• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • gedansk
    lillen01 skrev 2010-12-28 23:36:43 följande:
    Hej, funderar på att använda tygblöja när bebisen kommit...

Orkar dock inte läsa igenom alla sidor för att hämta svar,

vore snällt om någon kunde svara på mina frågor:

Hur funkar det med tygblöjor? behöver man många tygblöjor varje dag, alltså är det som vanliga blöjor?

Vad kostar tygblöjor att köpa och hur många behöver man egentligen köpa för att det ska gå runt så man slipper tvätta varje dag?

Och vart kan man köpa tygblöjjor? finns det att köpa i en vanlig affär? Om man köper tygblöjjor behöver man köpa något annat också för att det ska fungera?

=)
    Hej

Jag har precis börjat med tygblöjor till mina 7 månaders tvillngar. Jag har öpt Onetex (blocket) och Fuzzibunz och några andra på sjalbarn. Min absoluta favorit är pockets då man kan själv reglera hur mycket uppsugande fyllnings man behöver och prova sig fram. AIO tar aldeles för lång tid att torka för att vara behändigt. Jag har microfiberinläg och bommulinlägg till mina blöjor, men brukar vira en liten Ikea handuk om och har tagit ett gammalt mjukt lakan och rivit i remsor och lägger mellan blöjan och rumpan (lätt att spola av bajset och mjukt och skönt för rumpan. Det är många som tycker att hampa och bambuinlägg är bra, har dock inte provat. Sjalbarn är jättebra att kolla på för råd av olika tygblöjor.
    Mvh Jeanette
  • MammaEmilie

Hej jag använder tyg blöjor till min 6månaders använde först vikblöjor och nu flanell och frote formsydda blöjor.
    Men nu skulle jag vilja testa pockets, hur funkar det, byter man hela pocket blöjan varje gång han har kissat eller lägger  man bara i nya ilägg när han har kissat och byter hela när han har bajsat?

Tacksam för svar

• MammaEmilie
    MammaEmilie skrev 2011-01-02 13:51:23 följande:
    Hej jag använder tyg blöjor till min 6månaders använde först vikblöjor och nu flanell och frote formsydda blöjor.
    Men nu skulle jag vilja testa pockets, hur funkar det, byter man hela pocket blöjan varje gång han har kissat eller lägger  man bara i nya ilägg när han har kissat och byter hela när han har bajsat?

Tacksam för svar
    Glömde fåga om ni har tipps för bra inköpsställen,
    nya tygisar.
  • MammaEmilie
    MammaEmilie skrev 2011-01-02 13:52:46 följande:
    Glömde fåga om ni har tipps för bra inköpsställen,
    nya tygisar.
    Pockets alltså Solig
  • Emmelinan

Ja, picketblöjor byter du hela blöjan. Det finns även all-in-2 (ai2) eller Hybridblöjor där du lägger i inläggen utanpå, med de kan du använda själva skalet (dvs ytterblöjan) direkt igen utan tvätt. Ja har spenderat timmar med undersökning och genomgång av tygblöjor så även o jag inte har någon att använda de på (jag är beräknad i april ) så har jag köpt några olika märken jag läst gott om och förhoppningsvis funkar iaf ngn av dem för oss (så jag slipper tänka om och börja med en helt annan sorts tygblöja från tygblöje-djungeln).

• emindy

jag behöver lite hjälp och rådgivning.
    Våra BG 3.0 ger upp en efter en och måste hitta en ersättare till dagis, snabbt! Jag lockas av BG Flip för att jag då eventuellt kan konvertera våra befintliga microfiberinlägg att användas. Alternativt köper jag helt enkelt fler vanliga blöjbyxor och konverterar befintliga inlägg, det är onekligen billigast!

Eller, så kikar jag lite på imsevimses aio. Det lockar att det förmodligen är det lättaste alternativet för dagis och de har varit shystare kvalitet på blöjbyxorna våra motför BG...
    Har någon erfarenheter och tankar att dela med sig?

Är det 100% bomull i fyllningen på Imses aio?

• emindy
    emindy skrev 2011-01-03 00:41:25 följande:
    Våra BG 3.0 ger upp en efter en och måste hitta en ersättare till dagis, snabbt! Jag lockas av BG Flip för att jag då eventuellt kan konvertera våra befintliga microfiberinlägg att användas. Alternativt köper jag helt enkelt fler vanliga blöjbyxor och konverterar befintliga inlägg, det är onekligen billigast!

Eller, så kikar jag lite på imsevimses aio. Det lockar att det förmodligen är det lättaste alternativet för dagis och de har varit shystare kvalitet på blöjbyxorna våra motför BG...

btw, bara vanliga pockets är jag inte sugen på. Ibland sätter torrskikten igen och det märks inte förrän det är för sent...
  • MammaEmilie

Vad tycker ni om baby heavens pockets?
    Är det någon som har testat Juniblöjan?

• Ronjas mamma
    emindy skrev 2011-01-03 00:41:25 följande:

Fyllningen på IV är 100% bomull, de suger bar torkar ok snabbt men känns lite stela eftersom de inte har den elastiske del i midjan som BG. Vi använde dem mest som natt blöja men när storlekarna tog slut valde vi att köpa BG organic Aio I stället som också är ren bomull i fyllningen.
    Vi har aldrig haft problem med att de kloggar till men ibland har de fått för mycket tvättmedel så har de luktat istället.

Tillgengäld är jag också riktigt glad för I.V blöjbyxor som vi använder som natt och hemma blöjor som du skriver har de en shyst kvalitet och så vet man att de blir produserat med omtanke för både miljö och arbetare
Svar på tråden Tygblöjetråden 24