• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • johlinn

tygtiger - om det är en bebis som bajsar små mängder ofta fungerar xs fuzzi över förväntan. Ffa är det ju en så himla söt liten blöja

• johlinn

köpte hem några iv aio stl xl för o se om de passade bättre, tycker att bg börjar bli lite korta nu i längden. Den nya, 4.0 fungerar bättre, men så småningom växer nog skrutt ur dem också innan vi är klara med blöjor. Iaf om han fortsätter vara så smal som han är nu. Men oj oj oj vad stora de var, iv's xl alltså. de passar absolut inte till en smal knappt 11 kg's, förhoppningsvis passar de när han vuxit till sig lite.

• MammaEmilie

Fick hem en provblöja från Juniblöjan igår och jag är så nöjd Skrattande funkar hur bra som hälst.
    Har både genom gått kiss och bajs och det läckte inte någonstans ;)
    Nu blir det att beställa Juniblöjor i massor =)

• mrs lundin

Använder ni även tvättbara amningsinlägg? Är det nått man kan sy själv och vad för tyg ska man då ha? (eller vilken sort ska man satsa på att köpa?)

• yrväder

Mrs lundin
    Jag har sytt egna, dom var inte så billiga att köpa tyckte jag men jag har å andra sidan ingen aning om hur många man behöver. Jag har gjort mina i 2 lager bambufleece och ett lager bambusilke (närmast huden) som uppsugande del och sen har jag gjort separata i ull som spärrskikt. Skulle eg sy ett pullager på bambun istället men min OL strulade och gjorde hoppstygn så jag gav upp till slut! Dom är dock oprövade för bebis ligger kvar i magen än. Enkla att sy men lite långtråkigt.

• Tygtiiger
    mrs lundin skrev 2011-01-16 11:01:37 följande:

Använder ni även tvättbara amningsinlägg? Är det nått man kan sy själv och vad för tyg ska man då ha? (eller vilken sort ska man satsa på att köpa?)

Jag provade imses, som ju bara är flanell. Värdelöst om man läcker mycket, som jag, det blir ju bara som en paddad bh, tjoff så vart det blött. Och för mig som hade problem med svamp var det bättre med engångs som jag bytte ofta, ofta.

Sådana med pul i funkar säkert bättre.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Ekorrfamiljen

Jag har använt Imse Vimses amningsinlägg i flanell och jag bara älskar dem. Använde dubbla när jag läckte som mest och tvättade dem i 60 eller 90 grader med resten av tygblöjetvätten. Funkade kanon för mig. Har kollat lite på såna med silke, men de känns för ... silkiga. De i ull gillar jag när det är kallt ute, men de läcker man igenom rätt fort tycker jag.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ronjas mamma
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-16 13:47:06 följande:
    Jag har använt Imse Vimses amningsinlägg i flanell och jag bara älskar dem. Använde dubbla när jag läckte som mest och tvättade dem i 60 eller 90 grader med resten av tygblöjetvätten. Funkade kanon för mig. Har kollat lite på såna med silke, men de känns för ... silkiga. De i ull gillar jag när det är kallt ute, men de läcker man igenom rätt fort tycker jag.
    Jag har några super fina stora sköna i ull som  är sydda med ficka så när man läcker mycket kan man lägga in en engångs eller en ekstra inne i
    Kommer inte ihåg vem som gjort dem men kan unders¨pka det om det är..
  • Ekorrfamiljen
    Ronjas mamma skrev 2011-01-16 15:44:23 följande:
    Jag har några super fina stora sköna i ull som  är sydda med ficka så när man läcker mycket kan man lägga in en engångs eller en ekstra inne i
    Kommer inte ihåg vem som gjort dem men kan unders¨pka det om det är..
    Vad smart och smidigt! Ja, kolla gärna upp det, till sommaren blir det ju aktuellt igen.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ronjas mamma
    Ekorrfamiljen skrev 2011-01-16 16:11:08 följande:
    Vad smart och smidigt! Ja, kolla gärna upp det, till sommaren blir det ju aktuellt igen.
    Jag kollar köpte dem i matas förra graviditeten Ja det är ju det kollade igenom lådorna igår för att se vad som saknades .-)
Svar på tråden Tygblöjetråden 24