka 28 dagar. Men detta kan väl inte stämma? Om man har kort lutealfas menar jag då? Min cykel är 28-31 dagar, men jag har inte ÄL förrän dag 19-21. Om jag börjar innan dess, på dag 14 t ex då jag inte haft ÄL än, skjuter jag väl upp ÄL? Tänker jag rätt nu?

Om jag har ÄL på dag 19 borde jag väl börja med progesteron på dag 20?

• aaaa

DavilsDaughter: Som sagt, det tar enligt många sidor 3-6 månader innan full effekt. Kanske ska du vänta ett par cykler till ändå?

Själv tänker jag definitivt ge den minst tre-fyra cykler till ev kombinerat med progesteron om ett par försök. Och avrför inte Pre-seed för att maxa chanserna? Fan, att man ska ha kort lutealfas!! Känns som att det är omöjligt att bli gravid (även om en del naturligtvis blivit det ändå). Men man blir ju så negativ och nedstämd. Och ändå nytt hopp efter varje mens!! Jag är alltid ganska positiv från några dagar efter mens till nästa mens då hoppet är ute igen... :(

• DevilsDaughter

aaaa: Jag brukar också bli positiv och få hopp bara några dagar efter mensen. Men bra att man kan hålla humöret uppe iaf. Jo, kanske kan man fortsätta med AC trots att man provar progesteronkrämen också sen. Vad är pre-seed för något? Aldrig hört. Grejen är den att jag har två barn och jag vet inte om min lutealfas var lika kort då.. Första barnet tog lite över 1 år och andra barnet tog 6 månader..

Har ni barn sedan innan? Alltid haft kort lutealfas?

• Pimpinellan
    aaaa skrev 2010-07-04 09:27:50 följande:
    Men ÄL dag 14 och mens dag 27 låter väl jättebra? Då har du ju 13 dagars lutealfas? Jag tror tyvärr att mensen är på G för mig (om det inte är nidis) och jag är på ÄL+9. What's the point som sagt? 9 dagars lutealfas kan det ju inte bli barn av. :(
    Nej,jag har alltid 16 dagars lutealfas med proggisar ,men eftersom jag hade spottings länge än vanligt denna gång och mensen egentligen inte satte igång rejält förrän idag så vette fåglarna när äl var. Dag 11 är omöjligt och var det  dag 13 innebär det att varken a.c eller proggisar funkade. Bara inse att kärringen inte funkar längre...
  • Pimpinellan

Frågan är vilken styrka bara progestronkräm har? Bättre få det utskrivet av läkare,det är jättevanligt. Ska börja tas 1-2 dar efter äl annars stör det. Man slutar v.12 för senare än så behövs det inte och kan i sällsynta fall ge fosterskador. Preseed är glidmedel som ska vara positivt för spermierna. Vanliga glidmedel får ju inte används om man vill ha barn. Jättedyrt dock!

• DevilsDaughter

Men hur kan det ge fosterskador då det bara är 20-30 mg progesteron då kroppen själv producerar ca 400mg progesteron (tror jag det är) under graviditeten. Jag har försökt få hjälp för min korta lutealfas, men får ingen hjälp, därför jag tänkte prova progesteronkräm.

• Pimpinellan
    DevilsDaughter skrev 2010-07-05 11:46:45 följande:
    Men hur kan det ge fosterskador då det bara är 20-30 mg progesteron då kroppen själv producerar ca 400mg progesteron (tror jag det är) under graviditeten. Jag har försökt få hjälp för min korta lutealfas, men får ingen hjälp, därför jag tänkte prova progesteronkräm.
    Tjejer kan se ut som killar eller om det var tvärtom-det påverkar i vart fall könsorganen,men det går operera. Proggisar man får utskrivet är 400 mg och ska inte ges hur som helst utan bara till de med behov. IVF,missfall,kort luteafas,låg progsteronnivå. Du borde kunna få det tycker jag!
  • DevilsDaughter

Jag har vänt mig till MVC men får inte hjälp där eftersom de inte har några tider alls och jag har inte försökt i ett år än. Har vänt mig till privat också, men de säger att det är helt normalt med en lutealfas på 8-9 dagar och inget man gör något åt.

Låter läskigt de där om att det påverkar könsorganen!! usch, nu tror jag inte att jag vågar testa.. Jag som trodde att det bara motsvarade det som ens egen kropp producerade för lite. Ätr du säker på att det gäller sådant här "naturligt" progesteron? 

• Pimpinellan
    DevilsDaughter skrev 2010-07-05 12:25:22 följande:
    Jag har vänt mig till MVC men får inte hjälp där eftersom de inte har några tider alls och jag har inte försökt i ett år än. Har vänt mig till privat också, men de säger att det är helt normalt med en lutealfas på 8-9 dagar och inget man gör något åt.

Låter läskigt de där om att det påverkar könsorganen!! usch, nu tror jag inte att jag vågar testa.. Jag som trodde att det bara motsvarade det som ens egen kropp producerade för lite. Ätr du säker på att det gäller sådant här "naturligt" progesteron? 
    Normal lutealfas är minst 10 dagar och under det bör medicineras. Du har uppenbarligen för lite progesteron och jag tror absolut inte krämen är farlig. Det är när man tar mer än 12 veckor risken finns,under det ska det vara ofarligt.
Svar på tråden agnus castus, munkpeppar