• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ekorrfamiljen
    caromell skrev 2011-01-23 17:08:44 följande:
    Tack Ekorrfamiljen, men gjorde du det nyligen för även på deras sida står det att de inte skickar BG utanför UK? Kanske kan testa att beställa och se om de skickar dem iaf.
    I somras. De sa redan då att de inte skickar, men eftersom det inte fanns (finns?) återförsäljare i Sverige så gjorde de ett undantag! Maila och fråga, de var jättetrevliga!
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • caromell
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-23 17:26:35 följande:
    I somras. De sa redan då att de inte skickar, men eftersom det inte fanns (finns?) återförsäljare i Sverige så gjorde de ett undantag! Maila och fråga, de var jättetrevliga!
    Åh, vad bra! Jag mailar dem på en gång Glad
    Tog förresten kontakt med barnshop.se och de skulle förmodligen ta in flips i sortimentet längre fram, men kunde tänka sig att specialbeställa dem åt mig nu Glad
    Hur har flipsen förresten funkat för dig?
  • Nillan77
    caromell skrev 2011-01-23 19:19:58 följande:
    Åh, vad bra! Jag mailar dem på en gång Glad
    Tog förresten kontakt med barnshop.se och de skulle förmodligen ta in flips i sortimentet längre fram, men kunde tänka sig att specialbeställa dem åt mig nu Glad
    Hur har flipsen förresten funkat för dig?
    Jag tror inte att Flips fungerar så länge bebisen har amningsbajs. Amningsbajset är för löst. Jag har läst om det i omdömen om Flipsen. Jag är dock helnöjd med dem till min son som är 1 år snart. De är inte så klumpiga som många andra tygblöjor.
  • Ekorrfamiljen

De är jättesmidiga och lika "tunna" som de vanliga pappersblöjorna. Vi körde med "stay dry"-inläggen, men min son började reagera med utslag på dem efter en tids användande så vi får ha någon form av spärr emellan så att han inte har fleecen direkt mot rumpan. Annars ääälskar jag dem!

• brünnhilde

Hej!

Tusen år sedan jag skrev härinne!

Vi har nu kört bumgenius i två år på första barnet, och väntar nu ett syskon.

Vad har ni för erfarenheter kring ärvande av blöjor? De börjar ju se lite luggslitna ut, men visst hade det varit smidigt om man slapp köpa igen.....

• Ekorrfamiljen

Jag har köpt begagnade blöjor till äldste tygisbarnet och sedan har lillebror ärvt dem. Det är alltså minst 3:e barnet som har dem och de funkar finfint. Kanske även nästa syskon kan ha dem!

• caromell
    Nillan77 skrev 2011-01-23 20:04:59 följande:
    Jag tror inte att Flips fungerar så länge bebisen har amningsbajs. Amningsbajset är för löst. Jag har läst om det i omdömen om Flipsen. Jag är dock helnöjd med dem till min son som är 1 år snart. De är inte så klumpiga som många andra tygblöjor.
    Bra att veta, så att vi inte ger upp Flipsen på en gång. Kan vara värt att spara dem alltså ifall de inte funkar i början. Tycker de verkar så smidiga att använda. Särskilt för min sambo som kanske inte är riktigt lika inne på det här som jag Glad

Har tänkt testa vikisar också, och har än så länge bara införskaffat Barnslig tvättlapp från IKEA. Såg någonstans i tråden att flera använder denna som vikblöja. Som jag förstod det så ju mer man använder o tvättar dem innan de används som blöja desto bättre för uppsugningsförmågan. Stämmer det?
    Spelar det någon roll vilket material vikisen har för vilken typ av vikning man bör göra? Dvs kan jag göra både limpvikning, origami etc med tvättlappen jag köpt?
    Undrar också vad ni har för rekommendationer på blöjbyxa till det här? Den ska alltså passa nyfödd och jag har nog först och främst tänkt mig PUL-varianten.
  • Nillan77
    caromell skrev 2011-01-23 23:15:45 följande:
    Bra att veta, så att vi inte ger upp Flipsen på en gång. Kan vara värt att spara dem alltså ifall de inte funkar i början. Tycker de verkar så smidiga att använda. Särskilt för min sambo som kanske inte är riktigt lika inne på det här som jag Glad

Har tänkt testa vikisar också, och har än så länge bara införskaffat Barnslig tvättlapp från IKEA. Såg någonstans i tråden att flera använder denna som vikblöja. Som jag förstod det så ju mer man använder o tvättar dem innan de används som blöja desto bättre för uppsugningsförmågan. Stämmer det?
    Spelar det någon roll vilket material vikisen har för vilken typ av vikning man bör göra? Dvs kan jag göra både limpvikning, origami etc med tvättlappen jag köpt?
    Undrar också vad ni har för rekommendationer på blöjbyxa till det här? Den ska alltså passa nyfödd och jag har nog först och främst tänkt mig PUL-varianten.
    Jag körde med vikisar och imse vimses blöjbyxor på dagen och Imse vimses allt-i-ett på natten. Det fungerade jättebra. Även min man klarade av det utan problem. Han var i och för sig positivt inställd till tygblöjor redan från början.
  • emindy
    caromell skrev 2011-01-23 23:15:45 följande:

Barnslig tvättlapp är rutvävd så alla vanliga vikningar bör funka, du kan även använda snappi om du vill. De mjuknar avsevärt med användning och de jag har nu som använts till ett barn och sedan även som allmän trasa i snart 1 ½ år börjar kännas riktigt bra, så de blir bara bättre med tiden
  • Pulp
    emindy skrev 2011-01-24 10:59:06 följande:
    Barnslig tvättlapp är rutvävd så alla vanliga vikningar bör funka, du kan även använda snappi om du vill. De mjuknar avsevärt med användning och de jag har nu som använts till ett barn och sedan även som allmän trasa i snart 1 ½ år börjar kännas riktigt bra, så de blir bara bättre med tiden
    Så de är bra först efter 1 1/2 år?

Är det någon som testat både nya Barnslig tvättlapp och nya imse vimse vikisar? Vilka suger bäst snabbast?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24