• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • emindy
    glockenbach skrev 2010-08-17 11:20:12 följande:
    Hej, de går att köpa från en butik som heter babipur (tror jag, i alla fall har jag beställt dem från england till tyskland så sverige borde ju gå det med?)

Just nu är jag lite förgrymmad på mina BG flips. De läcker nämligen och jag fattar inte varför. De har, ska tilläggas, varit helt vattentäta och verkligen superbra i tre månader men plöstligt har de bara kapsejsat.

Teori ett var att PUL-skalet blivit otätt (om det nu är PUL men jag antar det?) så jag provade torktumla och sedan impregnera med nikwax. Det verkar ha funkat OK. Grejen är att skalen verkar suga upp kisset i kanten (som är "rå", inte vikt, så kisset kommer i kontakt med yttertyget utanpå pulskiktet och sedan liksom transporterar de ut det. Det läcker alltså inte rakt igenom så skalet är Ok förutom just i kanterna.

Alltså insåg jag att det kanske var så att vätska samlades i kanten och rann ut och att problemet kanske var att inläggen inte sög upp kisset? Och visst, jag testade då att hälla vatten på inläggen och det verkligen rann av som vatten på en gås. Så då har jag skrubbat dem med yes diskmedel och sedan tvättat dem i 95. Det funkade fint första gången och de började suga upp kiss som bara den.

Men nu imorse hade det läckt i sängen igen och jag kollade inläggen, och nu är de plötsligt vattenavstötande igen! DemonSå nu ligger de åter i maskinen med yes på 95 grader.

Kan det vara för att vi har hårt vatten? Det är väldigt hårt här. Borde jag ha ättika i sköljningen då eller vad gör man?
    Eller hade vi för mycket tvättmedel? Jag fösöker säga åt min pojkvän att ta lite, lite men han tycker det är ofräscht och vill helst ta vanlig dos - minst. Och det är han som har tvättat dem.
    Jag har även problem med att hitta ett bra tvättmedel - det är så klurigt när man köper engelska blöjor och läser på svenska vad man (troligtvis) ska ha för tvättmedel som man sedan försöker hitta i Tyskland...

Exakt vad är det för ämnen som kan täppa igen blöjor som finns i tvättmedel nu igen? Vad är det jag ska se upp med? På BG:s hemsida står bara att man ska använda tvättmedel "without additives" men det säger mig ju ingenting, vadå additives liksom. Jag använder ju inte sköljmedel och inte naturlig såpa/tvål.

Några teorier? Mycket tacksam för hjälp här. Jag börjar bli allvarligt less på mina älskade flips när de håller på så här.
    Bara "överdoseringen" täpper ju igen blöjorna. Sen måste du kolla innehållsförteckningen på tvättmedlet så det inte är tvål eller såpa i, ej heller zeoliter om det går att undvika eftersom det sliter på tyget.
  • SaltNapp

Huvaligen började oroa mig nu när jag läste om tvättmedelet..
    MEN så kom jag på att jg beställt tvättnötter från myllymyskut =)=) jippie va glad jag blev då =)=)

• glockenbach

Hej igen. Kolla vad jag fick från Bumgenius när jag beskrev problemet:

www.pinstripesandpolkadots.com/detergentchoices.htm

Superbra - om bara ett enda märke hade funnits här... det enda jag hittar är Ecover som bara har tre stjärnor och det ska helst vara fem.

Hade för mig att tvättnötter täpper till blöjor också? (Har googlar runt alldeles för mycket nu tror jag, till sist har man hört "allt" nånstans...) Sen beror det väl på vad man har för material i blöjorna- mina inlägg är ju microfiber av polyester, vad har ni som kör tvättnötter för material i era blöjor? Mina nattinlägg av bambu funkar tex. fint trots att microfiberinläggen bråkar.

Jag ska f.ö, enligt Bumgenius kundsupport, använda tvättmedel utan:
    dyes, perfumes, scents, oils, enzymes, optical brighteners, whiteners, softeners, natural soaps, rash creams or ointments, baking soda, vinegar or laundry booster

Så det är väl bara att översätta till Tyska och ge sig ut och leta...

• Ronjas mamma

Till er som använder eller tänkt använda tvättnötter så är det ju "naturlig tvål" och skulle efter hvad jag hört här inne tidigare täppa till om man använder blöjor med konstmaterial i..
    Vet inte om det stämmer men ville bara säga det så ni är uppmärksamma på det

• annbom

Jag har microfiber i mina inlägg och har inte märkt att det skulle vara några problem så jag fortsätter att tvätta  mina tvättnötter

• glockenbach
    annbom skrev 2010-08-18 07:57:10 följande:
    Jag har microfiber i mina inlägg och har inte märkt att det skulle vara några problem så jag fortsätter att tvätta  mina tvättnötter
    soapnutslaundry.com/
    www.buysoapnuts.com/faq.html

Ok, nu har jag hittat två sidor som båda påstår att tvättnötter inte kloggar igen fibrerna utan tvärtom rensar blöjor och gör dem mer absorberande. (Visserligen är det två tvättnötsförsäljare...)

Jag kör väl på nötterna ett tag då med flipsen och kollar vad som händer. Det är ju roligt att tvätta med nötter dessutom.

Tack för inspirationen!
  • Londonvibes
    glockenbach - jag använder flytande Via Colour till mina tygblöjor och det funkar hur bra som helst. Har gjort det i 1.5 år nu utan problem. Via heter Persil i England så kan vara värt att kolla upp vad det heter i Tyskland (om det är där du bor?). Tillverkaren är Unilever. Lycka till!
  • glockenbach
    Londonvibes skrev 2010-08-18 10:08:16 följande:
    glockenbach - jag använder flytande Via Colour till mina tygblöjor och det funkar hur bra som helst. Har gjort det i 1.5 år nu utan problem. Via heter Persil i England så kan vara värt att kolla upp vad det heter i Tyskland (om det är där du bor?). Tillverkaren är Unilever. Lycka till!
    hej, Persil finns ju här med. Tack!

Jaha, på de tyska formumen säger alla att tvättnötter är dåligt och kloggar blöjorna. Suck.
  • glockenbach

...eller så kan det vara för att vi har för hårt vatten...
    Nu har jag använt tvättnötter i alla fall (måste ju tvätta!) och blöjorna luktade lite sunk när jag tog ut dem. Vad gör man då? Har även stått på affären och jämfört min lista med alla tvättmedel - alla var dåliga enligt den, även persil.

Och den europeiska distributören av Bumgenius svarade och sade att de inte rekommenderar något märke alls, bara det INTE är bio! Det var väl skumt?! Eller beror det på att hon tänker att bio = naturlig tvål? Hon rekommenderade i alla fall LITE medel och extra sköljning.

Ja ja, jag får väl testa vidare. Min Yes-flaska står ju beredd där den står...

Idag har jag i alla fall fått nya skal till flipsen (behövde lite fler bara)  och nu har de nytt innerskikt, mer plastigt liksom. Men de var fina. Och så har jag okynnesköpt ett par fuzzibuns bara för att det var roligt och för att det är praktiskt ibland med sånt man bara kan slänga på utan att lägga i några inlägg...vilket ju säkert tar minst 30 sekunder med flipsen...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24