• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ronjas mamma
    Maluttan skrev 2010-08-11 19:40:15 följande:
    har någon tips till mig? Min kille får sår av kardborrebanden på blöjbyxan. jag har försökt sätta ihop dem annorlunda, men det blir ändå skavsår på låren eller magen beroende på hur jag fäster. Jag har bytt till en större storlek och det har blivit lite bättre, men jag vill inte att han ska få ont.
    Som det är nu störs inte mycket av det, men jag får ju var 3e dag ungefär låta benen vila så såren inte blir värre.

Ska men testa ha plåster där eller nåt så det inte skaver eller sy på nånting på blöjan? Vad tror ni? Tacksam för svar =)
    prova att ha kalingar ovanpå?
    Vår yngsta får trosor på om natten för hon rör så mycket på sig att blöjan skaver..
  • glada Mamman

Hej alla.
    Jag funderar på att testa o sy en egen blöj byxa allt hel tyg blöja en allt i ett.
    Så här har jag tänkt.

Först tar jag o lägger en plastad frote sen läger jag en engångsblöja ovan för o ritar av. så jag får en mall.
    Så ytterst Fleeice sen plastad frote som jag sy ihop ev en flece efter plastade froten. men sen kommer det om man ska lägga vikblöja i mellan blastade foten o flecen eller om ska skippa i flecen o vikblöj tyget o använda som en byxblöja.

Eller är det nån här som har ett bättre upplägg??
    Eller vad tror ni om min tanke??

(Tänkte samtidit pröva o göra en större tygblöja då syrrans dotter har blöja på natten ( Sängvätare) 13 år gammal så hon tycker det är pinsamt med blöja o det förstår jag så därför tänkte jag överraska henne med en i tyg.)

Nån som vet hur man annar förstorar en redan gjord mall om det går att hitta på nätet??'

Tacksam för alla tips o förslag.

• Candra
    glada Mamman skrev 2010-08-12 00:24:22 följande:
    Hej alla.
    Jag funderar på att testa o sy en egen blöj byxa allt hel tyg blöja en allt i ett.
    Så här har jag tänkt.

Först tar jag o lägger en plastad frote sen läger jag en engångsblöja ovan för o ritar av. så jag får en mall.
    Så ytterst Fleeice sen plastad frote som jag sy ihop ev en flece efter plastade froten. men sen kommer det om man ska lägga vikblöja i mellan blastade foten o flecen eller om ska skippa i flecen o vikblöj tyget o använda som en byxblöja.

Eller är det nån här som har ett bättre upplägg??
    Eller vad tror ni om min tanke??

(Tänkte samtidit pröva o göra en större tygblöja då syrrans dotter har blöja på natten ( Sängvätare) 13 år gammal så hon tycker det är pinsamt med blöja o det förstår jag så därför tänkte jag överraska henne med en i tyg.)

Nån som vet hur man annar förstorar en redan gjord mall om det går att hitta på nätet??'

Tacksam för alla tips o förslag.
    Jag har inte så stor koll på den här biten, MEN plastad frotté andas inte, så det kommer att bli väldigt varmt.
  • Parsley

Hej alla kunniga! Flört

Jag håller på och trasslar mig igenom det som känns som tygblöjedjungeln.... Vi var först inne på Imsevimse, men det verkar som att de är relativt dyra och ganska klumpiga? Man måste först beställa newbornblöjorna och sen nya blöjbyxor och nya blöjor, det verkar som att pengarna rasar i väg ganska fort. Har jag fel? Å andra sidan verkar de ju hålla tätt och funka bra på natten.

Ett annat märke som verkar smidigt och bra är Bumgenius. Det verkar ju inte som om vi skulle behöva mycket mer än kanske 15-18 blöjor och då ingår ju både newborn och babyinlägg. Verkar billigast att beställa från England. Är det någon som har någon erfarenhet av BG, typ hur funkar de på natten? Passar de verkligen från 3 kg? Är 15-188 blöjor realistiskt (vi har tvättmaskin!), eller behöver vi fler? Är det något mer vi behöver som jag har glömt?

Tacksam för all information!Solig

• Giraff

Hej Parsley!

15 tror jag räcker gott och väl om ni har egen tvättmaskin. Ett tips är att inte beställa alla på en gång, utan ta ett par och testa så att dom passar just er och er bebis.

Vi testade BG, men fastnade inte direkt. Tyckte passformen var sådär och att de verkade skava lite.

Nu har vi bara Itti Bitti D'lish, snap in one - vi ÄLSKAR dom! Underbara blöjor! (men jag skulle inte rekommendera att köpa så många ittibittisar i stl S till en nyfödd, eftersom modellen är rätt slimmad är risken att man växer ur alla på rätt kort tid. Bättre att köpa ett gäng i stl M istället, de är från 6,5 kg)

Dock finns dom inte i Sverige, man får beställa från England.
    Jag har beställt från Cheeks and Cherries, som jag rekommenderar helhjärtat. Snabb leverans, jättebra kundtjäns (om man beställer fel... *harkel*)

Överlag är det en jättebra hemsida, mycket informativ! Man kan läsa kundomdömen om alla blöjor också, det är superbra.

http://www.cheeksandcherries.co.uk/

• johlinn
    Parsley skrev 2010-08-12 11:48:23 följande:
    Hej alla kunniga! Flört

Jag håller på och trasslar mig igenom det som känns som tygblöjedjungeln.... Vi var först inne på Imsevimse, men det verkar som att de är relativt dyra och ganska klumpiga? Man måste först beställa newbornblöjorna och sen nya blöjbyxor och nya blöjor, det verkar som att pengarna rasar i väg ganska fort. Har jag fel? Å andra sidan verkar de ju hålla tätt och funka bra på natten.

