• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Blå Flygare
    Svampp skrev 2010-07-28 11:47:06 följande:
    Ingen som har nåt tips om hur jag ska göra med torrskickten? Börjar närma sig BF så vore skönt att ha det färdigt.
    Klipp i remsor, lagom stora som passar blöjn i stl. 5-7 cm bred och 0-5 cm lång skulle jag tippa. Det tar ju ingen tid att klippa några bitar, så vad an stressen?
  • Ekorrfamiljen
    Tuffsa skrev 2010-07-26 19:02:14 följande:

Hej allihop,

Tänkte att någon kanske kunde hjälpa mej lite.

Är ny på detta med tygblöjor. Stormtrivs med pocketblöjor. Testar även vikisar för tillfället.

Var köper ni era pockets??? Tycker att det är svårt att hitta till lite bättre priser.

Detta är en djungel som jag gärna vill förstå =)

Jag har köpt hos svenska Barnshop (Fuzzi Bunz och några Bum Genious AIO Organics)och engelska Babipur. (Bum Genious Flips) *med reservation för länkarnas korrekthet.* Det var rätt bra pris från England och jag är verkligen kär i de blöjorna, fast det inte är pockets utan iläggsblöjor.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Ekorrfamiljen

Just det, jag skulle ju fråga: Ni som använder BG Flips, när ni byter och torkar/sköljer av ytterbyxan, använder ni någon tvål då eller bara vatten? Tycker att det luktar väldigt illa av sonens kiss ibland.

• Ronjas mamma

Vet att denna tråden är om tygblöjor men tygbind tråden värkar ha utdött jag startde en tråd och frågade om tips men fick inga svar..

Vet några här inne använder tygbindor har ni provat I.V och hvad med moon bows?? vill gärna använda ekologiska men tycker priserna skiljer mycket på olika märken, svårt att veta vad man ska gå efter..

• yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-28 19:10:43 följande:
    Vet att denna tråden är om tygblöjor men tygbind tråden värkar ha utdött jag startde en tråd och frågade om tips men fick inga svar..

Vet några här inne använder tygbindor har ni provat I.V och hvad med moon bows?? vill gärna använda ekologiska men tycker priserna skiljer mycket på olika märken, svårt att veta vad man ska gå efter..
    Använder, men har inga köpestips då jag sytt mina själv.
  • Ronjas mamma
    yrväder skrev 2010-07-28 19:17:02 följande:
    Använder, men har inga köpestips då jag sytt mina själv.
    Yrväder vad har du i dina?
    Känns bara som om jag inte får tid och ork att sy med två små hemma.
  • johlinn

Ronjas m - jag har ekologiska tygbindor från ecosoft. De fungerar toppenbra, flanell som ytskikt o uppsugning, PUL som tätskikt. köpt från www.eilas.se

• yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-28 21:34:38 följande:
    Yrväder vad har du i dina?
    Känns bara som om jag inte får tid och ork att sy med två små hemma.
    Jag har pul underst, flanell som uppsugning och fuskmocka överst. Hade jag gjort dom idag har jag kanske haft nåt annat som uppsugning, men då hade jag inte så stor koll, men flanell funkar bra för mig iaf. Har 3 lager inuti, så det är inte så tjockt. Nu blöder jag inte så mkt när jag har mens så blöder man mer kanske nåt annat mer uppsugande är att föredra, tex bambu eller microfiber. 

Babyheaven har haft tygbindor med fuskmocka tidigare, men det verkar vara slut i bindlagret just nu. En binda går rätt fort att sy, men det är ju när man behöver några som det tar lite tid. Jag har nog 4 natt nu, och kanske 15 dag. Räcker en hel mens för mig.
    johlinn skrev 2010-07-28 21:50:28 följande:
    Ronjas m - jag har ekologiska tygbindor från ecosoft. De fungerar toppenbra, flanell som ytskikt o uppsugning, PUL som tätskikt. köpt från www.eilas.se
    Jag hade ecosoft från början, men så fort jag testade hemsydda med fuskmocka så övergav jag mina ecosoft. Jag gillade inte alls den blöta känslan som blev därnere. Men det är klart, vill man ha ekologiskt är det svårt med torrskikt.  Å andra sidan är ju inte pulen ekologisk, men den är ju inte mot huden iof.
  • Ekorrfamiljen

Använder ni enbart bindor då? Jag har investerat i menskopp för jag tycker att det är så obehagligt med den instängda känslan som blir av engångsbindor och även att det brukar läcka eftersom jag blöder så mycket. Tygbindor kanske är ett alternativ de dagar det bara blöder lite då?

• johlinn

Ekorrfamiljen - jag har såpass känsliga slemhinnor att jag inte kan använda menskopp. Använder enbart bindor, men inte särskilt många, jag blöder såpass lite, går åt kanske 5-8 bindor under en period. Tygbindor eller tygtrosskydd kan säkert vara bra alternativ för dig vissa dagar

Svar på tråden Tygblöjetråden 24