• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Jania
    Amalia079 skrev 2012-01-10 15:58:16 följande:
    Muksut har trainingpants i one size som det får plats ett inlägg i. Det är pul utvändigt och knäpps med knappar i sidan men är nättare än en pocketblöja. Den funka bra för oss som körde lite EC också. littlebloom.se har både den och Imse Vimse trainingpants. Imse Vimse har trainingpants som är ganska små och de krymper i tvätten lite också. Pockets från Muksut är också jättenätt och fin. Sen hade vi en drapå modell på ytterbyxa från Kushies tror jag men den kan man inte precis lägga något i.Vi hade inte rispapper, det blev bara en massa kladd tyckte jag.

Dessa Muksut-trainingpants, går det att fästa ett inlägg på något vis eller lägger du det bara där i? Hittar inte heller någon bild eller beskrivning av hur man reglerar storleken på dem. Uppfattar det som att du har sådana, kanske kan du beskriva lite?
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania

Sedan en liten undran. Vet ju att ni skrivit om detta men inte själv tänkt så mycket på det då det för tillfället inte var aktuellt för mig... Finns det bambufrotte? Är det i så fall det bästa uppsugande man kan ha i fråga om uppsugningskapacitet? Microfiber, har ni det närmast rumpan för att hålla den torr eller är det ett absorbtionsmaterial att lägga 'inne i' blöjan?

• Jania

Aha! Tack :)

• Jania

Ehhhm... Vart får man förresten tag på sån't?

• miljarden
    Jania skrev 2012-01-07 12:04:16 följande:
    Ingen som har nå't tips på detta????
    Sökte också efter det när vår pojke var yngre, men hittade inget som jag var helt nöjd med. Om vi får en till bebis så kommer jag nog köra imse vimse trainingpants så fort som det är möjligt. Det funkar rätt bra och när de är små kissar de ju inte lika mycket åt gången heller.
  • miljarden

Vår kille väger f ö 9-9,5 kilo och är ca 74 cm och har kunnat ha iv-trainingpants iallafall sedan han vägde 8 kg.

• Palsternacka

Nu har jag gjort vatttentestet på alla våra fleecefiltar (nya såväl som gamla) och ingen av dem släpper igenom vatten! Ska man behöva köpa dyra fuktspärrinlägg iallafall? Hur gör ni andra?

• Nillan77
    Palsternacka skrev 2012-01-16 12:36:00 följande:
    Nu har jag gjort vatttentestet på alla våra fleecefiltar (nya såväl som gamla) och ingen av dem släpper igenom vatten! Ska man behöva köpa dyra fuktspärrinlägg iallafall? Hur gör ni andra?

Prova gnugga ordentligt med yes diskmedel och tvätta igen. Den kanske har täppts igen av sköljmedel.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24