• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Giraff

Gör ett tillägg här också:

Vi tyckte det var bökigt med tygisar när bebisen var helt ny och liten och bajsade hela tiden, så vi körde pappers istället. De blöjor vi hade i newborn-storlek blev bara använda några gånger, tyvärr. Så det kan ju finnas en poäng att inte köpa jättemånga minitygisar, innan du vet om det passar för just er.

Fast sen kan man ju börja med tygisar igen, lite senare! Det gjorde vi!

• m o e

Här kommer en "tygblöjor-på-dagis"-rapport: Det var nemas problemas att vi har tygisar! *weeeii*

Nu har vi två mirakelkillar!
  • Ronjas mamma

Hvad skønt moe,
    ska själv upp om en månads tid och prata med vårat blivande dagis alltid upplyftande att läsa om när det går bra.

• onoff
    Giraff skrev 2010-08-10 10:28:22 följande:

Gör ett tillägg här också:

Vi tyckte det var bökigt med tygisar när bebisen var helt ny och liten och bajsade hela tiden, så vi körde pappers istället. De blöjor vi hade i newborn-storlek blev bara använda några gånger, tyvärr. Så det kan ju finnas en poäng att inte köpa jättemånga minitygisar, innan du vet om det passar för just er.

Fast sen kan man ju börja med tygisar igen, lite senare! Det gjorde vi!

Min mamma tyckte tvärtom, när bebisen började äta vanlig mat så gick dom över till pappers för att det vart ett annat bajs :)
  • Giraff
    onoff skrev 2010-08-10 12:44:38 följande:
    Min mamma tyckte tvärtom, när bebisen började äta vanlig mat så gick dom över till pappers för att det vart ett annat bajs :)
    Hehe, ja det kan ju vara olika! Beror säkert på vilken typ av tygblöja man använder också.

Vår son började bajsa på toaletten vid 6 månader, så jag har aldrig tyckt att det varit ett stort problem.
  • Candra
    Giraff skrev 2010-08-10 10:07:26 följande:
    Hur man kan se hur olika typer av blöjor sitter på? Eller olika märken?

Det lättaste är nog att bildgoogla! Eller så får du fråga här, om det är några särskilda du undrar över!
    Både och, tycker många ser jättetjocka ut, och det skulle Noor knappast gå med på, hon hatar redan vanliga blöjor, även om de vi har nu accepterar hon bättre eftersom de är så tunna..
  • Joe

Nu har lillen kommit ut och hunnit bli en dryg vecka gammal, och idag har vi börjat att lite på prov ha tygblöja på honom. Använder rutvävda vikblöjor på ca 70x70 och det här viket för tillfället: http://www.thenappylady.co.uk/public/articledetails.aspx?id=141 men jag tycker att det känns väldigt klumpigt alltihop, inte själva viket alltså utan blöjan i sig. Är det så det "ska" vara eller skulle vi testa att skaffa några mindre tygisar tills han har växt på sig lite? Det känns som att den är för stor åt de flesta håll (och ändå är han ingen pyttis, 56 cm och 4,6 kg när han kom ut), och när man viker ner lite i ryggen så blir det ju en tjock korv som inte kan vara bekväm att ligga på... lite tips till en nybliven mamma, någon?

• shia

hej hej !

Ny på denna tråd. Vi har Imse tygblöjor som vi nu har börjat använda på vår 9 veckors son. Undrar om någon vet var man kan köpa lite billigare rispapper. Jag tycktes se att de kostar 0.55 st på babyproffesen och det tyckte jag var lite dyrt ! Hittar inte så mycket på google om jag söker där. Tacksam för hjälp :)

• Shmone
    Joe skrev 2010-08-10 13:08:46 följande:
    Nu har lillen kommit ut och hunnit bli en dryg vecka gammal, och idag har vi börjat att lite på prov ha tygblöja på honom. Använder rutvävda vikblöjor på ca 70x70 och det här viket för tillfället: www.thenappylady.co.uk/public/articledetails.... men jag tycker att det känns väldigt klumpigt alltihop, inte själva viket alltså utan blöjan i sig. Är det så det "ska" vara eller skulle vi testa att skaffa några mindre tygisar tills han har växt på sig lite? Det känns som att den är för stor åt de flesta håll (och ändå är han ingen pyttis, 56 cm och 4,6 kg när han kom ut), och när man viker ner lite i ryggen så blir det ju en tjock korv som inte kan vara bekväm att ligga på... lite tips till en nybliven mamma, någon?
    Jag har både 70x70 och 80x80 till våran grabb på 2½ månad o vi har haft dem ända sedan han var 1½ vecka gammal. Han vägde bara 3kg när han föddes o väger nu knappt 5kg. Det har aldrig varit några problem. Visst är det klumpigt i jämförelse med pappersblöjor. Det måste det vara.
    Vi använder origami fold... har du provat det?

Vikt ner i ryggen har jag aldrig gjort - pga klumpen som blir i ryggen. Det måste ju vara jätteobekvämt. Men det har aldrig heller behövts för oss.
  • Titinea
    shia skrev 2010-08-10 14:12:30 följande:

hej hej !
    Ny på denna tråd. Vi har Imse tygblöjor som vi nu har börjat använda på vår 9 veckors son. Undrar om någon vet var man kan köpa lite billigare rispapper. Jag tycktes se att de kostar 0.55 st på babyproffesen och det tyckte jag var lite dyrt ! Hittar inte så mycket på google om jag söker där. Tacksam för hjälp :)

Jag har sett det säljas på tradera. VI köpte ett paket och vi har inte ens använt upp ena rullen än och A är nu 15 månader. Så jag tror de flesta använder väldigt lite. Sen går de att tvätta en- två gånger med tygblöjorna och så blir det ännu billigare, (så släng de inte i toaletten, eftersom de tål tvättas så förmultnar de nog inte i ett kick)

MOE: Jippe för tygblöjevänliga förskolor
    Kika gärna in i min blogg
Svar på tråden Tygblöjetråden 24