• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • annbom
    Snellen skrev 2010-08-08 19:40:30 följande:
    Hej, vi använder vikisar till vår pojk som nu är 5 månader, förutom när vi är på resa. Hittills har vi gjort 3 resor á 4 dagar vardera till farmor och mormor. Under resorna har vi använt engångsblöjor och det har fungerat jättebra. Problemet har kommit när vi kommer hem igen. Pojken tycker inte alls om vikisarna när vi kommer hem igen. Han blir kinkig så fort de är lite fuktiga och han blir dessutom rödare om rumpan i vikisarna än i engångsböjorna. Det känns som han vaknar oftare på nätterna också, för att blöjan är blöt och inte nödvändigtvis för att han är hungrig.

Vi vill ju så gärna använda tygblöjor, men jag känner att min vilja vacklar när han själv inte verkar tycka om dem. Är det någon som har nån erfarenhet eller nåt tips att dela med sig av?
    Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Använd pappersblöjor på natten så att ni alla får sova och tygisar på dagen.
  • Snellen

Tack för era svar.

Vad skulle kunna vara ett bra torrskikt i blöjorna?

Pockets kanske jag kan prova med om det blir skillnad.

EC:a gör vi, så gott vi tycker det är rimligt iaf. Han får sitta en stund på pottan vid varje blöjbyte. Det gick jättebra ett tag, sen kom en resa emellan och han verkade komma av sig.

Jag kan också ha reagerat lite i förtid, för idag känns det som det funkar bättre än igår. Och kinkigheten kan ju också bero på annat, till exempel stress efter långa resdagar och mycket synintryck. 

• glada Mamman

Hej Alla jag bytte på våran guddotter i morse vet ej om jag gjorde nått fel.
    Men använde vikblöja o den såg jätte tjock ut ska det vara så??
    ( vek hörnen mot miten sen vek jag långsida mot mitten o andra sidan mot mitten.)
    Men ser jätte tjock ut.
    Blöjbaken ser ut som om hon skulle ha 2-3blöjor på sig.

• johlinn

Glada mamman - vikblöjor (egentligen de flesta tygblöjor) ÄR större än engångsblöjor. Särskilt på små barn ser blöjbaken ibland väääääldigt stor ut. Tycker inte det lät som du gjort något fel.

• m o e
    Snellen skrev 2010-08-09 08:15:41 följande:

Jag kan också ha reagerat lite i förtid, för idag känns det som det funkar bättre än igår. Och kinkigheten kan ju också bero på annat, till exempel stress efter långa resdagar och mycket synintryck. 
    Imse har färidg torrskikt som man kan lägga i blöjan, närmast barnet. Annars kan du sy eller klippa till egna av material som släpper igenom fukten till blöjan. Du kan titta lite på vad det är för ytskikt i pocketblöjor, då de oftast är sydda i material som släpper igenom fukten.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • annbom
    Snellen skrev 2010-08-09 08:15:41 följande:
    Tack för era svar.

Pockets kanske jag kan prova med om det blir skillnad.

EC:a gör vi, så gott vi tycker det är rimligt iaf. Han får sitta en stund på pottan vid varje blöjbyte. Det gick jättebra ett tag, sen kom en resa emellan och han verkade komma av sig.

Ikea har en fleecfilt som heler irma tror jag. Den kostar i alla fall endast 13 kr och du kan klippa till många torrskikt av den
  • Candra

Imses trainingpants, hur bra är de på att hålla fukten från kläderna? Vi ska börja potträna på allvar nu, så jag kollar lite alternativ till blöja..

• Modgun

Jag funderar på att börja med tygblöjor till bebben jag väntar nu. Vilka är bäst? vad kostar det osv, osv.
    Vill för övrigt sä'ga att jag är helt lost när det gäller tygblöjor.

• annbom
    Candra skrev 2010-08-09 15:45:55 följande:
    Imses trainingpants, hur bra är de på att hålla fukten från kläderna? Vi ska börja potträna på allvar nu, så jag kollar lite alternativ till blöja..
    Inte så bra att man kan använda dem som blöjor. Använder du redan tygisar så är det lättare att lägga in ett inlägg som gör att de känner att de blir blöta.
  • Candra
    annbom skrev 2010-08-09 15:55:00 följande:
    Inte så bra att man kan använda dem som blöjor. Använder du redan tygisar så är det lättare att lägga in ett inlägg som gör att de känner att de blir blöta.
    Nej, inte som blöjor, utan det är nästan mer för min egen skull så man inte "har råd" att vara för slapp med träningen, och man blir mer tvungen att hålla koll så det inte blir en jobbig olycka att ta hand om sen..
    Jag vill ju komma igång med tyg, men jag har inte riktigt fått tummen ur än.. Vet inte vilka jag ska satsa på.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24