• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • yrväder
    madebyinferno001 skrev 2010-12-18 19:22:12 följande:
    samma tänk här gör nog ett gäng 30x40 och sen 45x 45 som jag tror blir bättre när bebis blir större, har ju tösen att testa dem på sålänge.

Vad kör du för material och hur många lager, lika många lager i hela eller mer i mitten?
    Jag har kört bambu rakt igenom. 1 lager b-velour, 1 lager b-fleece och 1 lager b-stretchfrotte. Gjorde alla lager lika stora, dvs inte något mer i mitten, tyckte det förtog enkelheten med att sy dem och jag har ändå mest tänkt köra prefolds dom första månaderna när bebis växer mycket och förmodligen inte kissar sådär supermycket. När amningsbajset och tillväxtkurvan avtar och rörligheten ökar hade jag nog tänkt övergå till pockets eller snap-in-2.
  • Nillan77

Vad är egentligen prefolds? Varför är dessa lättare än vikisar? Vad är skillnaden?

• Ekorrfamiljen

Prefolds är väl vikblöjor som är färdigvikta och hopsydda i fyrkant, typ, har jag för mig. Rätta mig gärna om jag har fel.

Själv gillar jag vanliga vikisar bättre för då kan man göra Miriels magiska vik.

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det! Eller jo..
  • madebyinferno001
    Nillan77 skrev 2010-12-19 15:22:37 följande:

Vad är egentligen prefolds? Varför är dessa lättare än vikisar? Vad är skillnaden?

Här finns tre olika vikningar av prefolds http://www.diaperjungle.com/folding-diapers.html 
    Ekorrfamiljen skrev 2010-12-19 17:25:19 följande:
    Prefolds är väl vikblöjor som är färdigvikta och hopsydda i fyrkant, typ, har jag för mig. Rätta mig gärna om jag har fel.

Själv gillar jag vanliga vikisar bättre för då kan man göra Miriels magiska vik.
    Gillar också vikisar och använder helst det men maken vill inte ha för många alternativ och krångel så för hans skull syr jag prefolds som även lillan på 18 mån kan använda.

12 prefolds sydda idag av återvunnet material, fick bli 40x 40 ungefär med snappivänlig utsida
  • gedansk

är så sjukt såld på tygblöjor nu : ) just nu håller jag på att testa lite olika blöjor och inlägg och min kära mor ska sticka ullbyxor till barnen. Blir det flera barn ska jaag absolut testa tidigare.

• Tygtiiger
    gedansk skrev 2010-12-21 13:27:29 följande:
    är så sjukt såld på tygblöjor nu : ) just nu håller jag på att testa lite olika blöjor och inlägg och min kära mor ska sticka ullbyxor till barnen. Blir det flera barn ska jaag absolut testa tidigare.
    Visst blir man knäpp? Jag är bara i v 20 och känner redan hur galenskapen smyger närmare...
    Krupke, we've got problems of our own!
  • lillen01

Hej, funderar på att använda tygblöja när bebisen kommit...

Orkar dock inte läsa igenom alla sidor för att hämta svar,

vore snällt om någon kunde svara på mina frågor:

Hur funkar det med tygblöjor? behöver man många tygblöjor varje dag, alltså är det som vanliga blöjor?

Vad kostar tygblöjor att köpa och hur många behöver man egentligen köpa för att det ska gå runt så man slipper tvätta varje dag?

Och vart kan man köpa tygblöjjor? finns det att köpa i en vanlig affär? Om man köper tygblöjjor behöver man köpa något annat också för att det ska fungera?

=)

• yrväder
    lillen01 skrev 2010-12-28 23:36:43 följande:

Hur funkar det med tygblöjor? behöver man många tygblöjor varje dag, alltså är det som vanliga blöjor?

Vad kostar tygblöjor att köpa och hur många behöver man egentligen köpa för att det ska gå runt så man slipper tvätta varje dag?

Och vart kan man köpa tygblöjjor? finns det att köpa i en vanlig affär? Om man köper tygblöjjor behöver man köpa något annat också för att det ska fungera?

=)
    Ska försöka svara på dina frågor.

Ungefär 24 stycken räknar man med att det behövs, iaf när bebisen är liten och så. Syrran klarar sig på 15-16 nu när dottern är 1.5 år. Då tvättar man ca var tredje dag vilket är ganska lagomt.

Priset på tygblöjor varierar, vikblöjor är billigast, och torkar fortast, men är lite meckiga att använda (tycker jag), dom kostar 125 kr för 4 st ungefär. Sen finns det formsydda som är lite dyrare. Pockets är dyrast men väldigt smidiga att använda. Dom brukar ligga på allt mellan 150 och 250 kr beroende på vart man köper (dom billigaste är oftast via hobbysyende sömmerskor). Sen finns All-in-ones som är absolut enklast att använda, lite billigare än pockets, men dem kan man behöva fler av för de torkar otroligt långsamt. Till vikblöjor och formsydda behöver man en blöjbyxa som håller inne fukten.

Läs första inlägget i tråden så får du massor i tips på webshopar som säljer tygblöjor, står även en massa annan nyttig info där.

Jag har inte hittat tygblöjor i någon fysisk butik här, och det vanligaste är väl att om nån har, så har dom bara imse vimses, och det finns en hel tygblöjevärld utanför imsevimses sortiment, så nätet rekomenderar jag.
  • Ronjas mamma

Jeg vil bara tillägga till yrväders info om aio och deras tork tid tror jag har hittat bästa sättet för vinter torkning jag hänger upp dem gott utsprätt på torkställningen och ställer dem intill vårt stora element i vardagsrummet så är de torra i loppet av en natt, så skönt för vintertid har vi annars haft problem..

Vi har dessutom valt att beställa våra över nätet vi använder bg org aio och har hittat en i England som vi har köpt av tidigare till 130 stk men nu ska vi ha lite flera eftersom där ska komma en till liten en til sommar men priserna har stigit en del sedan sist så nu hamnar vi på 150 pr stk fortfarande billigt då de kostar 229 här i dk..

• IVFmamma
    lillen01 skrev 2010-12-28 23:36:43 följande:

=)
    Om du kan tänka dig att köpa begagnat så kan jag rekommendera www.blocket.se, såg senast igår nån som sålde tygisar för hela perioden för 2000:- annars gillar jag www.sjalbarn.se  , där måste du bli medlem dock men det är gratis.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24