• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • glada Mamman
    Nån som har nå bra tips på hur man syr en tygblöja??
    helst i lite större storlek då det är vår syster dotter som också skulle vilja ha en då hon är 11år o kissar i sängen. (handikappad lider bla av fetma).
    Vilka matrial ska man ha mm.
    Ev nån som kan tänka sig att göra en mall? Eller kan man ta en av hennes nattblöjor som mall??
  • Ronjas mamma
    FeliXia skrev 2010-08-16 10:35:23 följande:
    Hejsan!
    Måste bara beklaga mig lite... Har en 1 månaders bebis. Vi hade tänkt använda tygblöjor från starten. Köpte bumgenius AIO, petit easy.
    De skulle passa nyfödda på 3 kilo. Det gjorde de inte.
    Nu, när hon vägen 4 kilo passar de bättre...
    Men så irriterande när vi sitter och ammar. Min lilltjej ligger på amningskudden, och plötsligt känner jag hur det kommer varmt över min mage och ner på kjolen, och över i soffan!
    FINT!
    Premiären på Petit Easy...
    Vilket skämt.
    Verkar som om vi ska bygga på det redan enorma sopberget, och betala många många tusen på en-gångs...
    De läcker iallafall inte.
    Kan också ta ett tag inna de fått hull på benen innan de slutar läcka.
    Men det problemet kan du också få med engångs har många gånger tidigare skrivit om min upplevelse med engångs:
    en halv time innan vi skulle på barndop
    i främmande stad inga ekstra kläder och en 3 månaders som hade skit upp under armarna ;)
  • Parsley

Nu väntar vi med spänning på våra Close Parent pop-ins! Kommer ju ta ett tag innan vi får prova dem dock, lill-kompisen kommer i december... Hinner ju iallafall tvätta dem många gånger innan dess! 

• Nillan77
    Blå Flygare skrev 2010-08-15 00:12:21 följande:
    Så här såg BG ut vid ca 3 kg på min grabb:
    lh6.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDyWlVkbI/AAAAAA...

Eftersom de ligger så still blir det sällan läck av kiss, men lättare av löst amningsbajs.

BG funkade bra på min dotter, men sonen kunde inte ha dem eftersom det var för varmt (?) med fuskmocka och andra syntetiska matrial mothuden. Enbart bambu som är det svalaste naturmatrialet funkade/funkar på honom.

Blueberrys tycker jag är lite bättre i stl. Som minst för de minsta, men lika stor som BG.
    lh5.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDytx_IbI/AAAAAA...

Även HappyHeiny är riktigt bra. Men den har microfleeceprecis som BB. Tyvärr ingen bild på den.

Här är imsevimse NB byxa med en vikblöja. Inte ens den höll helt tätt vid den späda åldern.
    lh4.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDypiCsHI/AAAAAA...
    Jag tycker det ser ut som om du inte satt åt blöjan tillräckligt med kardborren. Den ska ju sitta rätt tajt.
  • glockenbach
    Ekorrfamiljen skrev 2010-08-15 20:22:52 följande:
    BG Flips kan man beställa från England (iaf hos den butiken som jag glömt namnet på ) eftersom de inte finns att köpa i Sverige.
    Hej, de går att köpa från en butik som heter babipur (tror jag, i alla fall har jag beställt dem från england till tyskland så sverige borde ju gå det med?)

Just nu är jag lite förgrymmad på mina BG flips. De läcker nämligen och jag fattar inte varför. De har, ska tilläggas, varit helt vattentäta och verkligen superbra i tre månader men plöstligt har de bara kapsejsat.

Teori ett var att PUL-skalet blivit otätt (om det nu är PUL men jag antar det?) så jag provade torktumla och sedan impregnera med nikwax. Det verkar ha funkat OK. Grejen är att skalen verkar suga upp kisset i kanten (som är "rå", inte vikt, så kisset kommer i kontakt med yttertyget utanpå pulskiktet och sedan liksom transporterar de ut det. Det läcker alltså inte rakt igenom så skalet är Ok förutom just i kanterna.

Alltså insåg jag att det kanske var så att vätska samlades i kanten och rann ut och att problemet kanske var att inläggen inte sög upp kisset? Och visst, jag testade då att hälla vatten på inläggen och det verkligen rann av som vatten på en gås. Så då har jag skrubbat dem med yes diskmedel och sedan tvättat dem i 95. Det funkade fint första gången och de började suga upp kiss som bara den.

