• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Maria K
    onoff skrev 2010-08-22 00:52:40 följande:

Är det någon som kombinera tyg och pappersblöjor?? Tänkte prova att ha pappers på natten och när vi åker utanför huset, men har hört om barn som får extremt röda rumpor vid för mkt omväxlingar...

Vi använder engångs nattetid och tyg dagtid, detta för att alla ska få sova hela nätterna.
    VI har bara fått problem med engångs då vi köpte "fel" märke, när vi använt tyg och engångs varierat dagtid.
  • Ronjas mamma

Vi har kört lite fram och tillbaka stora tjejen reagerar lätt med att få svamp så snart vi kör med engångs
    (hun klarar av de svanmärkta men de suger heller inte så bra)
    Lilla tjejn klarar det ok har fått lite röd rumpa men inget en gång insmörjning inte har tagit.

Det vi har tyckt var jobbigt med att varva var rent tvätt mässigt så kom vi liksom av oss och fik inte fylda maskiner
    när vi varvade eller så gick där för lång tid emellan tvättarna..

• Titinea

Vi har engångs på natten ( men bara svanenmärkta blöjor, kanske bättre för hy och miljö) och när vi är iväg längre stunder. Det har fungerat hur bra som helst hela tiden. Men jag måste säga att ALLA engångs blöjor är äckliga med sina geleaktiga innandöme, Blääää.  (eller ja,nature babies är lite bättre och änglamark, bambo med, men ändå äckliga) Tygblöjor är mycket fräschare.

Kika gärna in i min blogg
  • Giraff

Jag tycker att pampers-blöjorna är värst! Luktar konstigt, mystiskt snustorra (oavsett hur mycket kiss som kommit) och allmänt superplastiga.

Blää säger jag också.

Vi har använt ICAs blöjor när vi inte har tygisarna, dom är i alla fall bättre än pampers. 

• IVFmamma

Hejsan!! Jag har en dotter på 22 mån som vi pottränar för fullt. Vi använder IVs formsydda till henne men de är svåra att sätta på henne när hon står upp då hon är en RIKTIG sprattelmaja. Vi provade FB på henne men även de sprattlar hon för mkt för så knapparna hoppar upp om vi har knäppt ihop dem för att använda som up&go.
    De enda som just nu fungerar för vårat behov är tyvärr engångsup&go då vi behöver en blöja som kan ta MKT kiss men som inte behöver knäppas? Finns det nån sån? Vi har några av IVs trainingpants men de klarar ju bara en liten skvätt.

• johlinn

Bejbi - hur fungerar en kardborrepocket? De kan man ju också fästa först, sen dra upp som byxblöjor och därefter justera vid behov.

• johlinn
    IVFmamma skrev 2010-08-23 13:17:23 följande:
    Hejsan!! Jag har en dotter på 22 mån som vi pottränar för fullt. Vi använder IVs formsydda till henne men de är svåra att sätta på henne när hon står upp då hon är en RIKTIG sprattelmaja. Vi provade FB på henne men även de sprattlar hon för mkt för så knapparna hoppar upp om vi har knäppt ihop dem för att använda som up&go.
    De enda som just nu fungerar för vårat behov är tyvärr engångsup&go då vi behöver en blöja som kan ta MKT kiss men som inte behöver knäppas? Finns det nån sån? Vi har några av IVs trainingpants men de klarar ju bara en liten skvätt.
    andra alternativ:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=28928.0

säljer sidoknäppta blöjor:
    http://www.mjuka-under.se/sida2.html 
  • yrväder
    IVFmamma skrev 2010-08-23 13:17:23 följande:
    Jag har gjort nån sidoknäppt till syrrans flicka som hatar att ligga på skötbordet, och dom är inga problem att sätta på ståendes.
  • IVFmamma

Jag har några fuzzibunz jag ska ev. sälja till en kompis, de är köpta nya och knappt använda. Vad tycker ni är ett bra pris? Jag har 10 st.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24