• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • glockenbach

...så idag var jag in på min ekologiska affär och stod lite uppgivet och jämförde tvättmedlen med min lista på ingredienser man seka se upp med. Då kom en kille och frågade om jag behövde hjälp, jag förklarade att jag behövde tvättmedel utan naturlig tvål och det tyckte han lät "väldigt svårt!" eftersom de ju är en ekologisk affär... (han undrade faktiskt ett par gånger om han verkligen hört rätt.)
    I alla fall frågade han en kollega som bara: "Utan naturlig såpa säger du? Är det för mikrofiberblöjor, eller?" (Underbara man!!!)  "Ja, då ska du ha den här!" Och han halar fram en ekologisk tvättcreme för bilar och mikrofibergrejer!
    Inte en enda förbjuden ingrediens förutom lite lavendelolja och det kan man väl stå ut med, det verkar ju folk tillsätta ibland för doftens skull.
    Så nu ska jag testa den i nästa tvätt! Gud vad glad jag är.

• Ronjas mamma
    glockenbach skrev 2010-08-19 20:44:42 följande:
    ...så idag var jag in på min ekologiska affär och stod lite uppgivet och jämförde tvättmedlen med min lista på ingredienser man seka se upp med. Då kom en kille och frågade om jag behövde hjälp, jag förklarade att jag behövde tvättmedel utan naturlig tvål och det tyckte han lät "väldigt svårt!" eftersom de ju är en ekologisk affär... (han undrade faktiskt ett par gånger om han verkligen hört rätt.)
    I alla fall frågade han en kollega som bara: "Utan naturlig såpa säger du? Är det för mikrofiberblöjor, eller?" (Underbara man!!!)  "Ja, då ska du ha den här!" Och han halar fram en ekologisk tvättcreme för bilar och mikrofibergrejer!
    Inte en enda förbjuden ingrediens förutom lite lavendelolja och det kan man väl stå ut med, det verkar ju folk tillsätta ibland för doftens skull.
    Härligt jag gav upp( bor i danmark) efter att jag på en visit hemma uptäckte att icas eget som annars skulle vara ok inte heller funkade så vi har kört med neutral de sista två åren
    Kunde vara jag skulle prova min eko butik också eller morot och annat nästa gång jag är i malmö..
  • emindy

härligt glockenbach!
    Men innan du kör med det där braiga tvättmedlet skulle jag köra en ordentlig utrensningsomgång. Jag brukar spruta på diskmedel och köra ett program med tvättmaskinen och sedan skall man enligt det jag läste köra tvättmaskinen gång på gång utan ytterligare tvättmedel tills vattnet inte löddrar längre. (det ser du genom luckan när programmet körs) För att vara säker på att precis allt tvätt och diskmedel sköljts ur blöjorna.
    Jag brukar bara köra en gång utan tvättmedel men med extra skölj, men då ni haft problem kanske det är dumt att chansa?

• Nillan77
    glockenbach skrev 2010-08-19 20:44:42 följande:
    Vad hette tvättmedlet och vilken tillverkare var det?
  • glockenbach
    emindy skrev 2010-08-20 00:34:50 följande:
    härligt glockenbach!
    Men innan du kör med det där braiga tvättmedlet skulle jag köra en ordentlig utrensningsomgång. Jag brukar spruta på diskmedel och köra ett program med tvättmaskinen och sedan skall man enligt det jag läste köra tvättmaskinen gång på gång utan ytterligare tvättmedel tills vattnet inte löddrar längre. (det ser du genom luckan när programmet körs) För att vara säker på att precis allt tvätt och diskmedel sköljts ur blöjorna.
    Jag brukar bara köra en gång utan tvättmedel men med extra skölj, men då ni haft problem kanske det är dumt att chansa?
    Japp, har redan gjort det eftersom de kloggade för några dagar sedan. Det löddrade ut lite på golvet... men blöjorna blev bra igen. Tur att man kan göra så så man i alla fall kan rädda dem efter ett misslyckat tvättmedel.

Medlet jag köpte heter AlmaWin all purpose washing cream ( www.almawin.de/index.php&clang=1 )
    Verkar finnas i Tyskland och England. Jag har inte provat det ännu men det är nog tvättdags imorgon. Jag berättar vad jag tycker om det när jag har testat.
  • Ronjas mamma
    glockenbach skrev 2010-08-20 13:15:36 följande:
    Japp, har redan gjort det eftersom de kloggade för några dagar sedan. Det löddrade ut lite på golvet... men blöjorna blev bra igen. Tur att man kan göra så så man i alla fall kan rädda dem efter ett misslyckat tvättmedel.

Medlet jag köpte heter AlmaWin all purpose washing cream ( www.almawin.de/index.php?article_id=29&clang=... )
    Verkar finnas i Tyskland och England. Jag har inte provat det ännu men det är nog tvättdags imorgon. Jag berättar vad jag tycker om det när jag har testat.
    Tak såg det i min økobutik idag men ungarna vaknade och texten var på  tyska så jag orkade inte läsa igenom.. Vet du om det finns utan parfym också?
  • Krake

Jaha, så har man testat sitt livs första fulblöjor. Vi har varit och campat och det funkade bra med vikisar i några dagar fram tills det började regna och de alltså inte torkade längre. Då fick vi åka och köpa ett paket Libero. Resultat: killen sov hela natten för första gången någonsin. Uppenbarligen vaknar han inte för att han är hungrig, utan för att han är blöt.

Att gå över till engångs är inget alternativ för oss, men jag undrar om det vore idé att försöka hitta några "torrare" tygblöjor just till natten? Hur hade ni gjort? Jag vill ju å ena sidan att han ska känna när han kissat, men några fler timmars sömn i sträck är inte så dumt heller. För honom är det nog rätt skönt också...

Och vilka blöjor skulle ni isf rekommendera?

• yrväder
    Krake skrev 2010-08-21 17:04:04 följande:

Jaha, så har man testat sitt livs första fulblöjor. Vi har varit och campat och det funkade bra med vikisar i några dagar fram tills det började regna och de alltså inte torkade längre. Då fick vi åka och köpa ett paket Libero. Resultat: killen sov hela natten för första gången någonsin. Uppenbarligen vaknar han inte för att han är hungrig, utan för att han är blöt.

Att gå över till engångs är inget alternativ för oss, men jag undrar om det vore idé att försöka hitta några "torrare" tygblöjor just till natten? Hur hade ni gjort? Jag vill ju å ena sidan att han ska känna när han kissat, men några fler timmars sömn i sträck är inte så dumt heller. För honom är det nog rätt skönt också...

Och vilka blöjor skulle ni isf rekommendera?

Köp några pockets eller all-in-on med torrskikt inuti att ha på natten bara. Fuskmocka känns torrast, och fleece tycker jag känns blötast av torrskiktsmaterialen. Finns coolmax oxå och det känns oxå riktigt torrt. Babyheaven har med fuskmocka som jag vet på rak arm. Fuzzi bunz har med fleece, sen finns det ju såklart fler, men jag har dålig koll på köpesmärken då jag syr själv.
  • annbom

Jag syr också själv och gillar myllymuksuts dryliner som de har. Tror att deras blöjor finns här i sverige också. Men du kan ju blrja med att klippa till ett inlägg av microfleec och se om det räcker

• onoff

Är det någon som kombinera tyg och pappersblöjor?? Tänkte prova att ha pappers på natten och när vi åker utanför huset, men har hört om barn som får extremt röda rumpor vid för mkt omväxlingar...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24