• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • IVFmamma

Jag har hittat ett par dra-upp-byxor i ull från Popolino billigt på sjalbarn.se, nån som vet strl och viktangivelse på Popolino drauppisar?

• miljarden

Hjälp mig nu, blöjexperter!
    Jag vill testa tygblöjor. Imsevimses allt-i-ett låter praktiskt. Behöver man bara dem eller behövs inlägg osv ändå? 
    Vad behöver jag för att börja testa? Vill ha det enkelt. Vi kommer använda dagtid, vi ec:ar lite lätt men kommer nog använda engångsblöjor på natten och om vi är ute på längre utflykter. 

• Barbabok

Då vi har IV AIO räcker de som de är, bara på natten kan vi ibland lägga i ett inlägg.

• miljarden
    Barbabok skrev 2011-03-16 20:12:28 följande:
    Då vi har IV AIO räcker de som de är, bara på natten kan vi ibland lägga i ett inlägg.
    Då är det sådana jag ska prova! Tack!
  • johlinn
    Barbabok skrev 2011-03-16 20:12:28 följande:
    samma för oss.
  • Cocco
    MammaEmilie skrev 2011-03-14 19:26:14 följande:
    Det finns en bra lista på sjalbarn, flytande är bra men tvålhalten ska inte överstiga 5%
    Bi kör med vanligt tvättmedel nu och det fungerar faktiskt riktigt bra. Möjligen slits pulen något mer med zeoliter men än så länga har vi inte märkt något mer än att blöjorna luktar bättre. Och kläderna blir renare jag var så förbannat trött på att inga kläder blev rena av euroshopper tvättmedlet. Alltså mina kläder blir ju rena och blöjorna men alla bebiskläder med intorkade matrester fick ju massor av fläckar som inte försvann.
  • Ronjas mamma

Vi har hela tiden kört med neutral eftersom det var så svårt att få tag på annat här och våra BG är två år nu utan att man kan se något specielt slitage på pullen. Dok tvättar vi ju blöjor för två så vi tvättar två maskiner i veckan med endast blöjor. Kände mig jätteduktig som sydde upp en hel bunke nya inlägg av gamla handukar till våra IV pull byxor så vi inte behöver köpa fler blöjor. Lätt var det också efter att min mamma visat mig att min symaskin har en overlock funktion

• Loreena
    miljarden skrev 2011-03-16 19:51:41 följande:
    Hjälp mig nu, blöjexperter!
    Jag vill testa tygblöjor. Imsevimses allt-i-ett låter praktiskt. Behöver man bara dem eller behövs inlägg osv ändå? 
    Vad behöver jag för att börja testa? Vill ha det enkelt. Vi kommer använda dagtid, vi ec:ar lite lätt men kommer nog använda engångsblöjor på natten och om vi är ute på längre utflykter. 
    Det borde räcka utan inlägg! Har du tillgång till egen tvättmaskin? Annars är mitt tips att köpa till ett gäng vikisar och ett par blöjbyxor att ha som backup mellan tvättarna, annars kan det bli lite dyrt. Du kan ju köpa en liten provuppsättning innan du bestämmer dig, så du vet vad som passar på ditt barn.

Ett annat alternativ är att köpa tex. pocketblöjor tex. BG, gärna med knappar som har lång livslängd i one size så kan du använda samma uppsättning blöjor hela blöjperioden, vilket blir billigare.

Lycka till! :)
  • Loreena

Just det - All in one tar lite längre tid att torka.. så du behöver antagligen hänga dem över ett element eller torktumla dem för att inte torktiden ska bli för lång... Där är ju pocket smidigare, för de går fortare att torka..

• johlinn
    Loreena skrev 2011-03-18 11:16:05 följande:
    Just det - All in one tar lite längre tid att torka.. så du behöver antagligen hänga dem över ett element eller torktumla dem för att inte torktiden ska bli för lång... Där är ju pocket smidigare, för de går fortare att torka..

Fast just IV:s aio torkar snabbt. Bara något långsammare torktid än pockets pga hur de är sydda. Det är iaf så jag upplevt det, men jag hängtorkar i torkrum så det är ju snabbare än ren hängtorkning.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24