• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ronjas mamma
    Ronjas mamma skrev 2011-01-06 09:11:47 följande:
    Har aldrig bytat på natten när de var mindre körde jag blöjbyxa IV med gott om inlägg i. När de blev större blev det IV aio och nu BG organic nu kissar de nästan aldrig eller väldigt lite på natten.
    inte helt sant som nyfödda hände det men inte annars
  • lilla snöflingan

Tänkte köpa en PUL-påse att ha i skötväskan. Hur stor behöver man? Funderar på 30x20, den ska rymma 2-3 pocketblöjor med inlägg. Vi hade tänkt köra vikblöjor, hur många tror ni ryms då? Och hur många behöver rymmas? Jag funderar också på hur det fungerar att lägga tex. bajsiga vikblöjor i en sådan PUL-påse, blir påsen helt äcklig då så man måste tvätta den varje gång man använt den eller hur funkar det? Man tycker att man har läst på hur mycket som helst och ändå har man tusen frågor

• Tygtiiger
    lilla snöflingan skrev 2011-01-06 15:36:00 följande:
    Tänkte köpa en PUL-påse att ha i skötväskan. Hur stor behöver man? Funderar på 30x20, den ska rymma 2-3 pocketblöjor med inlägg. Vi hade tänkt köra vikblöjor, hur många tror ni ryms då? Och hur många behöver rymmas? Jag funderar också på hur det fungerar att lägga tex. bajsiga vikblöjor i en sådan PUL-påse, blir påsen helt äcklig då så man måste tvätta den varje gång man använt den eller hur funkar det? Man tycker att man har läst på hur mycket som helst och ändå har man tusen frågor
    Jag lade våra använda blöjor i vanliga plastpåsar Jag ville kunna knyta ihop ordentligt och de pul-påsar jag har sett har haft dragsko - då är min erfarenhet att det luktar. Kiss luktar värre än bebisbajs!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Emmelinan

Oooooo, idag kom tre av mina bestallda blojor. Som sagt har jag kollat upp recensioner osv och letat fram de som jag gissar pa bast och koper en av var (forutom BGs aio 3.0 for de hittade jag till utforsaljning och har i princip BARA hort/last gott om, sa jag kunde inte motsta! ) till att borja med for att se vilken som passar oss bast.

De som anlande idag ar Thirsties Duo Wrap med Thirsties Stay Dry inserts (de har dock knappning men jag ser ingen knappning pa duo wrapen...? Nagon som vet?

BGs flip (FUL gron farg!...)

WeeHuggers diaper cover

Av bara sjalva utseendet sa gillar jag de alla, men jag tycker att Thirsties och Flip ser STORA ut!

• Emmelinan

Forresten, nagon som har erfarenhet av Indian prefolds och Chinese prefolds? Jag bestallde nagra av varje idag, tankte att de kunde vara bra for riktigt sma bebisar (?)

• lilla snöflingan
    Tygtiiger skrev 2011-01-06 19:17:23 följande:
    Jag lade våra använda blöjor i vanliga plastpåsar Jag ville kunna knyta ihop ordentligt och de pul-påsar jag har sett har haft dragsko - då är min erfarenhet att det luktar. Kiss luktar värre än bebisbajs!
    De PUL-påsar jag tittat på har dragkedja. Jag vill helst använda så mycket återanvändbart som möjligt. Använder du plastpåsarna flera gånger eller går det åt en plastpåse varje gång du byter blöja?

Ingen annan som kan svara på mina frågor i förra inlägget?
  • Fru S B

Hej, tänkte beställa några tygisar till från england (har sett att det blir mkt billigare). Denna gång vill jag ha med kardborrknäppning då maken verkar uppskatta det bäst och han numera är hemma. Har en tio månaders och en liten på väg. Någon som har tips på bra sajt att handla från? Var inne på att satsa på BG då andrahandsvärdet verkar bra men flera sidor säljer inte BG utanför UK :(
    Jag har en gammal traderad BG, och ngr HH.

• Tygtiiger
    Fru S B skrev 2011-01-08 17:39:56 följande:
    Hej, tänkte beställa några tygisar till från england (har sett att det blir mkt billigare). Denna gång vill jag ha med kardborrknäppning då maken verkar uppskatta det bäst och han numera är hemma. Har en tio månaders och en liten på väg. Någon som har tips på bra sajt att handla från? Var inne på att satsa på BG då andrahandsvärdet verkar bra men flera sidor säljer inte BG utanför UK :(
    Jag har en gammal traderad BG, och ngr HH.
    Kolla in www.babykind.co.uk de handlade vi mycket av. Men de får inte längre skicka tots bots och motherease utanför uk, men de skickade enstaka motherease till mig ändå man kan alltid prova! Jag vet inte om de har bumgenius, tyvärr.

snöflingan: var har du hittat pulpåsar med dragkedja? Det låter onekligen bra! Vi bytte inte så himla mycket ute, vi bytte innan vi gick ut och var inte ute och fnattade så himla mycket när han var en liten plutt, men vi återanvände inte plastpåsarna.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • lilla snöflingan
    Tygtiiger skrev 2011-01-08 18:17:38 följande:
    snöflingan: var har du hittat pulpåsar med dragkedja? Det låter onekligen bra! Vi bytte inte så himla mycket ute, vi bytte innan vi gick ut och var inte ute och fnattade så himla mycket när han var en liten plutt, men vi återanvände inte plastpåsarna.
    www.barnshop.se/product_info.php&products_id=246

alvehamn.se/node/242

www.wanoo.se/

Till exempel...
  • Ronjas mamma
    lilla snöflingan skrev 2011-01-06 15:36:00 följande:
    Jag har två av Imse vimses pul påsar tvättar dem inte varje gång jag använt dem utan bara när där blir tvättat blöjor.
    Jag har alltid ryst eller sköjt av blöjan innan om det varit en bajs blöja numera använder vi rispapper eftersom jag har rätt punktiga flickor så det brukar passa in och annars känns det ändå som om att när barnen äter anlig mat är det lättare att få det av blöjan.
    Tycker inte jag har haft problem med att de luktat har bara snurrat snørret om posen efter jag dragit till dragskon.
    Amningsbajs blev aldrig sköljt av deåkte ner i påsen men de luktar ju mest lite som filmjölk så om de skulle lukta ut går det nog
Svar på tråden Tygblöjetråden 24