• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • yrväder
    SaltNapp skrev 2010-08-08 22:15:47 följande:

blir tokig !
    VAD skall man använda för inlägg i blöjorna för att dem inte skall läcka vid tryck..?
    tex bilbälte, hoppgungan osv...

kör pockets

Har du microfiber? För dom ska tydligen läcka vid tryck. Använd bambu eller hampa.
  • Candra

Finns det nånstans där man kan se hur de olika sitter på?

• Ronjas mamma

någon som vet vad som händer med Alvehamn?
    Har haft kontakt till och från ska beställa några snuttar av dem till min äldsta tjej.
    Skulle betala idag och då var deras sida nere står att den ska komma upp igen om en vecka ser bara mysko ut inget med att det är semmester eller så bara helt stängd.?

• yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-08-09 18:57:47 följande:
    någon som vet vad som händer med Alvehamn?
    Har haft kontakt till och från ska beställa några snuttar av dem till min äldsta tjej.
    Skulle betala idag och då var deras sida nere står att den ska komma upp igen om en vecka ser bara mysko ut inget med att det är semmester eller så bara helt stängd.?
    Webbplatsen är nedkopplad

Alvehamn tar en liten semester!

Vi håller stängt i drygt en vecka och öppnar igen måndag 16 Augusti.

Välkommen åter!

Så står det när jag går in där.
  • SaltNapp
    yrväder skrev 2010-08-09 16:12:05 följande:
    Har du microfiber? För dom ska tydligen läcka vid tryck. Använd bambu eller hampa.
    ja microfiber, endel kombinerat mircofiber å bambu...
    men bara bambu klarar alltså tryck?
  • yrväder
    SaltNapp skrev 2010-08-09 20:10:47 följande:
    ja microfiber, endel kombinerat mircofiber å bambu...
    men bara bambu klarar alltså tryck?
    Ja egentligen ska väl bambu och microfiber kombinerat oxå klara tryck enligt vad jag hört. Men bambu enbart är jag säker på klarar tryck.
  • glada Mamman

Hej är det nån här som möjligen vet nån butik i västerås som säljer tygblöjor??

• Giraff
    Candra skrev 2010-08-09 16:17:23 följande:
    Finns det nånstans där man kan se hur de olika sitter på?
    Hur man kan se hur olika typer av blöjor sitter på? Eller olika märken?

Det lättaste är nog att bildgoogla! Eller så får du fråga här, om det är några särskilda du undrar över!
  • Giraff
    Modgun skrev 2010-08-09 15:48:02 följande:
    Jag funderar på att börja med tygblöjor till bebben jag väntar nu. Vilka är bäst? vad kostar det osv, osv.
    Vill för övrigt sä'ga att jag är helt lost när det gäller tygblöjor.
    Vilka som är bäst är svårt att säga, man får prova sig fram! Köp några olika modeller (går att hitta begagnade billigare på t.ex. blocket) och prova dig fram, så märker du vad som passar för er!

Vad det kostar är också svårt att svara på. Det beror på vad du vill köpa! Köper du ett jätteparti begagnade blir det rätt billigt - men om du köper nya blir det dyrare. Sen kan man ju välja om man köper one-size blöjor som räcker hela tiden (men som blir lite klumpigare i början) eller om du vill ha i olika storlekar.
  • yrväder
    Modgun skrev 2010-08-09 15:48:02 följande:
    Jag funderar på att börja med tygblöjor till bebben jag väntar nu. Vilka är bäst? vad kostar det osv, osv.
    Vill för övrigt sä'ga att jag är helt lost när det gäller tygblöjor.
    Jag kommer köra med prefolds och formsydda första tiden. Alla i ministorlek för jag tycker det ser så klumpigt ut med onesize, men som giraff sa här ovan är det ju såklart billligare med onesize. Det kommer att bli ungefär hälften prefolds och hälften formsydda, prefolds har jag valt för att det känns som att dom torkar relativt fort, men är ändå lättare än vikblöjor att sätta på, och går att ha som inlägg i senare, större storlekar när dom är urvuxna. Formsydda för att enligt vad jag lyckats läsa mig till är det lättare att få bra passform på dem, så dem inte läcker. Känns som att två faktorer för att man ska riskera att lessna i början är just läckage, och att dom är tjorviga att sätta på.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24