• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • glada Mamman

Nån som har nå bra tips på hur man syr en tygblöja??
    helst i lite större storlek då det är vår syster dotter som också skulle vilja ha en då hon är 11år o kissar i sängen. (handikappad lider bla av fetma).
    Vilka matrial ska man ha mm.
    Ev nån som kan tänka sig att göra en mall? Eller kan man ta en av hennes nattblöjor som mall??

• Parsley

Tack för alla bra kommentarer!  En fråga till; är det någon som har erfarenhet av Close Parent?

• Giraff
    Parsley skrev 2010-08-12 13:01:27 följande:
    Tack för supertipset om hemsidan, den verkar jättebra! Itti Bittis är SÅ himla söta - man blir ju sugen bara för den sakens skull....Glad Hur funkar de på natten för er? Köpte ni några i storlek S? Det är svårt att veta hur många av varje storlek man behöver. Jag är lite inne på BG one size, med kanske några mindre storlekar som komplement, från typ Itti Bitti eller liknande. Har nog släppt tanken om IV, tror jag, det här verar så mycket enklare.
    Ja, dom är jättegulliga! Mjuka, pälsiga och fina färger.

De har aldrig läckt nattetid (eller på dagen heller, för den delen), men sonen är inte nån storkissare nattetid så jag vet inte hur de är för lite tuffare utmaningar.

Fördelen med ittibittisar (och BG Flips) är ju att man inte behöver så jättemånga blöjor, eftersom man kan knäppa i och ur iläggen och återanvända själva blöjbyxan. Man får köpa till extra ilägg istället!

Vi hade inte några i strl S. Blir det syskon tror jag att vi ändå går direkt på M, det känns som en ganska stor kostnad för blöjor de växer ur snabbt. Jag gissar också att strl M går att använda på mindre bebisar än vad de anger i storleksrekommendationen, för så var det med L-blöjan.
  • Blå Flygare
    Giraff skrev 2010-08-12 12:06:26 följande:

Hej Parsley!

15 tror jag räcker gott och väl om ni har egen tvättmaskin. Ett tips är att inte beställa alla på en gång, utan ta ett par och testa så att dom passar just er och er bebis.

Vi testade BG, men fastnade inte direkt. Tyckte passformen var sådär och att de verkade skava lite.

Nu har vi bara Itti Bitti D'lish, snap in one - vi ÄLSKAR dom! Underbara blöjor! (men jag skulle inte rekommendera att köpa så många ittibittisar i stl S till en nyfödd, eftersom modellen är rätt slimmad är risken att man växer ur alla på rätt kort tid. Bättre att köpa ett gäng i stl M istället, de är från 6,5 kg)

Dock finns dom inte i Sverige, man får beställa från England.
    Jag har beställt från Cheeks and Cherries, som jag rekommenderar helhjärtat. Snabb leverans, jättebra kundtjäns (om man beställer fel... *harkel*)

Överlag är det en jättebra hemsida, mycket informativ! Man kan läsa kundomdömen om alla blöjor också, det är superbra.

www.cheeksandcherries.co.uk/

Så här såg BG ut vid ca 3 kg på min grabb:
    lh6.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDyWlVkbI/AAAAAAAAAFc/4IBuZvy3qdA/20090331BG.jpeg

Eftersom de ligger så still blir det sällan läck av kiss, men lättare av löst amningsbajs.

BG funkade bra på min dotter, men sonen kunde inte ha dem eftersom det var för varmt (?) med fuskmocka och andra syntetiska matrial mothuden. Enbart bambu som är det svalaste naturmatrialet funkade/funkar på honom.

Blueberrys tycker jag är lite bättre i stl. Som minst för de minsta, men lika stor som BG.
    lh5.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDytx_IbI/AAAAAAAAAFk/s7HEFgPR_1k/20090402BBonesize.jpeg

Även HappyHeiny är riktigt bra. Men den har microfleeceprecis som BB. Tyvärr ingen bild på den.

Här är imsevimse NB byxa med en vikblöja. Inte ens den höll helt tätt vid den späda åldern.
    lh4.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDypiCsHI/AAAAAAAAAFg/isGkx0qQlrE/20090331imsenewborn.jpeg
  • Parsley
    Blå Flygare skrev 2010-08-15 00:12:21 följande:
    Så här såg BG ut vid ca 3 kg på min grabb:
    lh6.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDyWlVkbI/AAAAAA...

