• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Nillan77
    Ekorrfamiljen skrev 2010-08-07 12:45:26 följande:
    Men inte ens engångsblöjor sitter ju bra om man tar på dem på ett barn som står upp. (Om man använder de som knäpps med tejp alltså.) Då måste ju barnet ändå ligga ner och då kan man använda tyg iaf.
    jodå, när man lärt sig tekniken går det som på löpande band och sitter bra
  • Blå Flygare
    Nillan77 skrev 2010-08-07 13:21:37 följande:
    jodå, när man lärt sig tekniken går det som på löpande band och sitter bra
    Undrar om det samma gäller vikisar Obestämd
  • Snellen

Hej, vi använder vikisar till vår pojk som nu är 5 månader, förutom när vi är på resa. Hittills har vi gjort 3 resor á 4 dagar vardera till farmor och mormor. Under resorna har vi använt engångsblöjor och det har fungerat jättebra. Problemet har kommit när vi kommer hem igen. Pojken tycker inte alls om vikisarna när vi kommer hem igen. Han blir kinkig så fort de är lite fuktiga och han blir dessutom rödare om rumpan i vikisarna än i engångsböjorna. Det känns som han vaknar oftare på nätterna också, för att blöjan är blöt och inte nödvändigtvis för att han är hungrig.

Vi vill ju så gärna använda tygblöjor, men jag känner att min vilja vacklar när han själv inte verkar tycka om dem. Är det någon som har nån erfarenhet eller nåt tips att dela med sig av?

• Maria K
    Snellen skrev 2010-08-08 19:40:30 följande:
    Hej, vi använder vikisar till vår pojk som nu är 5 månader, förutom när vi är på resa. Hittills har vi gjort 3 resor á 4 dagar vardera till farmor och mormor. Under resorna har vi använt engångsblöjor och det har fungerat jättebra. Problemet har kommit när vi kommer hem igen. Pojken tycker inte alls om vikisarna när vi kommer hem igen. Han blir kinkig så fort de är lite fuktiga och han blir dessutom rödare om rumpan i vikisarna än i engångsböjorna. Det känns som han vaknar oftare på nätterna också, för att blöjan är blöt och inte nödvändigtvis för att han är hungrig.

Vi vill ju så gärna använda tygblöjor, men jag känner att min vilja vacklar när han själv inte verkar tycka om dem. Är det någon som har nån erfarenhet eller nåt tips att dela med sig av?
    Inga bra tips eller erfarenheter...

Prova pocket istället för vikblöjor?
    (Har tyvärr inga att låna ut då alla används flitigt hemma hos oss )
  • Nillan77

Använd ett torrskikt mellan huden och vikisen så känns det inte blött. Eller köp flipsblöjorna med staydryinlägget!
  • SaltNapp

blir tokig !
    VAD skall man använda för inlägg i blöjorna för att dem inte skall läcka vid tryck..?
    tex bilbälte, hoppgungan osv...

kör pockets

• m o e

Jag tror det viktigaste är att byta blöjan ofta. Prova att använda ett torrskikt närmast huden, mellan huden och vikblöjan.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • Giraff

Ni kanske ska investera i ett par-tre stycken pocket eller AIO, som ni kan ha i alla fall nattetid? Om rumpan får "vila" från att vara våt på nätterna borde det röda försvinna.

Dagtid får ni kanske byta oftare!

Eller börja EC:a! :D

(förresten, det kan inte vara så att han blir kinkig och gnällig INNAN han kissar? Ni kanske tolkar gnället som att "han gillar inte att vara våt" - fast det i själva verket är så att han säger till när han är kissnödig? En tanke bara!) 
  • Maria K
    SaltNapp skrev 2010-08-08 22:15:47 följande:

blir tokig !
    VAD skall man använda för inlägg i blöjorna för att dem inte skall läcka vid tryck..?
    tex bilbälte, hoppgungan osv...

kör pockets

Vi använder hampa och hampa/bambu inlägg och har aldrig märkt av läckage vid tryck.
  • zuzzan

Ser att det har varit/är en liten diskussion om tygblöjor på förskolan. På min dotter har jag endast kört med AIO/pockets på förskolan och det har funkat hur bra som helst! De har hållit såpass länge att de har inte behövt byta oftare på henne än på de andra barnen.

Jobbar även på förskola och skulle inte ha några som helst problem med barn som använder tygblöjor - men jag skulle inte vara så förtjust i vikisar. Tyvärr satsas det alltför lite pengar på förskolan, iallfall sparar de in på personal i massor känns det som + att våra lokaler är värdelösa (ett skötrum som inte ens "sitter ihop med resten a avdelningen") det gör att många blöjor byts stående för att det ska gå fort. Vet att det är så på många andra förskolor också. Därför skulle jag inte rekommendera vikisar eller formsydda. Men det är som sagt förutsättningarna hos oss, hos er kanske det ser helt annorlunda ut.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24