• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ekorrfamiljen
    IVFmamma skrev 2010-08-24 08:00:31 följande:
    Jag har några fuzzibunz jag ska ev. sälja till en kompis, de är köpta nya och knappt använda. Vad tycker ni är ett bra pris? Jag har 10 st.
    Mellan 80 och 100:- per blöja?
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • glockenbach
    Ronjas mamma skrev 2010-08-20 17:01:55 följande:
    Tak såg det i min økobutik idag men ungarna vaknade och texten var på  tyska så jag orkade inte läsa igenom.. Vet du om det finns utan parfym också?
    Tror inte det, det verkar inte så.
    Men de luktar inte mycket parfym alls, tror det är en aningens aning lavendelolja i medlet bara. Dessutom använder man väldigt lite. En halv kapsyl per maskin, det är ju typ en matsked eller två.

Tvättmedelsupdate:
    Microfiberinläggen är nu tvättade två gånger med tvättkrämen och de suger som bara den, hurra! Inte en tillstymmelse till pärlor. Blöjorna luktar däremot en smula kiss när de är nytvättade så jag kanske ska öka mängden medel - jag halverade rekommenderad dos och det blev som sagt en matsked ungefär, det verkade väldigt lite...

Har tre nya BGflip- skal också och de har bättre plast på insidan än de förra. De är fina, typ nästanvita pasteller. Jag insåg att jag var ltie väl optimistisk när det gällde hur sällan man behövde byta skal, jag byter nu efter kanske varannan blöja. Det räcker med att skölja skalen lite kvickt och låta dem hängtorka och sedan tvätta dem i maskin kanske en gång i veckan, men fyra skal var för lite. Sju är perfekt.

Sen har jag beställt några Fuzzibunz som jag väntar på att få. Det är mest för att jag är nyfiken (och för att de fanns i rött!) för nu när flipsen funkar igen är de underbara. Så lätta och icke-bulkiga.
  • JsN

Om man ska sälja av sina blöjor var gör man det bäst?

Jag har allt från vikblöjor (rutvävda och flanell samt i pyttestorlek) med blöjbyxor, formsydda och framförallt pockets (HH, FB)

Nu är det dags att töma skötbordet så att jag kan bli av med det också!

• annbom
    JsN skrev 2010-08-29 10:38:21 följande:

Om man ska sälja av sina blöjor var gör man det bäst?

Jag har allt från vikblöjor (rutvävda och flanell samt i pyttestorlek) med blöjbyxor, formsydda och framförallt pockets (HH, FB)

Nu är det dags att töma skötbordet så att jag kan bli av med det också!

sjalbarn är inte så dumt
  • Loreena
    Tips efterlyses!!

Jag använder Minimundus vikblöjor och Imse Vimses organic cotton blöjbyxor till min nyfödda bebis. Han väger ca 4 kg och vikblöjorna fungerar jättebra mot bajset.

Kisset är däremot en annan femma. Blöjbyxorna släpper igenom kisset så han måste ligga på en handduk och vikblöjorna blir dyngsura direkt han kissar - och han hissar ofta - en gång i halvtimmen ungefär och det betyder mååånga blöjor/dag. Jag använder engångs på natten för jag vill inte att han sk aligga dyngsur och bli röd om rumpan under natten.

Hur ska jag göra???

jag har köpt en fleecefilt från Jysk som jag ska klippa till "fuktstoppare", Men vad ska jag göra mot läckaget och för att det inte ska bli dyngsurt direkt?
  • annbom
    Loreena skrev 2010-08-29 18:41:28 följande:
    Tips efterlyses!!

Jag använder Minimundus vikblöjor och Imse Vimses organic cotton blöjbyxor till min nyfödda bebis. Han väger ca 4 kg och vikblöjorna fungerar jättebra mot bajset.

Kisset är däremot en annan femma. Blöjbyxorna släpper igenom kisset så han måste ligga på en handduk och vikblöjorna blir dyngsura direkt han kissar - och han hissar ofta - en gång i halvtimmen ungefär och det betyder mååånga blöjor/dag. Jag använder engångs på natten för jag vill inte att han sk aligga dyngsur och bli röd om rumpan under natten.

Hur ska jag göra???

jag har köpt en fleecefilt från Jysk som jag ska klippa till "fuktstoppare", Men vad ska jag göra mot läckaget och för att det inte ska bli dyngsurt direkt?
    Vik in en microfibertrasa i blöjan så kommer det nog att hålla
  • Ronjas mamma
    Loreena skrev 2010-08-29 18:41:28 följande:
    Tips efterlyses!!

Hur ska jag göra???

Låter mysko att blöjbyxorna skulle släpa igenom så mycket och så snabbt
    är du säker på att vikblöjan suger som den ska och att blöjbyxan är tät?
  • glada Mamman

Nån som vet va man kan köpta nattblöjor till störrebarn?

• Fru S B

Hej, nu ska jag komma igång m tygisar på allvar, provade lite imre AIO när hon var liten, har köpt på mig ngr olika modeller på tradera och ska prova mig fram men... vilket tvättmedel ska man använda? Har sett "inte-listan" på vad tvättmedlet inte får innehålla men vet inte riktigt vart jag ska leta...

Är f.ö intresserad av att köpa fler pocketblöjor som passar för 9 kg och uppåt om någon vill sälja :)

• IVFmamma
    Fru S B skrev 2010-09-03 11:29:56 följande:

Hej, nu ska jag komma igång m tygisar på allvar, provade lite imre AIO när hon var liten, har köpt på mig ngr olika modeller på tradera och ska prova mig fram men... vilket tvättmedel ska man använda? Har sett "inte-listan" på vad tvättmedlet inte får innehålla men vet inte riktigt vart jag ska leta...

Är f.ö intresserad av att köpa fler pocketblöjor som passar för 9 kg och uppåt om någon vill sälja :)

Jag säljer några Fuzzibunz i strl medium 6-11kg,inboxa mig om du är intresserad
Svar på tråden Tygblöjetråden 24