Eftersom de ligger så still blir det sällan läck av kiss, men lättare av löst amningsbajs.

BG funkade bra på min dotter, men sonen kunde inte ha dem eftersom det var för varmt (?) med fuskmocka och andra syntetiska matrial mothuden. Enbart bambu som är det svalaste naturmatrialet funkade/funkar på honom.

Blueberrys tycker jag är lite bättre i stl. Som minst för de minsta, men lika stor som BG.
    lh5.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDytx_IbI/AAAAAA...

Även HappyHeiny är riktigt bra. Men den har microfleeceprecis som BB. Tyvärr ingen bild på den.

Här är imsevimse NB byxa med en vikblöja. Inte ens den höll helt tätt vid den späda åldern.
    lh4.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDypiCsHI/AAAAAA...
    Tack!  De här bilderna besvarade många frågor för mig. Det är så svårt att föreställa sig hur det kommer fungera (vårt första barn). Nu lutar vi åt Close Parent AIO, eftersom det finns ett bambualternativ med dem. Verkar inte heller som att man får beställa BG från England? Flera sidor säger "may not be shipped outside the UK".
  • Ekorrfamiljen
    Parsley skrev 2010-08-15 09:06:22 följande:
    Tack!  De här bilderna besvarade många frågor för mig. Det är så svårt att föreställa sig hur det kommer fungera (vårt första barn). Nu lutar vi åt Close Parent AIO, eftersom det finns ett bambualternativ med dem. Verkar inte heller som att man får beställa BG från England? Flera sidor säger "may not be shipped outside the UK".
    BG Flips kan man beställa från England (iaf hos den butiken som jag glömt namnet på ) eftersom de inte finns att köpa i Sverige.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • FeliXia

Hejsan!
    Måste bara beklaga mig lite... Har en 1 månaders bebis. Vi hade tänkt använda tygblöjor från starten. Köpte bumgenius AIO, petit easy.
    De skulle passa nyfödda på 3 kilo. Det gjorde de inte.
    Nu, när hon vägen 4 kilo passar de bättre...
    Men så irriterande när vi sitter och ammar. Min lilltjej ligger på amningskudden, och plötsligt känner jag hur det kommer varmt över min mage och ner på kjolen, och över i soffan!
    FINT!
    Premiären på Petit Easy...
    Vilket skämt.
    Verkar som om vi ska bygga på det redan enorma sopberget, och betala många många tusen på en-gångs...
    De läcker iallafall inte.

BESVIKEN på tygisar
  • annbom
    FeliXia skrev 2010-08-16 10:35:23 följande:
    Hejsan!
    Måste bara beklaga mig lite... Har en 1 månaders bebis. Vi hade tänkt använda tygblöjor från starten. Köpte bumgenius AIO, petit easy.
    De skulle passa nyfödda på 3 kilo. Det gjorde de inte.
    Nu, när hon vägen 4 kilo passar de bättre...
    Men så irriterande när vi sitter och ammar. Min lilltjej ligger på amningskudden, och plötsligt känner jag hur det kommer varmt över min mage och ner på kjolen, och över i soffan!
    FINT!
    Premiären på Petit Easy...
    Vilket skämt.
    Verkar som om vi ska bygga på det redan enorma sopberget, och betala många många tusen på en-gångs...
    De läcker iallafall inte.
    Har du tvättat blöjorna några gånger och endast i lite tvättmedel? De läcker annars. Sedan får du väl inte ge upp på en gång. Det finns ju fler sorter som kanske passar er bättre
  • FeliXia
    annbom skrev 2010-08-16 10:38:57 följande:
    Har du tvättat blöjorna några gånger och endast i lite tvättmedel? De läcker annars. Sedan får du väl inte ge upp på en gång. Det finns ju fler sorter som kanske passar er bättre
    Hm... Sant =)
    Blev så besviken (& arg!) bara. De är tvättade en gång, med lite tvättmedel (eller inget tror jag till och med, eftersom de var helt nya då...)
    Tack för tipset.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24