Men nu imorse hade det läckt i sängen igen och jag kollade inläggen, och nu är de plötsligt vattenavstötande igen! DemonSå nu ligger de åter i maskinen med yes på 95 grader.

Kan det vara för att vi har hårt vatten? Det är väldigt hårt här. Borde jag ha ättika i sköljningen då eller vad gör man?
    Eller hade vi för mycket tvättmedel? Jag fösöker säga åt min pojkvän att ta lite, lite men han tycker det är ofräscht och vill helst ta vanlig dos - minst. Och det är han som har tvättat dem.
    Jag har även problem med att hitta ett bra tvättmedel - det är så klurigt när man köper engelska blöjor och läser på svenska vad man (troligtvis) ska ha för tvättmedel som man sedan försöker hitta i Tyskland...

Exakt vad är det för ämnen som kan täppa igen blöjor som finns i tvättmedel nu igen? Vad är det jag ska se upp med? På BG:s hemsida står bara att man ska använda tvättmedel "without additives" men det säger mig ju ingenting, vadå additives liksom. Jag använder ju inte sköljmedel och inte naturlig såpa/tvål.

Några teorier? Mycket tacksam för hjälp här. Jag börjar bli allvarligt less på mina älskade flips när de håller på så här.
  • glada Mamman

Hej tänkte höra om nån vet nån återförsäljer av Nikky blöjorna??

• annbom

Gag tvättar tygblöjor endast i tvättnötter och tycker att det funkar bra

• Blå Flygare
    Nillan77 skrev 2010-08-16 21:58:20 följande:
    Jag tycker det ser ut som om du inte satt åt blöjan tillräckligt med kardborren. Den ska ju sitta rätt tajt.
    Ser att det ser så ut, ffa med BG. Men de sitter helt tight runt magen. På BG satt den åt under kardborren, men inte tygen som var ovanför. Fel passform helt enkelt. Han var lite tjockis runt magen
  • Ticke
    FeliXia skrev 2010-08-16 10:35:23 följande:
    Hejsan!
    Måste bara beklaga mig lite... Har en 1 månaders bebis. Vi hade tänkt använda tygblöjor från starten. Köpte bumgenius AIO, petit easy.
    De skulle passa nyfödda på 3 kilo. Det gjorde de inte.
    Nu, när hon vägen 4 kilo passar de bättre...
    Men så irriterande när vi sitter och ammar. Min lilltjej ligger på amningskudden, och plötsligt känner jag hur det kommer varmt över min mage och ner på kjolen, och över i soffan!
    FINT!
    Premiären på Petit Easy...
    Vilket skämt.
    Verkar som om vi ska bygga på det redan enorma sopberget, och betala många många tusen på en-gångs...
    De läcker iallafall inte.
    Hej tjejen,
    Har 6st nb blöjor från Muksut. Formsydda innerblöjor i bambu sitter perfekt på en pytterumpa :) från förtidigt född till ca5kg...hos oss lite längre till o med. Det är kardborre i midjan så man kan reglera dessa fint. Vill du köpa? Våran har precis växt ur dom nu. Tänkte lägga ut dom på blocket annars. De är ju ganska dyra men man får ju tillbaka lite när man säljer.
    Köpta i web-butiken littlebloom.se randiga där kan du se hur de ser ut. Hör av dig om du är intresserad.

//Ticke
  • johlinn
    Ticke skrev 2010-08-17 18:49:01 följande:
    Hej tjejen,
    Har 6st nb blöjor från Muksut. Formsydda innerblöjor i bambu sitter perfekt på en pytterumpa :) från förtidigt född till ca5kg...hos oss lite längre till o med. Det är kardborre i midjan så man kan reglera dessa fint. Vill du köpa? Våran har precis växt ur dom nu. Tänkte lägga ut dom på blocket annars. De är ju ganska dyra men man får ju tillbaka lite när man säljer.
    Köpta i web-butiken littlebloom.se randiga där kan du se hur de ser ut. Hör av dig om du är intresserad.

//Ticke
    oh fina
Svar på tråden Tygblöjetråden 24