Ett annat märke som verkar smidigt och bra är Bumgenius. Det verkar ju inte som om vi skulle behöva mycket mer än kanske 15-18 blöjor och då ingår ju både newborn och babyinlägg. Verkar billigast att beställa från England. Är det någon som har någon erfarenhet av BG, typ hur funkar de på natten? Passar de verkligen från 3 kg? Är 15-188 blöjor realistiskt (vi har tvättmaskin!), eller behöver vi fler? Är det något mer vi behöver som jag har glömt?

Köp några stycken och testa hur de fungerar för er. Vi har hela tiden varit jättenöjda med BG och det är de blöjor som har gått mest här hemma. De fungerade från 3 kg, men de fungerade bättre när E. vuxit till sig lite mer, ffa för att han var pinnsmal runt benen. De används fortfarande här hemma, nu är han 2 år och 2 månader gammal. Jag gillar att de är onesize, att de har kardborreband som ger steglös anpassning av midjevidden och att de i princip ALDRIG läckt för oss. Det har hänt max 3-4 gånger totalt.

Totalmängden blöjor beror på hur snabbt de torkar, hur mycket barnet bajsar och behöver bytas på, hur lat man är osv. Jag gillar o ha fler blöjor ifall jag inte orkar fylla på inläggen så fort de är torra.

Vi har några imsevimses formsydda men har varit sådärnöjda med dem. Jag skulle isf råda att man köper inlägg till, för det har behövts bytas väldigt ofta för oss annars i perioder.
  • m o e
    Parsley skrev 2010-08-12 11:48:23 följande:
    Hej alla kunniga! Flört

Vi har hittills nästan bara använt Imses formsydda på båda våra barn. Mest för att vi fått ett jättelass gratis och helt enkelt inte velat köpa några andra när vi redan har blöjor i överflöd. Jag tycker inte att man behöver använda new born-blöjorna, utan det funkar med orginalstorleken nästan direkt. Vi har haft väldigt pyttiga bebisar, knappa 2,5 kg-sar, men det har funkat nästan direkt med Imseblöjorna. Man får vika in lite i början, så blir det inte så brett överallt. Tycker man formsydda blir för klumpigt kan man ju vika IKEAs "Barnslig", tvättlapp som vikblöja. Funkar jättebra i början, tills de knubbat till sig lite och vuxit i blöjorna.

Nu håller jag på att sy några pockets att ha på dagis och vi har även testat Baby Kangas pocketblöja. Den är en one size-blöja som går att knäppa ihop så den passar från 3 kg.

Man får helt enkelt prova sig fram och se vilka blöjor och vilket system som passar bäst.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • Parsley
    Giraff skrev 2010-08-12 12:06:26 följande:

Hej Parsley!

15 tror jag räcker gott och väl om ni har egen tvättmaskin. Ett tips är att inte beställa alla på en gång, utan ta ett par och testa så att dom passar just er och er bebis.

Vi testade BG, men fastnade inte direkt. Tyckte passformen var sådär och att de verkade skava lite.

Nu har vi bara Itti Bitti D'lish, snap in one - vi ÄLSKAR dom! Underbara blöjor! (men jag skulle inte rekommendera att köpa så många ittibittisar i stl S till en nyfödd, eftersom modellen är rätt slimmad är risken att man växer ur alla på rätt kort tid. Bättre att köpa ett gäng i stl M istället, de är från 6,5 kg)

Dock finns dom inte i Sverige, man får beställa från England.
    Jag har beställt från Cheeks and Cherries, som jag rekommenderar helhjärtat. Snabb leverans, jättebra kundtjäns (om man beställer fel... *harkel*)

Överlag är det en jättebra hemsida, mycket informativ! Man kan läsa kundomdömen om alla blöjor också, det är superbra.

www.cheeksandcherries.co.uk/

Tack för supertipset om hemsidan, den verkar jättebra! Itti Bittis är SÅ himla söta - man blir ju sugen bara för den sakens skull....Glad Hur funkar de på natten för er? Köpte ni några i storlek S? Det är svårt att veta hur många av varje storlek man behöver. Jag är lite inne på BG one size, med kanske några mindre storlekar som komplement, från typ Itti Bitti eller liknande. Har nog släppt tanken om IV, tror jag, det här verar så mycket enklare.
  • Londonvibes

Vi har använt Bumgenius V3.0 från nyfödd och använder de fortfarande nu 1.5 år senare. De har funkat jättebra. Dock började vi med engångs på natten från ca 7-8 månaders ålder då han blev väldigt rörlig samt kissade mer så de höll inte hela natten. Jag har heller inte velat stoppa de hur mycket som helst för att de ska klara en hel natt, tycker inte att det kan vara bekvämt att sova med världens jättebak.

Nu har vi även en del myllymuksut både pocket och aio. De funkar bra men jag tycker att aio är väldigt tjocka så ger stor blöjbak. Dessutom är de dyra och tyvärr inte one size. Men de funkar faktiskt rätt bra på natten med hampainläggen.

Bumgenius har precis släppt version 4.0 så det går att få tag på v3.0 till bra pris eftersom de nu reas ut. Jag har beställt alla våra Bumgenius från England då de är billigare där. Vi har haft 19 stycken och det har räckt väldigt bra. I början går det åt massor med blöjor så då tvättade vi varannan dag men nu blir det mer sällan (var tredje/fjärde dag).

• Ekorrfamiljen

Vi har några BG AIO organics och de sitter inte alls bra på sonen, men själva blöjan i sig var bra annars!!

Nya favoriten är istället Bum Genious Flips, men de är iläggsblöjor och inte riktigt lika smidiga som pockets.

Annars gillar jag formsydda i flanell med ullbyxa utanpå.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
Svar på tråden Tygblöjetråden 24