• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Titinea
    yrväder skrev 2010-05-27 22:43:24 följande:
    Så, nu har jag sytt en till pocket till syrrans stumpa, inte för att hon behöver fler egentligen men för att det är kul och för att jag ville testa en sidknäppt variant, som tydligen ska gå att använda som dra-uppis. Hon HATAR att ligga ner på skötbordet just nu.Fast jag måste säga att jag tycker alla mönster är SÅ korta, jag vet inte om det är vi som är nojjiga i onödan, men dom känns som att dom riskerar att läcka baktill....Mönstret är från the nappy network, wee wekas side snap, size S/M, upp till 12 kg, och det finns bilder i mönstret på 1.5 åringar på 12 kg som kan ha dom utan problem, så jag oroar mig nog i onödan med tanke på att hon är 1 år och 1 mån (10 månader korr) och bara är 70 lång och väger dryga 7 kg Aja, återstår imorgon att se om den passar.
    Drauppis, det lät bra. Jag har funderat på en sådan för min tjej... Kikar nog på din och blir säkert inspirerad. {#lang_emotions_laughing}
    Kika gärna in i min blogg
  • yrväder
    Titinea skrev 2010-05-27 22:45:42 följande:
    Det har inte hänt än iallafall. Ibland har jag märkt att knapparna kan sitta för hårt/löst när jag inte riktigt centrerat tången. När de sitter för hårt så sliter man ju gärna mer, men jag/vi har inte slitit så hårt att något lossnat. Så nu när jag sätter knapparna trycker jag ordentligt och försöker se till att knappen är centrerad. På de senaste blöjorna har det problemet inte uppstått iallafall Hmmm, jag kan inte komma på vad felet kan vara. Men om hon sliter jättehårt kanske de släpper. Hur ser knappen ut när du tryckt ihop den med tången? Är den spetsig eller helt nedtryckt i botten? (om du förstår min beskrivning)
    Skulle nog säga att den är mittimellan, men det är olika, på "honan" blir det bättre, piggen blir plattare och täcker mer av hålet, medan på hanen blir den mer spetsig, trots det är det honan som släpper oftare, det är oxå den som sitter på tabbarna, dvs den som man sliter i mest.

Har fått förfrågningar om folk som vill köpa, men man vågar ju inte sälja när knappar lossnar titt som tätt, på syrrans kan jag ju bara sätta dit nya om det händer.
  • yrväder
    Titinea skrev 2010-05-27 22:47:39 följande:
    Drauppis, det lät bra. Jag har funderat på en sådan för min tjej... Kikar nog på din och blir säkert inspirerad.
    Ska försöka fota och blogga om den imorgon!

Blev lite sugen på att göra en sån All-in-2 som du hade gjort, fast jag vet inte vad jag ska med den till, och så har jag inget syntetmaterial att ha som foder, hemma.
  • Monsterpannkaka

Nu har jag precis spanat in era bloggar, titinea o yrväder.

Vad ni kan! vilka fina kreationer (: Jag hade tänkt att försöka sy lite egna pockets i framtiden.. eh.. när jag köpt symaskin typ?
    Hur svårt är det att sy såna? Dvs, hur mycket kunskap måste man ha innan tror ni?

• glockenbach

Kan återigen bara tala mig varm för Bumgenius flip. Tcker de är suveräna, små och enkla och torkar superfort. Och torra mot huden. Möjligen en smula instängda men inte så det stör.

Min kille tycker vi ska sälja alla vikblöjorna... jag som stickat ytterbyxor och allt...;)

• Ronjas mamma

Woaw yrväder gik in i din blog efter att ha set monsterpannkaka varit där...
    Så fint fick inte ens kollat igenom halva så många fina grejor du sytt..

• Titinea
    yrväder skrev 2010-05-27 23:09:35 följande:
    Ska försöka fota och blogga om den imorgon! Blev lite sugen på att göra en sån All-in-2 som du hade gjort, fast jag vet inte vad jag ska med den till, och så har jag inget syntetmaterial att ha som foder, hemma.
    {#lang_emotions_laughing}
    Ja coolmax var himla bra till foder på AI2 eftersom den inte suger upp vätska. Så då kan vi använda samma skal flera byten, himla bra. Mindre tvätt. {#lang_emotions_smile}
    Kika gärna in i min blogg
  • Ekorrfamiljen
    glockenbach skrev 2010-05-28 11:24:38 följande:
    Kan återigen bara tala mig varm för Bumgenius flip. Tcker de är suveräna, små och enkla och torkar superfort. Och torra mot huden. Möjligen en smula instängda men inte så det stör.Min kille tycker vi ska sälja alla vikblöjorna... jag som stickat ytterbyxor och allt...;)
    Jag föredrar flanellblöjor (formsydda) boostade med flanellvikisar och ullbyxa på natten. Det håller fukten bättre instängd än alla pockets och AIO jag har testat än så länge iaf. Så behåll ytterbyxorna är mitt råd (eller sälj dem till mig förstås! {#lang_emotions_dreamer})
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • annbom

Jag stickar ullbyxor för glatta livet. Jag tycker att det är jättekul, men min dotter har redan 6 stycken så hon behöver inga fler. Jag funderar på att sälja de två jag har på lager, men vart är bästa forumet för det?

• glockenbach
    Ekorrfamiljen skrev 2010-05-28 13:05:51 följande:
    Jag föredrar flanellblöjor (formsydda) boostade med flanellvikisar och ullbyxa på natten. Det håller fukten bättre instängd än alla pockets och AIO jag har testat än så länge iaf. Så behåll ytterbyxorna är mitt råd (eller sälj dem till mig förstås! )
    Jo, jag kommer behålla dem ett tag. Man får väl se om de kommer till nytta. Det som är skönt med flipsen är att man bara håller i skalet och tömmer inlägget ner i hinken, men med vikblöjorna måste man ju snöra upp en kissig blöja med händerna (vi har knytlinlägg.) Det tar verkligen tio sekunder att byta på henne när hon har flips.
    Men gillar också ullytterbyxorna. Just nu sitterdottern i skena tyvärr så vi kan inte använda ullblöjorna hur som för det blir för klumpigt, men ska utarbeta det "perfekta systemet" när hon slipper ur dem.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24